• şantierul a fost deschis în urmă cu mai bine de un an, însă până acum s-a lucrat mai mult în subteran, de la o cotă de zeci de metri adâncime, la fundaţiile blocurilor de ancoraj şi ale celor doi piloni ai podului • pilonul de pe malul brăilean a început să depăşească stadiul de fundaţie, lucrările fiind acum vizibile şi la suprafaţă • în final, cei doi piloni vor avea câte 192,64 m, fiind cele mai înalte structuri de pe teritoriul României
Lucrările la podul peste Dunăre au început în urmă cu mai bine de un an, iar până acum au fost cumva în mare parte ascunse ochiului public, din simplul motiv că s-au derulat cu precădere în subteran, la zeci de metri adâncime, fiind vorba despre fundaţiile blocurilor de ancoraj şi ale celor doi piloni, unul aflat pe malul brăilean, celălalt pe malul tulcean. De câteva zile, pe malul brăilean construcţia începe să prindă contur şi la suprafaţă, deoarece pilonul de aici începe să iasă la lumină, după cum anunţă pagina de Facebook a Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Constanţa, din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care a postat şi câteva fotografii relevante de la faţa locului. Aceeaşi sursă informează că pilonii, câte unul pe fiecare mal, vor avea o înălţime de 192,64 metri, devenind astfel cele mai înalte construcţii din România. Spre exemplu, la momentul actual, cea mai înaltă clădire din România este Sky Tower din Bucureşti, având 137 metri. Cele două cabluri care vor susţine tablierul metalic vor avea câte 60 de centimetri în diametru şi o greutate totală de peste 6.700 tone. Lungimea totală a podului suspendat peste Dunăre va fi de 1974,30 metri, iar deschiderea centrală de 1.120 metri. În total, 25.000 de tone de oţel beton şi peste 200.000 de metri cubi de beton se vor folosi în cadrul acestui proiect. La momentul finalizării, va fi al treilea pod din Europa din punct de vedere al deschiderii centrale şi al lungimii.
După cum se ştie, podul peste Dunăre de la Brăila este cel mai important proiect de infrastructură demarat în estul României după 1989. Licitaţia pentru construirea podului a fost câştigată de un concern italo-japonez. Este vorba despre asocierea dintre Astaldi SpA (Italia) şi IHI Infrastructure Systems CO.Ltd (Japonia), care ar trebui să finalizeze lucrările până în martie 2022. Printre subcontractori se găsesc firma gălăţeană “Tancrad”, dar şi şantierul naval Vard Brăila. Doar în caz de forţă majoră, finalizarea contrucţiei s-ar putea amâna cu 12 luni, respectiv până în martie 2023. Garanţia lucrărilor va fi de 120 de luni (10 ani), perioadă în care orice problemă va fi corectată pe cheltuiala constructorului. Valoarea totală a investiţiei se va ridica la 2,35 miliarde de lei, cu tot cu taxele aferente, şi include nu doar construirea podului suspendat peste fluviu, ci şi a drumurilor de conexiune ce vor fi făcute de la zero pe malul tulcean.
sursa foto: Regionala Drumuri şi Poduri Constanţa