• este vorba despre tronsonul Silistraru - Unirea - Gropeni din DJ 255A, comunicaţia rutieră despre care se spune că a fost concepută de armata germană pentru a asigura legătura între Siret şi Dunăre şi pentru a servi ca o a doua şosea de centură a municipiului • DJ 255A are, în total, 69 km, iar până acum s-au făcut modernizări doar pe un tronson de 3,8 km, cuprins între satul Cotu Lung şi intersecţia cu DN 23 • tronsonul de 17,6 km este al doilea care beneficiază de o investiţie majoră, lucrările urmând să înceapă anul viitor pentru că, deocamdată, abia s-a semnat contractul de finanţare
Una dintre cele mai mari investiţii din ultimii ani pe un drum judeţean brăilean este pe punctul de a fi demarată, după ce Consiliul Judeţean a semnat cu Ministerul Transportului un contract de finanţare în valoare de 42,7 milioane de lei. Banii provin în proporţie de 85% de la Uniunea Europeană, care a acordat pentru acest proiect suma de 35,11 milioane de lei. De la bugetul naţional vin 5,37 milioane de lei (13%), în timp ce Consiliul Judeţean contribuie cu 826.000 lei (2% din valoarea proiectului). Tot Consiliul Judeţean trebuie să aloce, în plus, 1,35 milioane de lei, bani ce se încadrează la categoria cheltuială neeligibilă.
Investiţia vizează modernizarea şi reabilitarea a 17,6 kilometri din Drumul Judeţean 255A. Este vorba, mai exact, de tronsonul Silistraru - Unirea - Gropeni, care în prezent este asfaltat doar parţial, fiind acoperit cu strat de pietriş pe anumite porţiuni. Denumirea oficială a proiectului care vizează investiţia în acest tronson este: “Asigurarea accesabilităţii directe pe tronsonul Silistraru - Unirea - Gropeni către coridorul TEN-T (Transeuropean de Transport n.n.) Brăila - Buzău şi linia Dunării”.
De la sfârşitul lunii martie, când s-a semnat contractul de finanţare, perioada de implementare a proiectului este de 34 de luni, din care 10 luni pentru organizarea licitaţiilor, iar 24 de luni pentru lucrările propriu-zise. Urmează să se stabilească, prin mai multe licitaţii, firma care va face proiectarea, firma care va asigura auditul, firma care se va ocupa de promovarea proiectului, dirigintele de şantier şi, în fine, firma sau asocierea de firme care va executa lucrările. Conducerea CJ Brăila spune că licitaţiile se vor organiza începând cu luna mai a acestui an, iar dacă nu vor fi probleme legate de contestaţii, câştigătorii vor fi stabiliţi în timp util, astfel încât să se poată deschide şantierul la termenul prevăzut în contractul de finanţare.
După cum v-am mai informat, DJ 255A este considerat a fi un drum strategic al judeţului Brăila. Această cale de comunicaţie rutieră porneşte de la digul râului Siret, din micul sat Cotu Mihalea, şi uneşte localităţile Cotu Lung, Muchea, Siliştea, Romanu, Scorţaru Vechi, Traian, Unirea, ajungând până la trecerea bac peste Dunăre de la Gropeni. Se spune că ruta a fost concepută de armata germană, în timpul celui de-al doilea război mondial, având rolul de a asigura o legătură rapidă între Dunăre şi Siret. Importanţa strategică a acestui drum rezidă şi din faptul că ar putea constitui o a două centură de ocolire a municipiului Brăila.
De la Siret şi până la Dunăre, pe această rută sunt în total 69 de kilometri. Doar pe câteva porţiuni ale drumului s-a turnat asfalt, în timpul regimului comunist, restul rămânând la stadiul de piatră, de pe vremea războiului. Deocamdată, până în prezent a fost modernizat, beneficiind de un covor asfaltic nou, doar un mic tronson, de 3,8 km, cuprins între satul Cotu Lung şi intersecţia cu Drumul Naţional 23 Brăila - Focşani. Investiţia pentru modernizarea acelui tronson s-a ridicat la 4,8 milioane de lei, banii fiind asiguraţi de la bugetul de stat, prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL). După cum v-am mai informat, lucrările au început în luna iulie a anului trecut, iar la ora actuală sunt aproape gata, ajungându-se la turnarea ultimului strat de asfalt, cel de uzură.
Aşadar, deocamdată un singur tronson din DJ 255A, cel dintre Cotu Lung - sat situat pe malul Siretului - şi DN 23, a beneficiat de modernizare şi este demn de statutul de “drum strategic” al judeţului. Restul tronsoanelor din componenţa acestei rute sunt în aşteptare, primul care urmează să intre în lucru fiind cel de la capătul dinspre Dunăre, Silistraru - Unirea - Gropeni. Rămân în aşteptare tronsoanele Muchea - DJ 221 şi Romanu - Scorţaru Vechi - Traian - DN 2B. În total, acestea au o lungime de 46,6 kilometri. Vicepreşedintele CJ, Ionel Epureanu, ne-a declarat că pentru aceste tronsoane se va încerca, pe parcursul anului 2019, să se întocmească Documentaţia de Avizare a Lucrărilor de Intervenţie (DALI), cu bani de la bugetul judeţului. “Dacă avem DALI-ul făcut, putem încerca, în anii următori, să găsim finanţare pentru lucrările de modernizare necesare pe aceste tronsoane, prin programe guvernamentale sau prin proiecte europene”, ne-a explicat Epureanu.