Panourile publicitare ilegale stau în continuare în picioare pe domeniul public, sfidând legislaţia în vigoare, fără nicio autorizaţie, în loc să fie demolate, aşa cum era normal. Ba mai mult, dacă la finele lunii trecute, când "Obiectiv" a dezvăluit iţele afacerii cu publicitatea stradală, panourile erau goale, între timp au fost acoperite cu afişe publicitare. Autorităţile locale se fac că gestionează situaţia conform proverbului "leneşul mai mult aleargă...", în loc să verifice punctual panourile apărute în ultimele 6 -7 luni, instalate fără nicio autorizaţie sau orice fel de altă formă de permisiune legală de ocupare a domeniului public. În loc să dispună demolarea panourilor şi să-i amendeze pe proprietari, Poliţia Locală tărăgănează lucrurile, motivând că e o operaţiune complexă. După cele mai optimiste previziuni, abia undeva spre finele lunii în curs s-ar putea să apară şi primele concluzii, dar după cum se mişcă lucrurile, pare că autorităţile locale aşteaptă campania electorală pentru a identifica proprietarii în funcţie de feţele care ne vor zâmbi de pe panouri. Între timp, atât Primăria Brăila cât şi Primăria Chiscani au primit cereri de autorizare pentru câteva panouri. Municipalitatea spune că până când nu se va aproba regulamentul privind publicitatea stradală nu mai eliberează autorizaţii pentru panouri, însă nu explică de ce nu dispune demolarea construcţiilor ilegale. Chiscaniul lasă la latitudinea Consiliului Local Comunal cererea de intrare în legalitate venită din partea unei asociaţii de tip ONG pentru un panou în zona Pădurea Stejarul, deşi, în mod normal ar trebui organizată o licitaţie. Municipalitatea va intra în CLM cu un proiect de regulament la şedinţa din luna mai. Cotidianul "Obiectiv" face un apel la autorităţile locale, să aplice legea în cazul panourilor publicitare amplasate ilegal pe domeniul public.
Primele concluzii în ce priveşte legalitatea amplasării de panouri publicitare pe spaţiul public în oraş ar putea apărea undeva spre finele acestei luni. Conducerea Poliţiei Locale susţine că procedura inventarierii este laborioasă şi apreciază că se va finaliza peste circa două săptămâni. "Verificăm în teren situaţia panourilor publicitare, dar nu pot să spun cât va mai dura până când vom finaliza acţiunea. Trebuie văzut dacă toate aceste panouri au autorizaţiile de construcţie necesare, în unele cazuri trebuie să vedem dacă există şi acceptul unor societăţi precum «Braicar» sau «Electrica», dacă panourile sunt amplasate pe stâlpi. Acţiunea este destul de complexă şi va mai dura, probabil, cam două săptămâni până când o vom finaliza. Colaborăm şi cu firma «Up Date», cea care a produs majoritatea panourilor publicitare din oraş. Dacă vor fi depistate nereguli, vom lua măsurile care se impun. Asta în ceea ce priveşte situaţia de pe raza municipiului. De panourile situate la ieşirea din oraş, lângă vapoare, trebuie să se ocupe Primăria Chiscani, deoarece se află pe teritoriul acestei comune", ne-a declarat Traian Jipa, directorul Poliţiei Locale.
El este însă contrazis de către primarul de la Chiscani, Ion Crăciun, care spune că nu are treabă cu zona respectivă întrucât nu se află pe raza sa de competenţă. "A venit în data de 30 martie o asociaţie de tip ONG să ceară autorizare pentru panouri, însă doar pentru cel din spatele staţiei OMV, singurul pe raza noastră de competenţă, De restul panourilor trebuie să se ocupe municipalitatea, pentru că e pe teritoriul său. În ce priveşte cererea primită voi intra cu ea în Consiliul Local Comunal, fiind programată o şedinţă pentru vineri, 11 aprilie", a spus Crăciun.
Simionescu: "Până când nu avem regulamentul, nu facem niciun pas privind autorizarea de panouri!"
Municipalitatea vrea mai întâi să rezolve problema aprobării unui regulament privind publicitatea stradală, în sensul prevăzut de Legea specială 185/2013. "Acum suntem în plin proces de inventariere a panourilor de pe raza municipiului, să vedem care sunt cu autorizaţie şi care fără, în ce regim ocupă locaţiile şi aşa mai departe. Chiar astăzi am vorbit pe această temă cu arhitectul- şef. În ce priveşte regulamentul privind publicitatea stradală, mi-am propus ca în luna mai să intrăm cu proiectul în plenul Consiliului Local Municipal. Deja aflat în dezbatere publică pe pagina web a Primăriei, proiectul a adunat ceva comentarii, iar rugămintea noastră este ca eventualele propuneri să vină în formă scrisă la noi, la Primărie, pentru a putea îmbunătăţi textul respectiv", ne-a declarat primarul municipiului, Aurel Simionescu. Întrebat dacă a venit între timp să ceară intrarea în legalitate vreun agent economic, după apariţia materialului din "Obiectiv" privind amplasarea ilegală de panouri publicitare pe spaţiul public, Simionescu a spus că există o solicitare în acest sens dar răspunsul municipalităţii a fost unul negativ. "A venit o astfel de cerere, nu am detalii cu privire la cuprinsul respectivei cereri, dar ştiu sigur că i s-a răspuns că deocamdată nu se face nimic. Până când nu avem regulamentul nu facem niciun pas privind autorizarea de panouri", ne-a declarat sursa citată. Cu alte cuvinte, panourile care se vor dovedi a fi ilegal montate trebuie demolate. Cel mai probabil, aceasta va fi soarta panourilor apărute pe finalul lui 2013, începutul anului în curs, aşa cum sunt cele la ieşirea din municipiu spre Galaţi, pe şoseaua dig, cele din Bariera Călăraşilor, amplasate pe spaţiul verde din imediata vecinătate a staţiei de tramvai din dreptul centrului de vânzare a abonamentelor aparţinând "Braicar", precum şi cele montate la ieşirea din oraş spre Viziru, lângă nava militară, dar şi cele din dreptul staţiei PECO de lângă pădurea Stejarul. De ce spunem asta? Pentru că prin lege amplasarea de panouri pe spaţii publice se face doar în urma unei licitaţii organizate de municipalitate cu scopul concesionării locaţiilor cu astfel de destinaţie. Ori în ultimii 3 - 4 ani nu s-a mai organizat vreo astfel de licitaţie, context în care panourile amplasate în acest răstimp cu siguranţă nu au niciun fel de acte legale. Cum nu s-au înghesuit firmele să le revendice - şi chiar dacă o vor face nu există şanse privind intrarea lor în legalitate prea curând -, până când va ajunge vreodată Primăria să dispună demolarea lor, la fel de bine comercianţii de fier vehi ar putea rezolva rapid problema, după cum sugera chiar unul dintre cititorii noştri. Cotidianul "Obiectiv" face un apel la autorităţile competente să aplice legea în cazul panourilor publicitare amplasate ilegal pe domeniul public.
Amenzi de până la 100.000 lei
Regulamentul la care primarul Simionescu face referire este realizat în baza Legii 185/2013 privind publicitatea stradală şi prevede, în linii mari, care sunt regulile ce trebuie respectate de către autorităţile locale, proprietarii, beneficiarii mijloacelor de publicitate, dar şi de către operatorii de publicitate. De exemplu, aprobarea executării lucrărilor pentru amplasarea mijloacelor de publicitate se realizează prin autorizaţie de construire sau prin acord pentru publicitate temporară. Acest ultim tip de acord se emite de municipalitate în maxim 5 zile de la solicitare şi are o valabilitate egală cu durata campaniei publicitare şi/sau a activităţii de promovare pentru care s-a solicitat, dar nu mai mare de o lună calendaristică, existând totuşi posibilitatea prelungirii cu încă 30 de zile. Atribuirea contractelor de ocupare a domeniului public sau privat al statului ori a municipalităţii se face doar prin procedură de achiziţie publică.
Un alt aspect important al Legii speciale 185/2013 este acela că după aprobarea regulamentului, toate contractele de concesiune în baza cărora au fost amplasate panouri se reziliază, apoi pentru noile amplasamente propuse de autorităţile locale se va face licitaţie publică. Cu alte cuvinte, cei care vor dori să le menţină în continuare pe spaţii publice va trebui să liciteze pentru locaţiile aprobate de primării. Mai greu va fi pentru cei care au deja amplasate panouri în zone unde primăriile vor interzice prin regulament amplasarea de mijloace publicitare sau care nu vor corespunde ca dimensiuni şi nivel de înălţime cu noile cerinţe. De exemplu, regulamentul spune că este interzisă publicitatea stradală, printre altele, în incinta şi pe elementele de împrejmuire a cimitirelor, lăcaşurilor de cult, parcurilor şi grădinilor publice, dar şi în intersecţii, în sensuri giratorii, în spaţii destinate circulaţiei autovehiculelor şi semnalizării rutiere, a scuarelor mediane mai înguste de 2 m şi în insulele de separare a fluxurilor de circulaţie. Aşadar, rămâne de văzut în zona Barieră ce panouri vor mai răspunde acestor cerinţe. La capitolul sancţiuni sunt prevăzute atât pentru persoanele fizice, cât şi juridice, amenzi pornind de la 5.000 lei şi ajungând la 100.000 lei.