Printre fumigenele şi petardele aruncate în ultima vreme pe piaţa publică pe tema arhivelor SIPA, prin care s-a reuşit distragerea atenţiei de la orice altceva, o ştire a trecut mai puţin observată: Autostrada Timişoara-Belgrad nu se mai construieşte, şi asta din cauza României, nu a Serbiei, au precizat autorităţile de Belgrad, ca reacţie după ce, sâmbăta trecută, premierul Sorin Grindeanu a dat vina pe partea sârbă pentru eşuarea proiectului. Autorităţile române, la rândul lor, i-au contrazis ieri pe sârbi.
Dar, la urma urmei, nici nu contează cine e vinovat, important este că autostrada nu se mai face. Ce ne împiedica pe noi, ca stat, să o construim până la graniţa cu Serbia, dacă tot ne-o doream aşa de mult? Renunţarea la acest proiect vine la puţin timp după ce liderul PSD, Liviu Dragnea, anunţase că se mai renunţă la o autostradă: Piteşti – Slatina – Craiova, care era cuprinsă în Masterplanul General de Transport al României, negociat de ţara noastră cu UE şi aprobat anul trecut de guvern, autostradă care ar urma să fie, cândva, un drum expres. O autostradă cu care Ford este amăgită de vreo 10 ani, de când a preluat fabrica auto de la Craiova.
Ideea asta pe care vor să o impună uşor-uşor guvernanţii, în frunte cu Dragnea, cum că din cauza altora nu ne dezvoltăm noi, este o mare şi neruşinată minciună. Când îl auzi pe liderul PSD cum acuză UE că tratează incorect România, pentru că ne avertizează asupra depăşirii iminente a deficitului bugetar, îţi dai seama până unde sunt dispuşi să meargă unii cu manipularea. „Când Franţa sau Spania depăşesc pragul de deficit de 3% nu se supără nimeni. Când România are cea mai mare creştere economică din UE, ni se vorbeşte din nou despre austeritate”. Nu, UE nu ne vorbeşte despre austeritate, ci despre responsabilitate. Da, UE ne avertizează, dar nu doar pe noi. Franţa şi Spania sunt deja în procedură de deficit excesiv, din 2015 respectiv 2016. Şi asta pentru că aşa spun regulile UE, pe care trebuie să le respecte orice ţară care face parte din Uniune, reguli pe care ni le-am asumat la aderare: nu ai voie, ca stat, să cheltuieşti mai mult decât produci, decât în limita a 3%. Şi, la cum cheltuie Guvernul României cu majorări de salarii pentru bugetari, deficitul va sări spre 4%, ceea ce e grav. E grav mai ales pentru că aceste cheltuieli iresponsabile sunt cu salariile unor categorii sociale, nesustenabile din buget, cheltuieli care generează consum, acoperit majoritar de importuri. Măcar dacă s-ar fi cheltuit în exces pentru construirea de autostrăzi! Măcar de ne-am fi îndatorat pentru autostrada spre Serbia, pentru autostrada Craiova – Piteşti, pentru autostrăzi care să lege toate regiunile ţării, care să treacă munţii, care să scoată anumite regiuni din izolare, care să asigure, întâi de toate, o dezvoltare sănătoasă a întregii ţări. Dar nu, nu se întâmplă asta. Şi, culmea, UE şi străinii, în general, chiar ne vor binele. Nu mai departe de ieri, Eric Stab, preşedintele Consiliului Investitorilor Străini, declara: „România este capabilă să devină a zecea mare economie în UE. Însă, pentru ca acest lucru să se întâmple, este nevoie să se investească în infrastructură, în capitalul uman, în creşterea eficienţei administraţiei publice şi a companiilor private”. Nu pare că ne-ar vrea răul, nu-i aşa? Dimpotrivă, pare un plan mai eficient decât orice program de guvernare politic românesc. „Fiindcă, la sfârşitul zilei, străini sau români toţi trăim aici şi vrem ceea ce este mai bun pentru România”, a mai spus Eric Stab. O lecţie pe care, din păcate, românii nu vor să o înveţe, iar politicienii români nu vor să ne-o predea.
PS: Potrivit ultimelor date privind bilanţul general consolidat, publicate aseară de Ministerul Finanţelor, cheltuielile statului pentru investiţii pe primele 4 luni ale anului au fost de doar 2,9 miliarde de lei (doar 0,4% din PIB), cel mai mic nivel din ultimii 10 ani!