Mergi la conţinutul principal

Licitaţii la mişto

Buba de la SAJ s-a inflamat peste măsură! Acuzaţiile zboară din ambele tabere implicate în "Dosarul Salvarea": pe de o parte, "Ada Motors" spune că achiziţiile publice pe zona de service auto sunt făcute "la mişto" de către cei de la Serviciul de Ambulanţă, în timp ce aceştia din urmă fac referire la răstălmăciri tendenţioase. Cert e că, în urma unor acuzaţii transmise de reprezentanţii de la Ambulanţă, la adresa service-ului "Ada Motors", societate cu care SAJ a întrerupt colaborarea în decembrie 2015, ies la iveală alte şi alte nereguli. De exemplu, reprezentanţii service-ului au fost acuzaţi ba că au cerut înlocuirea motorului la ambulanţa 16SAJ, ba că au scos unele şuruburi de la ambulanţa 25SAJ, acuzaţii despre care cei de la "ADA" spun că nu sunt reale şi, mai mult, au dovezi clare în acest sens. În plus, conducerea "Ada Motors" a fost categorică, explicând că nu-şi doreşte să fie implicată în războiul intern de la SAJ, "cei de la Ambulanţă trebuie să îşi rezolve singuri problemele, fără să dea vina pe alţii". 

Aşadar, problematica lucrărilor de service efectuate doar pe hârtie este departe de a fi lămurită. Un caz clar, care miroase a corupţie, cu sume uriaşe aruncate în joc, destinate asigurării transportului în siguranţă atât al pacienţilor cât şi al medicilor şi asistentelor de la Salvare.

Cum se fac licitaţiile?

Reacţia celor de la compania de service auto cu privire la comentariile conducerii SAJ Brăila n-a întârziat să apară. Cei de la "Ada Motors" au scos în faţă modul de organizare a licitaţiilor de către SAJ, care se fac, practic, de formă, întrucât nu se duce până la capăt procedura. Deşi în contractul-cadru, după cum ne-au arătat cei de la service, se precizează că licitaţiile pentru alegerea firmelor care să se ocupe de reparaţia ambulanţelor se fac trimestrial, la Ambulanţa Brăila licitaţiile curg lună de lună. Reprezentanţii de la service ne-au spus că se procedează în acest mod tocmai pentru că sunt anumite interese. Se preferă achiziţiile directe, în aceste condiţii reparaţiile maşinilor de ambulanţă fiind efectuate la anumite unităţi service, în sistem preferenţial.
Reprezentanţii "Ada Motors" ne-au explicat că prima licitaţie a fost în luna iulie 2015, iar la mijlocul lunii august s-a definitivat. Service-ul a câştigat aproape toate loturile (VW, Mercedes, Citroen), celelalte fiind câştigate de alt service. "La aproape o lună, s-a reluat competiţia pentru acordul cadru, pe fiecare lot, altă licitaţie".
De ce s-a reluat pe toate loturile, nimeni nu ştie, asta pentru că nimeni nu a dat vreo explicaţie, am aflat din aceeaşi şursă. Astfel, acordul cadru a fost făcut pe 20.08.2015, în contract scrie că se poate relua procedura trimestrial, dar cei de la SAJ au făcut licitaţii lunar, după cum se vede clar în documentele de la service. "Au repetat licitaţiile. Se arată în contractul cadru, la prima licitaţie, că valabilitatea era până la sfârşitul lui decembrie 2015, aşa este precizat. Conform procedurii, se reia trimestrial. Ce este legal aici dacă s-a făcut licitaţie la o lună, deşi se precizează că se face trimestrial!? Ei au făcut de trei ori într-un trimestru", au precizat specialiştii în domeniu de la "Ada Motors".
Cu toate acestea, şi la a doua licitaţie, tot Ada Motors a câştigat aproape toate loturile, însă procedura a rămas tot în aer. A urmat a treia licitaţie, în ianuarie 2016, unde câştigători au fost aceiaşi. "De fiecare dată procedura a fost anulată, asta pentru că au trecut cele 30 de zile, termenul legal prevăzut de lege. Nu au avut interesul să rezolve situaţia, au lăsat în coadă de peşte. Ei fac achiziţii directe. Nemafiind licitaţie, ei duc maşinile unde vor dori, pun piese de unde vor ei, din dezmembrări sau ei ştiu". Un alt aspect scos în evidenţă de lucrătorii de la service a fost legat de modul în care la SAJ Brăila sunt consemnate lucrările ce trebuie efectuate de firmele care ies câştigătoare la licitaţie. De ani de zile sunt trecute doar câteva lucrări, cele uzuale, de fiecare dată, care ar urma să fie efectuate de unităţile service care câştigă licitaţia, asta deşi, spre exemplu, la Galaţi, este încadrată la reparaţii orice defecţiune care apare la o ambulanţă.

Acuzaţii la adresa Ada Motors

Redactorii noştri au transmis recent o solicitare la Serviciul de Ambulanţă Judeţean Brăila, pentru a cere situaţia exactă a ambulanţelor care se află în funcţiune şi a celor care prezintă probleme. Informaţia transmisă oficial către ziarul "Obiectiv - Vocea Brăilei" este că ar fi în regulă 30 de ambulanţe, deşi, anterior, dr. Florin Ştefan, directorul medical al SAJ, ne-a transmis că în realitate sunt doar 19 care funcţionează şi mai prezintă şi acestea unele probleme tehnice
Directorul SAJ Brăila, dr. Viorica Uscatu, a ţinut să precizeze, într-un drept la replică, faptul că reparaţiile ambulanţelor se fac pe măsură ce apar defecţiunile, prioritizând pe cât posibil rapiditatea cu care se trimit maşinile la diagnoză şi reparaţii, în funcţie şi de gravitatea defecţiunilor. "Din totalul de 39 de ambulanţe active la SAJ Brăila sunt în bună stare de funcţionare, la data de 10.02.2016, 30 de ambulanţe. Despre cele defecte, o ambulanţă de tip C se află la IVAS Galaţi pentru schimbare motor, 2 ambulanţe de tip B se află pentru defecţiuni la injectoare la IVAS Galaţi şi APAN Brăila, 4 ambulanţe de tip B se află la APAN Brăila pentru reparaţii frâna de mână, radiator, transmisie sau sisteme de încălzire, iar 2 autoturisme se repară după accidentări la IVAS Galaţi şi Service Automobile Brăila. Ne-am dori ca aceste defecţiuni să fie cât mai puţine sau rapid remediate, dar trebuie să înţelegem că acestea sunt inerente şi neprevăzute, dar totuşi de aşteptat la maşini care sunt intens folosite (aproximativ 66% din parcul auto sunt maşini mai vechi de 8 ani). Pe parcursul ultimilor 2-3 ani am avut controale diverse pe mai multe categorii de obiective, din partea forurilor locale şi centrale. Niciunul dintre ele nu a relevat deficienţe majore, problemele inerente rezolvându-se pe parcurs sau în termene stabilite", se arată în răspunsul SAJ. În acelaşi drept la replică s-a precizat şi că acuzaţiile venite din partea dr. Ştefan ar fi nefondate.
În acest sens ni s-a transmis o documentaţie din partea compartimentelor acuzate, Tehnic şi Aprovionare, în care se arată demersurile, reparaţiile şi transferurile în cazul maşinilor BR -16SAJ şi BR - 25SAJ.
Aici încep să apară şi acuzaţiile la adresa "Ada Motors".
În documentul primit se arată că în ceea ce priveşte ambulanţa BR- 16SAJ, în intervalul 07.09.2015 - până la 23.10.2015, ambulanţa s-a aflat în permanenţă la punctul de lucru din Galaţi al SC Ada Motors Company SRL Brăila. În data de 23.10.2015, aceasta s-a deplasat la SC Ada Motors SRL Brăila - Chiscani - DN21, unde a staţionat până la data de 11.12.2015, conform datelor furnizate de sistemul de monitorizare TrackGPS. În data de 2.11.2015, SC ADA Motors SRL a trimis Deviz Oferta pentru mai multe reparaţii, printre care înlocuit chiulasă. "Ulterior, SC Ada Motors revine, conform declaraţiei Comisiei Tehnice, în virtutea platformei comune cu SC Ada Motors Company SRL- reprezentant VW şi a celor 416.000 km parcurşi, cu recomandarea de înlocuire a motorului, pentru care transmite, în data de 23.11.2015, un nou deviz-ofertă. Singurele unităţi service care au avut acces direct dovedit la ambulanţa BR - 16SAJ, între 7.09 - 11.12 2015 au fost SC Ada Motors Company SRL şi SC Ada Motors SRL, la SC Ivas SRL maşina a ajuns în 11.12.2015. Din istoricul intervenţiilor am constatat că în data de 11.06.2015, s-a emis de către SC APAN SRL factura, în lista pieselor înlocuite figurează garnitură chiulasă, nu chiulasă", se arată în comunicarea transmisă redactorilor noştri şi semnată de către şef Serviciu ATAPP, ec. Laurenţiu Peneş.
La ambulanţa BR - 25SAJ, se arată că ar fi fost scoase unele şuruburi şi că aceasta nu putea fi decât "opera angajaţilor SC Ada Motors SRL, care evident aveau acces la istoricul ultimei intervenţii, iar demontarea motorului poate fi pusă doar pe seama unor motive încă nedeclarate sau a nepriceperii angajaţilor unităţii service".

"Noi nu am cerut schimbarea motorului la BR 16SAJ"

În replică, conducerea ADA Motors ne-a declarat că aceste acuzaţii sunt nefondate şi că lucrurile stau fix pe dos. Ni s-a explicat faptul că la service se fac lucrări la o ambulanţă numai după ce se primeşte comanda scrisă şi semnată din partea comisiei SAJ. Sunt acte care dovedesc orice comandă şi orice lucrare. "Nimeni nu schimbă un şurub fără semnătura de la această comisie. Aceste ambulanţe au 400- 500- 600 mii de kilometri, este normal să apară defecţiuni. Cei de la ambulanţă lucrează de ani de zile acolo, nu de azi, de ieri, ştiu care sunt problemele, cât poate ţine o maşină? Acuzaţiile sunt nefondate. Nu am recomandat niciodată schimbarea motorului la 16SAJ. Am recomandat înlocuirea chiulasei, ei au cerut înlocuire motor şi au cerut ofertă. Pe 23 noiembrie se cere ofertă pentru motor, noi am trimis oferta. Mai departe nu mai ştiu ce s-a întamplat".
Ni s-a explicat faptul că maşina poata sta şi 3 luni la service, atât timp cât nu există o comandă semnată de comisia SAJ, fără care nu se începe lucrarea. Asta pentru că nu se poate şti dinainte ce lucrări se aprobă. În acest context, raţionamentul ADA Motors este nu numai logic, ci şi legal.
Reprezentanţii de la Ada Motors nu înţeleg nici acuzaţiile legate de şuruburile de la 25SAJ. "Se vorbeşte de nişte şuruburi scoase, dar de unde ştim că nu au făcut ei acolo la SAJ ceva? Şi aici sunt acuzaţii nefondate. Noi punem acest lucru pe seama expertizei tehnice efectuate la ambulanţa respectivă, şi-au asumat devizul.
În ce priveşte autosanitara 25SAJ, lucrările care s-au realizat la service-ul nostru în data de 20.11.2015, au făcut obiectul garanţiei de 48 luni acordate de producător, şi tot atunci s-a constatat că pierderile de ulei proveneau de la răcitorul de ulei. Toate aceste constatări au fost aduse la cunoştinţa SAJ BRAILA prin adresa noastră cu nr. 8199/27.11.2015. Nu am primit niciun răspuns referitor la constatările făcute, iar în data de 11.12.2015, conform procesului verbal de predare - primire nr. 2602, ambulanţa a fost ridicată de la service-ul nostru şi interesant ar fi de aflat în ce service s-a dus. În concluzie, toate afirmaţiile făcute în referat de către domnul economist Peneş Laurenţiu sunt nefondate, rău intenţionate, nereprezentând o opinie tehnică avizată, bazându-se doar pe propriile supoziţii şi interese, dorind în acest fel să creeze diversiune care să abată atenţia de la adevăratele probleme".
Legat de modul în care se fac reparaţiile la SAJ şi cât de repede, ne-a atras atenţia o altă ambulanţă - 43 SAJ - care zăcea în curtea de la ADA Motors. Întrebând care-i situaţia cu această maşină, reprezentanţii service-ului ne-au explicat faptul că se află acolo de 6 luni, timp în care nimeni nu a întrebat ceva de ea. De altfel, se pare că nu este prima ambulanţă care zace în acest fel în service.

După revenirea pe funcţie a dr. Ştefan s-au dat lucrurile "pe faţă" la SAJ

Pe 2 decembrie 2015, organele de cercetare ale poliţiei judiciare din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice s-au sesizat din oficiu cu privire la presupuse nereguli în achiziţionarea şi derularea serviciului de întreţinere şi reparaţii autosanitare ale SAJ Brăila. Cauza a fost înregistrată la Parchetul de pe lângă Judecătoria Brăila, dispunându-se începerea urmăririi penale cu privire la infracţiunile de abuz în serviciu, înşelăciune, fals în înscrisuri sub semnătură privată şi uz de fals.
După cum v-am informat, de parcul auto al SAJ Brăila se ocupau, pe baza unui contract de service, în valoare de aproape 5 miliarde de lei vechi, trei dealeri auto locali: Ada Motors, Apan Cars şi Autoestima Service.
Alarma vizavi de starea critică a parcului de maşini de la Serviciul de Ambulanţă Judeţean (SAJ) Brăila şi modul fraudulos în care se fac reparaţiile a fost dată de directorul medical, dr. Florin Ştefan, încă din luna septembrie 2015. Imediat după repunerea sa pe postul de conducere la SAJ Brăila, dr. Ştefan a ridicat mai multe semne de întrebare pe acest subiect. A atras atunci atenţia asupra faptului că la SAJ ambulanţele se reparau doar pe hârtie, lucru pe care l-a descoperit, încă din 2012, când a fost schimbat abuziv din funcţie. Piese vechi sunt trecute ca noi, lucru dovedit de expertiza tehnică efectuată la o ambulanţă - BR25SAJ. Vom reveni.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro