* mai mult, părinții sunt obligați să le asigure elevilor tehnologia necesară participării la cursuri * noile măsuri au fost făcute publice, ieri, printr-un ordin de ministru ce prevede instrucțiunile pentru desfășurarea cursurilor din învățământul preuniversitar * reprezentanții elevilor susțin că măsura este discriminatorie și facilitează comiterea de abuzuri
Școala online devine obligatorie pentru elevi și profesori! Asta a anunțat, ieri, Ministrul Educației și Cercetării, care a emis un ordin de ministru privind instrucțiunile pentru crearea și/sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare on-line. Documentul vine cu o serie de măsuri specifice, fiind un ghid care stabilește responsabilitățile inspectoratelor școlare, ale unităților de învățământ preuniversitar, ale profesorilor, elevilor și părinților.
Potrivit documentului, prezența online la cursuri a elevilor și a cadrelor didactice va fi monitorizată de către școli, iar toate informațiile relevante pentru susținerea și îmbunătățirea accesului la învățare vor fi completate în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR). De asemenea, cadrele didactice vor putea evalua elevii la cursurile pe internet.
Ordinul mai prevede că părinții trebuie să asigure mijloacele tehnice pentru ca elevii să poată participa la cursurile online organizate de școală. În situația în care copiii nu au acces la calculator, acesta poate fi împrumutat de la unitatea de învățământ. Dacă elevii strică echipamentul, atunci părinții sunt buni de plată.
În instrucțiunea pentru crearea și/sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare online se mai specifică și faptul că la revenirea elevilor în bănci, activitatea suport pentru învățarea online poate fi valorificată de profesori prin calificativ sau notă, cu acordul elevului sau al părintelui/tutorelui legal.
Pentru elevii care în perioada suspendării cursurilor nu au putut participa, din motive obiective, la activitățile de învățare online, școlile vor realiza planuri de recuperare și planuri remediale. Acestea vor fi aplicate imediat după reluarea cursurilor.
Consiliul Elevilor: ”Măsura este discriminatorie și facilitează comiterea de abuzuri”
Consiliul Național al Elevilor (CNE) a reacționat la scurt timp după apariția ordinului, criticând decizia ministerului. Potrivit organizaiei, sute de mii de elevi din România nu au acces la instrumente digitale sau la internet și nu pot participa la cursurile online organizate în perioada pandemiei de COVID-19, însă, cu toate acestea, elevii au acum obligația de a participa la cursurile online.
CNE susține că măsura adoptată este profund discriminatorie și atrage atenția asupra faptului că aceasta facilitează comiterea de abuzuri precum folosirea absenței ca mijloc de pedeapsă. Totodată, elevii critică ministerul pentru că a eșuat în asigurarea unui cadru legal care să permită în timp util achiziționarea infrastructurii necesare pentru elevi și profesori.
„Până la momentul actual, Ministerul Educației și Cercetării a ignorat total nevoia elevilor de acces la educația online: nu am văzut o politică fermă pentru garantarea accesului în tot acest timp. În timp ce state precum Republica Moldova, Italia, Noua Zeelanda au alocat resurse bugetare pentru a cumpăra dispozitive pentru elevii din comunități dezavantajate, deși rectificarea bugetară permitea, MEC nu a cerut fonduri. Mai mult decât atât, acum se dorește introducerea obligativității pentru elevi la orele online, problema cu accesul nu mai reprezintă o prioritate pentru doamna ministru”, a declarat Antonia-Laura Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor, citată de edupedu.ro