Atunci de ce au procedat astfel cei din minister? Pentru că, zic eu, voiau cu orice preţ să discrediteze tezele cu subiect unic. Ministrul Andronescu deja a zis că le dezavuează şi că şi-ar dori să le desfiinţeze, cu toate că mulţi profesori le apreciază şi consideră că sistemul ar trebui îmbunătăţit, nu desfiinţat, pentru că este în avantajul copiilor. Şi atunci, ca să închidă gura celor care ar fi sărit în apărarea tezelor cu subiect unic, lasă să se greşească subiectele, lasă sistemul de capul lui - şi aşa aflat de mult alături de drum - şi obţine un argument important în eliminarea tezelor cu subiect unic. Ca să discrediteze şi mai mult tezele cu subiect unic, dă şi subiecte uşoare, care îi dezavantajează pe copiii buni. Ei vor lua note mari, dar la fel vor lua şi cei care sunt puţin peste nivelul mediocru. Ca urmare, selecţia riguroasă necesară la liceele bune nu se poate face pe baza tezelor cu subiect unic.
Ministerul agreează mai mult, probabil, concursul de admitere la liceu, promovând autonomia şcolilor, la fel ca în învăţământul universitar. Adică, ne întoarcem la un sistem care produce foarte multe drame în rândul copiilor?! Să fii respins la un liceu bun pentru câteva sutimi, când tu ai media peste nouă şi să ajungi la o şcoală unde nu s-au completat locurile, alături de cei cu cinci şi şase este o dramă care marchează un copil de 14 sau 15 ani pentru toată viaţa. Admiterea prin concurs la liceu readuce în centrul atenţiei şi "minunatele" meditaţii cu profesorii de la şcoala respectivă, pentru că ei ştiu ce se va da, cum se va corecta. Concursul de admitere introduce un factor de stres foarte puternic în viaţa copiilor. Şi toate astea doar pentru că nu se agreează o anumită metodă, introdusă de predecesori. După ce se va face admiterea la liceu, ministrul Andronescu a spus că va anunţa modul în care se va face admiterea anul viitor.
Sper să nu am dreptate, pentru că orice s-ar spune, admiterea computerizată şi tezele cu subiect unic sunt în avantajul copiilor şi ar trebui menţinute, iar lupta pentru cine face mai multă şi mai bună reformă ar trebui să înceteze. Tot reformăm de cel puţin 11 ani, încât nici nu cred că mai ştie cineva ce se vrea exact de la sistem. Lucrurile au fost croite prost, pe bucăţele, înnădite, ciupite, încât sistemul de învăţământ arată ca o varză. Cine ar vrea să facă reformă ar trebui să pună pe hârtie ce se doreşte, începând cu grădiniţa şi terminând cu clasa a XII-a, să se schimbe şi programele, să se discute totul public până în cel mai mic amănunt, apoi să se aplice sistemul respectiv începând cu o generaţie zero. Celelalte promoţii de elevi ar trebui lăsate să termine aşa cum au început, că au fost şi aşa destul de chinuite.