Unul câte unul, patronii de maxi-taxi au început să pună lacătul pe portiere. Aşa au înţeles ei, patronii, să respecte legea: decât să ofere un serviciu corect, licit şi civilizat, mai bine să renunţe.
Cred şi eu că le e greu acum să lucreze onest, după atâţia ani în care nimeni nu i-a întrebat de “sănătate”, adică de taxe, redevenţe, salarii, planuri de investiţii. Cred şi eu că după atâţia ani, în care au adunat ca hârciogii bani mai la gri, mai la negru, sfidând şi cele mai elementare reguli, fără ca cineva să intervină (finanţe, poliţie, siguranţă rutieră, protecţia muncii), le e al naibii de greu să scoată de la teşcherea mii de lei ca să-şi înnoiască tot parcul cu maşini sigure şi confortabile, să încheie contracte de muncă, să dea bilete, să achite toate dările către stat şi autorităţile locale etc.
Lor le e greu să respecte şi “banala” legislaţie rutieră, darămite reguli din astea făcute numai pentru muritori! Normal că îşi închid şandramaua! Şi ce altceva să facă, după ce aproape 20 ani au fost încurajaţi să lucreze în devălmăşie!? Se retrag. Simplu şi de înţeles.
Ce nu e de înţeles e seninătatea cu care Primăria acceptă această dezertare în masă, în condiţiile în care Braicar, singura societate care ar putea prelua afluxul de călători, abia a făcut faţă în toţi anii aceştia, aşa, cu toată concurenţa asta neloială care i-a suflat în ceafă. Ce se va întâmpla când Braicar va rămâne singur pe piaţă? Cu 7, 8, 10 autobuze noi, va fi capabil să acopere toate traseele? Sau vom schimba un hârb cu altul şi ne vom întoarce la veşnicele linii 2, 4, 5, 10, care nici pe departe nu acoperă nevoia de deplasare a brăilenilor. Ce reguli va impune Braicar, inclusiv de preţ, când va deţine monopolul? A luat cineva în calcul toate acestea?
Evident, nici cu aceste maxi taxi nu se mai putea. Atâta slin şi rugină, atâtea rupturi şi găuri, atâtea rable n-am văzut niciodată pe trasee de la înfiinţarea serviciului de transport privat de persoane, adică de pe la sfârşitul anilor '90. Categoric, n-au excelat niciodată la capitolul condiţii civilizate, dar ca în ultimele două - trei luni... Parcă, dintr-o dată, peste noapte, cam de la alegeri încoace, au dispărut din peisaj toate maşinile cât de cât “normale”. Şi nu cred că s-a distrus brusc toată flota de microbuze private. Ci că pur şi simplu pe cele mai noi le ţin dosite prin garaje în aşteptarea a ... ceva mai bun.
Ceva mai bun, pe de o parte, poate să însemne că, după ce va lăsa Braicarul singur pe piaţă o săptămână, două, cinci, aproape îi vom implora să se întoarcă pe trasee - evident în condiţii dictate de ei. Fie, după ce Braicar va deveni operator unic şi va trebui să închirieze - căci categoric nu va putea dispune prea curând de suficiente mijloace proprii - ne vom urca din staţii exact în ele! Doar că la un alt preţ. Un preţ din care Braicar să-şi poată acoperi şi investiţiile, şi salariile, şi chiriile, şi cine mai ştie ce alte cheltuieli, că doar numai mâine nu-i poimâine şi vin iar alegerile electorale.