• pentru că remorcherul Lainici, cu 1.200 CP, nu a reuşit să clintească niciun pic masiva navă, deşi a “muncit” din greu aproape o zi întreagă, vineri a mai fost adus un remorcher, Farul, cu 5.000 CP • chiar şi aşa, nava maritimă Vera Rose, încărcată “ochi” cu cereale de la IMB, părea de neclintit • vineri după-amiază se lua în calcul transbordarea cerealelor într-o barjă, pentru ca vaporul să se poată ridica singur de pe fund
Manevrele pentru deblocarea vaporului eşuat pe un banc de nisip în mijlocul Dunării, în zona kilometrului fluvial 175 de pe sectorul brăilean, au continuat şi vineri, după ce, joi, remorcherul “Lainici”, trimis în ajutor de Şantierul Naval “Vard” Brăila, nu a reuşit să clintească deloc masiva navă maritimă. Vineri, agentul navei a solicitat Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi să mai trimită un remorcher, în speranţa că se va reuşi manevra de deblocare. A fost trimis remorcherul Farul, care a trebuit să vină de la Tulcea pentru această operaţiune. “Farul” are două motoare a câte 2.500 cai putere fiecare, fiind mult mai puternic decât “Lainici”, care are tot două motoare, însă de “doar” 600 CP fiecare. Cele două remorchere au lucrat în tandem, de vineri dimineaţă, însă, în ciuda miilor de cai putere care şi-au unit forţele, nava maritimă Vera Rose nu se dădea urnită din loc. “Vom mai încerca nişte manevre şi sperăm că o să reuşim să o scoatem din nisip. Am vorbit cu echipajul şi le-am cerut să scoată capacele metalice ale magaziilor în care este încărcată nava şi să le mute spre pupa (partea din spate n.n.), pentru ca prova să se mai uşureze, ca să poată să se ridice de pe fund. Dacă nu se reuşeşte nici aşa, va trebui să se mai descarce din marfă, pentru uşurarea navei”, ne-a explicat Dorian Dumitru, director adjunct al AFDJ Galaţi.
Cert este că proprietarii navei eşuate vor avea de plătit o factură destul de mare pentru manevrele de deblocare efectuate de cele două remorchere. De exemplu, tariful de închiriere pentru remorcherul Farul, practicat de AFDJ Galaţi, se ridică la circa 800 euro pe oră. La acesta se adaugă şi tariful de deplasare, din zona unde se afla în momentul primirii comenzii, până la locul de intervenţie.
Reamintim că nava maritimă Vera Rose, aflată sub pavilion Vanuatu - un pavilion de complezenţă, după cum ne-a explicat Autoritatea Navală Română (ANR) - a eşuat, joi, pe sectorul brăilean al Dunării, în zona kilometrului 175. Potrivit informaţiilor primite de la Biroul de Presă al ANR, nava a încărcat cereale din Insula Mare a Brăilei şi pornise în marş aval către Sulina. Joi dimineaţă, în jurul orei 9.30, s-a încercat o manevră de întoarcere în timpul căreia, în termeni marinăreşti, nava “a atins uscatul, punându-se cu prova pe nisip”. Cu alte cuvinte, a rămas blocată deoarece nu a urmărit şenalul navigabil, intrând într-o zonă unde apa are adâncime prea mică.
Din fericire, după cum ne-a precizat Mona Paraschiv, ofiţer de relaţii publice al ANR, a fost vorba despre o eşuare minoră, în sensul că nava care a rămas blocată nu a suferit avarii, iar circulaţia pe Dunăre s-a putut derula fără probleme în zona unde s-a produs incidentul.
Există, însă, riscul ca nava să rămână blocată până când nivelul fluviului va începe să crească.
Varianta cea mai plauzibilă este că eşuarea a fost cauzată de o manevră imprudentă a echipajului de bord, care nu a ţinut cont de nivelul apei atunci când a încercat să întoarcă nava, după ce a încărcat-o cu cereale. Zona unde s-a făcut manevra este, totuşi, zona oficială de rondou pentru navele maritime, după cum ne-a explicat conducerea AFDJ Galaţi. Directorul Dumitru ne-a spus că, după ce nava Vera Rose va fi deblocată, în zonă se vor face măsurători noi, pentru a se vedea cum se mai prezintă albia fluviului. “Dacă va fi nevoie, se vor efectua operaţiuni de dragaj sau de semnalizare a zonei”, ne-a declarat Dorian Dumitru.