Codul roşu de vânt şi de viscol care s-a abătut săptămâna trecută peste câteva zone din ţară a paralizat complet judeţul Brăila.Toate drumurile naţionale şi judeţene au fost închise, cursurile din toate şcolile au fost suspendate, circulaţia bacurilor pe Dunăre a fost închisă. Toate acestea, în condiţiile în care, în multe zone, zăpada care s-a aşternut de la mult aşteptata ninsoare din acest an nu a depăşit doi centimetri. Pe noi însă, iarna ne prinde de fiecare dată nepregătiţi, chiar dacă prima ninsoare a venit acum la început de februarie.
Deşi prefectul Cătălin Boboc a luat decizia să se închidă circulaţia pe drumurile naţionale şi judeţene, în urma avertizărilor de cod roşu emise de Administraţia Naţională de Meteorologie, zeci de persoane au rămas blocate în autovehicule între localităţi, iar şoferii şi pasagerii din autoturisme, microbuze sau TIR-uri care au rămas în plin câmp au fost scoşi din ghearele viscolului de către echipajele de salvare, ale căror maşini au rămas şi ele înzăpezite...
Pentru că la noi, la prima adiere de vânt se întrerupe alimentarea cu energie electrică, după câteva rafale puternice, când Crivăţul şi-a arătat colţii, aproape o sută de localităţi din judeţ au rămas în beznă şi au aşteptat ore în şir remedierea reţelei de electricitate avariată.
Şi, dacă drumurile naţionale şi judeţene au fost închise, nici călătoria cu trenul nu a fost mai sigură. Câteva trenuri au rămas în staţii ori în apropierea acestora, deoarece s-au defectat în timpul codului roşu. Ba s-a rupt pantograful, ba s-a rupt un fir de tensiune, cert este că pasagerii au fost nevoiţi să aştepte ore în şir remedierea defecţiunilor.
Între timp, în staţia CFR Brăila, angajaţii operatorului naţional feroviar de pasageri care efectuează transportul public de călători pe calea ferată habar nu aveau ce informaţii să le ofere călătorilor care erau disperaţi, după ore de aşteptare şi de anulare a unor trenuri regio. Pentru a afla informaţii despre trenurile care erau anulate, navetiştii sau ceilalţi cetăţeni care doreau să călătorească, sau să ajungă la destinaţie, au fost nevoiţi să se deplaseze până la gară, pentru că telefonul instituţiei suna, ca de obicei, tot timpul ocupat.
Dar, dacă în judeţ situaţia nu a fost deloc pe roze, trebuie să recunoaştem că în municipiu, lucrurile chiar s-au desfăşurat în condiţii optime. Arterele principale au fost menţinute la negru, utilajele de deszăpezire au funcţionat toată noaptea de 5 spre 6 februarie, copacii trântiţi la pământ de vântul puternic au fost ridicaţi imediat, fiind eliberată astfel partea carosabilă. Cu alte cuvinte, se poate şi aşa.
Nouă, cetăţenilor, nu ne rămâne decât să fim gospodari câteva minute, să curăţăm rapid trotuarele de zăpadă sau de gheaţă, să nu aşteptăm somaţii sau amenzi, să nu aşteptăm să vină îngheţul şi să ne prindă iar nepregătiţi, iar trotuarele să se transforme în patinoare. Dar, cine să facă asta?