Manager de 2000 Euro | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Manager de 2000 Euro

În Brăila zilelor noastre, managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU), chirurgul Mihail Iugulescu, încasează lunar peste 2000 de euro. Teoretic, răspunderile sunt pe măsură sau ar trebui să fie, însă, dacă nimeni nu te întreabă de sănătate timp de aproape un an, chiar mai ai vreme şi de alte activităţi, cum ar fi administrarea unei afaceri proprii sau gărzile şi intervenţiile în secţie, totul pare desprins din altă lume. În realitate, este suficient să întrebăm pacienţii care se prezintă la Unitatea Primiri Urgenţe (UPU) sau cei internaţi în spital dacă managerul Iugulescu are o prestaţie de 2000 de euro, lunar.
Mai concret, dr. Iugulescu, până mai ieri director medical şi purtător de cuvânt care n-a avut mai mult de cinci ieşiri publice într-un an, a câştigat potul cel mare încă din 14 mai 2014, când a fost numit manager al SJU. Potrivit contractului negociat cu fostul preşedinte al CJ, Gheorghe Bunea Stancu, pentru prestaţii de 40 de ore pe săptămână, zilnic de la 8.00 la 16.00, managerul Iugulescu încasează lunar suma brută de 9.985 lei, din care: 4.500 lei - salariul de încadrare, 2.475 lei - indemnizaţia de conducere, 1.743 lei - spor de vechime şi 500 de lei, prima de stabilitate.
Potrivit contractului de management, doctorul "are dreptul de a desfăşura activitate medicală în spital", dar şi de "a renegocia anual indicatorii de performanţă a activităţii". Gărzile şi serviciile medicale se plătesc în funcţie de punctajul obţinut şi ar putea ajunge în cazul unui doctor de calibrul lui Iugulescu la 100 % din salariu.
De menţionat, contractul managerului Iugulescu este renegociat obligatoriu o dată la trei ani, dar "Consiliul Judeţean are dreptul de a controla activitatea managerului (...) ori de câte ori consideră necesar".

Uimirea preşedintelui Mortu

Luaţi de valul schimbărilor din ultimele luni din organigrama CJ, şefii interimari ce s-au succedat în fruntea instituţiei finanţatoare n-au reuşit, până acum, să se aplece asupra contractului pe care Mihail Iugulescu l-a încheiat cu Gheorghe Bunea Stancu, pe atunci preşedinte al CJ, înlăturat din funcţie datorită dosarelor pe care i le-au deschis ANI şi DNA.
Acum, întrebat dacă a refăcut evaluarea profesională a managerului SJU, aşa cum cere orice început de an sau de mandat, preşedintele interimar al CJ, Viorel Mortu, a recunoscut că nu a avut timp să facă acest lucru, dar a spus că se va ocupa până cel târziu la finele lunii februarie. În replică, dr. Mihail Iugulescu susţine că ar fi fost evaluat la 15 ianuarie 2015. Numai că, potrivit preşedintelui Viorel Mortu, "evaluarea a fost făcută de o comisie internă, de medici, nu de CJ. Rămâne valabil că-l vom evalua până la sfârşitul lunii februarie". Totodată, Viorel Mortu s-a arătat surprins de salariul mare al doctorului Iugulescu: "Nu am ştiut că are un asemenea salariu. Nu am avut timp să mă interesez. Dorinţa mea a fost să repornim şantierele de la Cardiologie, Anestezie - Terapie Intensivă şi din sălile de operaţii. Pe locul patru între priorităţi se numără şantierul de la Oncologie, respectiv Acceleratorul de Particule. Aici, lucrările s-au oprit fiindcă firma care a câştigat lucrează acum la alte corpuri ale spitalului şi nu are destui oameni. Deocamdată nu am sesizat probleme de management, nici nu am avut timp, iar la primele probleme sesizate, dl. Iugulescu a răspuns corect".
Deocamdată, Viorel Mortu este preocupat de aprobarea bugetului, cu deadline la 10 februarie, dar ne-a mărturisit că nu va trece luna februarie fără să termine evaluările şi la spital. "Prioritare sunt, cum vă spuneam, şantierele. Avem bani în buget, vorbim de câteva milioane bune să le repornim până în vară, respectiv toamnă", a adăugat Viorel Mortu.

Moştenirile şi indicatorii doctorului Iugulescu

Potrivit contractului său de management, dr. Mihail Iugulescu a negociat indicatorii de performanţă cu hârtiile unităţii medicale pe masă. Din acestea rezulta că "la data de 30.04.2014 (n.r.- cu 15 zile înainte de numire), spitalul înregistrase obligaţii de plată neachitate către furnizori de 12.259.697 lei, din care 179.447 lei cu scadenţa depăşită peste 30 de zile". Toate acestea obligaţii surveneau însă din plăţi pe care trebuia să le onoreze Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Brăila, în contract precizându-se acest fapt: "obligaţiile de plată neachitate vor fi lichidate în perioada următoare, în funcţie de finanţarea asigurată de CJAS Brăila".
Prin urmare, greaua moştenire a datoriilor a fost lichidată în urma plăţilor de rutină dintre spital şi finanţatorul serviciilor medicale.
În acelaşi contract, sunt descrişi indicatorii de performanţă, numai că aceştia par a fi, cel puţin pentru un novice, cifre obişnuite într-un spital de o asemenea mărime: "Rata infecţiilor nozocomiale (n.r. intraspitaliceşti) - 0,20, Rata mortalităţii - 5,25, Cost mediu pe zi de spitalizare - 410 lei (n.r. - pe secţii), Procent din serviciile de zi din totalul serviciilor medicale - 40 %, Procent internaţi cu bilet de trimitere - 22 %, Procent bolnavi internaţi la urgenţă - 70 % (n.r. Sic!), Intervenţii chirurgicale - 71 %, Număr total de bolnavi externaţi în 2014 - 49.848".
Acum, dat fiind că bilanţul pentru 2014 al instituţiei nu a fost emis în spaţiul public, este imposibil de verificat dacă aceste cifre sunt unele medii, de bun simţ într-un spital de urgenţă sau reflectă un plan de management bine pus la punct. Ca exemplu, ultimele cifre evidenţiate pe site-ul spitalului privind rulajul de pacienţi, care datează din anul 2012, arată că prin unitatea medicală au trecut puţin peste 46.600 pacienţi, cifră ce nu este departe de indicatorul pe care CJ i l-a impus lui Iugulescu, acela de 49.848, la nivelul anului trecut.
În multe dintre ieşirile publice ale unităţii medicale se semnalează că 70 % dintre bolnavii internaţi ajung la spital în regim de urgenţă, ceea ce confirmă, de altfel, şi numele spitalului. Prin urmare, între indicatori şi situaţii moştenite de la Rodica Sin se poate pune lejer semnul egal.

Tipografia de acasă

În altă ordine de idei, din declaraţia de avere a chirurgului Iugulescu aflăm că deţine două case moştenite, iar o a treia este cumpărată. Din declaraţia de interese reies lucruri şi mai interesante: Mihail Iugulescu este unic asociat, administrator şi reprezentant al firmei R.B.C. Systems SRL Brăila, cu obiect de activitate "tipărirea rechizitelor, publicaţiilor, formulare tip, imprimate, partituri şi manuscrise, hărţi, atlase, cataloage, imprimate fiscale, timbre, tipizate, imprimate speciale, prospecte..."
Am încercat şi noi să comandăm un set de prospecte şi reţete la tipografia doctorului Iugulescu, sunând la numărul afişat la Registrul Comerţului, însă de astă dată n-am avut noroc. Nu ne-a răspuns nimeni. De altfel, am înţeles că firma respectivă are sediul social chiar acasă la doctorul Iugulescu, pe Calea Călăraşilor, iar singura persoană de contact este managerul spitalului.
Potrivit Registrului Comerţului, R.B.C. Systems îl are ca unic asociat, administrator şi reprezentant pe Mihail Iugulescu încă de la înfiinţare, din 1994.
Ministerul Finanţelor evidenţază faptul că firma este funcţională, ba chiar, pentru 2013 - la ultima raportare - a avut o cifră de afaceri de 37.346 lei, dar a ieşit pe minus la profit, cu 43.147. Perioadă de adevărată glorie a cunoscut R.B.C. Systems în anii în care Iugulescu era director medical, cu cifre de afaceri între 200.000 şi 250.000, dar şi profit de peste 100.000 lei.
Potrivit legii, managerul spitalului nu este funcţionar public, însă dat fiind faptul că este plătit din bani publici se impun o serie de rigori. Până şi Stancu a prevăzut ceva în acest sens. În contractul de management se arată că: "funcţia de manager persoană fizică este incompatibilă cu exercitarea oricăror altor funcţii salarizate, nesalarizate sau/ şi indemnizate, cu excepţia funcţiilor sau activităţilor în domeniul medical în aceeaşi unitate sanitară (...), exercitarea oricărei activităţi sau oricărei alte funcţii de manager, inclusiv cele neremunerate".
Potrivit aceluiaşi contract de management, Iugulescu ar fi trebuit să înlăture motivele de incompatibilitate sau conflict de interese în termen de 30 de zile de la numire. În caz contrar, documentul spune: "contractul de management este reziliat de plin drept".

Mai uşor se obţine o declaraţie de la un ministru decât direct de la managerul SJU!

Pentru a consemna şi punctul de vedere al managerului Mihail Iugulescu l-am sunat în mai multe rânduri, atât la numerele telefoanelor fixe de acasă (unde figurează firma) şi de la spital, cât şi pe acela de mobil, însă nu ne-a răspuns. I-am transmis mai multe mesaje timp de trei zile în speranţa că va emite un punct de vedere pe care-l să-l consemnăm, aşa cum cere deontologia. De altfel, încă de pe vremea lui Stancu, Spitalul Judeţean de Urgenţă a devenit o unitate închisă în care informaţia publică se obţine cu mare greutate sau deloc. Miercuri, surprizã: am fost sunaţi de pe un număr asemănător cu al directorului Iugulescu - fiind un telefon de serviciu - de o doamnă care s-a recomandat ca fiind directorul de îngrijiri medicale de la Spitalul Judeţean de Urgenţă: "Domnul manager mi-a dat acest număr al dumneavoastră înainte să intre în sala de operaţii (n.r. - în timpul programului de manager, adică între 8.00- 16.00!) şi mi-a spus să vă sun să văd cine sunteţi şi să vă transmit să-i trimiteţi întrebările în mod oficial, pe fax sau pe e-mail", ne-a spus apelanta. Am trimis şi e-mail, iar joi, după patru zile, dr. Iugulescu a răspuns la o parte din întrebările noastre. Iată: "Indicatorii de management au fost îndepliniţi conform contractului. Potrivit legii, managerul are voie să presteze şi activitate medicală, iar din cei 8.204 lei încasaţi în luna ianuarie, suma aferentă gărzilor a fost de 1.036 lei. (...) R.B.C. Systems prestează activităţi tipografice şi nu a avut relaţii contractuale cu Spitalul Judeţean de Urgenţă, nu se află în situaţia de conflict de interese".
În e-mail-ul său dr. Iugulescu n-a răspuns la următoarele întrebări: "Profesaţi în timpul programului de manager?" şi "De ce încă mai sunteţi unic asociat şi administrator la R.B.C. Systems SRL?".

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro