Sectorul energetic reprezintă infrastructura strategică de bază a economiei naţionale, pe care se bazează întreaga dezvoltare a ţării. În acelaşi timp, energia reprezintă o utilitate publică cu un puternic impact social.
Din aceste considerente, dezvoltarea acestui sector important al economiei este în plină desfăşurare fiind făcută cu mecanisme specifice pentru o utilitate de interes public. Toate aceste schimbări de ordin economic şi organizatoric care au loc în sectorul producţiei şi distribuţiei de energie electrică au dus în ultimii ani la implicaţii sociale profunde asupra forţei de muncă angajată în acest sector.
Economia verde desemnează o realitate deosebit de complexă, un ansamblu de activităţi care se regăsesc în toate sectoarele economice şi care au ca trăsătură comună raportarea directă la mediu în efortul de a proteja calitatea şi a stopa degradarea acestuia, de a conserva sau restabili echilibrele naturale, de a economisi resursele neregenerabile, inclusiv prin identificarea şi promovarea de soluţii alternative.
Locul de muncă verde este privit ca un concept dinamic, care evoluează odată cu progresele în domeniul tehnologiilor mai „prietenoase" cu mediul, şi mai mult aceste locuri de muncă vor trebui reanalizate într-un interval relativ scurt de timp pentru a vedea dacă acestea ţin pasul cu progresele tehnologice înregistrate, şi cu prevederile legale din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
Activităţile din sectorul energetic, datorită complexităţii şi riscurilor specifice, sunt, la nivel european, activităţi în care afecțiunile suferite de lucrători ca urmare a accidentelor de muncă tind să fie mult mai grave decât în alte sectoare ale economiei naționale, de cele mai multe ori accidentele soldându-se cu pierderea vieții lucrătorilor.
Tendinţa de creştere a frecvenţei şi gravităţii accidentelor de muncă înregistrate în sectorul energetic a fost factorul determinant în luarea deciziei de a declanşa acţiunea de monitorizare şi verificare a modului în care unităţile de profil respectă prevederile legale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, precum şi a modului în care sunt implementate de către angajator, la locul de muncă, măsurile de securitate şi sănătate dispuse de inspectorii de muncă.
Prima etapă începută în luna aprilie continuă astăzi, ocazie cu care ITM Brăila organizează la sediul din str. D. Bolintineanu, nr. 7 o intâlnire de informare a partenerilor sociali din judeţ cu activitate în domeniul producţiei, transportului şi distribuţiei energiei electrice privind modul de derulare a acţiunii şi tematica abordată .
În cadrul temelor ce se vor discuta se va afla şi expunerea motivelor şi a modului în care se va desfăşura acţiunea cuprinsă în "Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2016", respectiv în "Programul Propriu de Acţiuni al Inspectoratului Teritorial de Muncă pe anul 2016". De asemenea vor fi prezentate exemple de accidente de muncă care au avut loc in activităţile enumerate mai sus, cauzele producerii acestora precum şi măsurile de prevenire care ar fi trebuit luate pentru evitarea acestora.
A doua etapă constă în verificarea prin acţiuni de control la angajatori a modului de implementare a prevederilor legale care au făcut obiectul acţiunii, în perioada iunie - noiembrie 2015.