Dincolo de tragedia care a marcat definitoriu întreaga suflare românească, incendiul din Clubul bucureştean "Colectiv" a creat, la nivel naţional, un efect în lanţ, care a dus la o mai mare securizare a tuturor clădirilor publice şi nu numai. Unităţile de învăţământ au fost între primele instituţii controlate. La nivel de Brăila, lucrurile nu s-au oprit în stadiul de control şi evaluare, ci merg până la verificarea tuturor mijloacelor necesare în cazul unei intervenţii.
Acest fapt este posibil şi pentru că eşalonul superior, respectiv Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, a prelungit termenul la care se va face raportarea finală a celor constatate în unităţile de învăţământ, de pe 18 noiembrie 2015 pe 20 ianuarie 2016.
"Avem o comisie care evaluează şi monitorizează toate cele 344 de clădiri ale ISJ, în care funcţionează şcoli, licee, grădiniţe, unităţi cu activitate extraşcolară. Până acum au fost evaluate 148 de clădiri, din care s-a constatat că sunt autorizate 37%. Alte 37% nu au nevoie de autorizare fiindcă datează dinainte de 1989, dar, centralizăm şi situaţiile în care mai e nevoie de extinctoare, dacă acestea sunt funcţionale, dacă ieşirile de urgenţă sunt în regulă", ne-a declarat prof. Cătălin Canciu, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Brăila.
Din aceeaşi sursă am aflat că acest control înseamnă chiar deplasarea unor echipe mixte formate din pompieri şi inspectori şcolari în unităţile de învăţământ, iar directorii instituţiilor trebuie totodată să prezinte toate documentele.
"Într-adevăr, restul de 26% din clădirile evaluate încă sunt în curs de prezentare a documentaţiei existente, de evaluare a condiţiilor de securitate. Bineînţeles, toţi directorii au fost informaţi asupra acestor condiţii, nimeni nu e străin de ceea ce trebuie făcut, unii chiar au anunţat că la ei e totul în regulă, dar comisia continuă să analizeze punct cu punct fiecare situaţie", a adăugat prof. Cătălin Canciu, inspectorul şcolar general al Brăilei. De asemenea, s-a făcut o listă cu necesarul pentru toate unităţile, aceia care au mai cerut extinctoare au primit sau şi-au luat din banii "per capita" daţi de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
În cazul reabilitării, nici avizul, nici autorizaţia nu costă nimic
În ultimele două săptămâni, între reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă şi aceia ai învăţământului brăilean au avut loc mai multe discuţii, întâlniri, prelucrări, dări de seamă.
"Da, ne-am mai întâlnit, deşi cel puţin o dată pe an şcolar reprezentanţii ISU merg în control în toate unităţile. Deocamdată, ISJ centralizează datele, fiindcă trebuie să raporteze ministerului, însă noi suntem permanent prezenţi pentru verificarea faptică a situaţiei. Cifrele de la noi sunt acelea de la începutul lunii. 50 de unităţi şcolare au autorizaţii (nu mă refer la clădiri, ci la unităţi cu personalitate juridică) din care 30 sunt în mediul rural, iar 20 în mediul urban, din care 17 sunt în municipiul Brăila, două în Însurăţei, una în Făurei. Şapte unităţi sunt doar avizate, fiind reabilitate şi încă neautorizate. Acum, ISJ face situaţia pe fiecare clădire în parte, fiindcă ştim bine că sunt unităţi care au şi câte cinci, şase clădiri, şcoli, grădiniţe, săli de sport...", ne-a declarat colonel Ştefan Stoian, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Brăila.
Potrivit legislaţiei în vigoare, unităţile care au suferit modificări, reabilitări şi schimbări, cât de mici, ale structurii clădirii sunt obligate să ceară, înainte de începerea proiectului, aviz pentru lucrări, care include şi detaliile materialelor de construcţii, iar după recepţia finală a lucrărilor, acestea trebuie să solicite autorizaţia în termen de şase luni.
"Nici avizul şi nici autorizarea nu costă nimic, în cazul unităţilor care au făcut modificări, schimbări de plan. Nu se percepe nicio taxă la ISU. Nu ştiu proiectul şi celelalte, dar dacă înainte de lucrări se prezintă proiectul noi avizăm lucrările, confruntând, bineînţeles, realitatea din teren cu aceea din documente. Dacă între timp se modifică şi proiectul, trebuie un nou aviz, într-adevăr, dar nici acesta nu costă nimic. Întotdeauna recepţia se face în prezenţa unui lucrător ISU", a precizat col. Ştefan Stoian.
Procedură de durată pentru şcolile reabilitate
Chiar şi aşa, procedura nu este deloc simplă atunci când vine vorba despre clădiri reabilitate din fonduri structurale. Cum aici banii vin eşalonat, iar proiectul poate fi schimbat în funcţie de monitorizarea finanţatorilor (UE, REGIO, FDRS...) nu de puţine ori, chiar fiind în regulă, documentaţia trebuie refăcută. Mai e şi cazul în care lucrările întârzie peste termenul stabilit iniţial prin proiect şi atunci se impune, iarăşi, documentaţie pentru avizare. Între timp, unităţile nu au planuri de evacuare, eventual le folosesc pe cele vechi, dacă imobilul nu suferă modificări majore de structură.
În situaţia de a nu avea autorizaţie de la ISU este chiar Şcoala "Ion Creangă", unitatea care a înregistrat, în ultimii trei ani, cele mai bune rezultate, la nivel naţional chiar, la promovabilitatea la Evaluarea Naţională. Şi asta fiindcă şcoala a fost recent reabilitată printr-un proiect european, prin REGIO, proiect implementat de Primăria Brăila. La etajul 4 s-a realizat o mansardă în care vor funcţiona o sală de sport modernă şi mai multe laboratoare şi cabinete IT.
"La noi, lucrările s-au terminat, am primit şi acordul de a muta copiii din clasele V - VIII în clădire (n.r. - până acum au învăţat în clădirea fostului Liceu Forestier), dar nu s-a făcut recepţia finală. Teoretic, proiectul s-a terminat, dar mai avem chestiuni de dotare şi nu folosim acel spaţiu. Acum avem avizul ISU pentru lucrări, am pus totul în ordine şi ştiu că după semnarea recepţiei finale avem termen şase luni să ne autorizăm. Oricum, totul e pregătit şi avem condiţii de securitate în şcoală. Autorizarea? O vom face, noi am fost permanent în regulă şi vom fi şi de acum încolo. Sincer, ne-am bucurat că am primit permisiunea de la Primărie de a muta copiii de gimnaziu în clădirea - mamă, fiindcă, fiind în două părţi, cheltuielile erau duble", ne-a declarat prof. Victor Buzea, directorul Şcolii Gimnaziale "Ion Creangă" din Brăila.