A dat bunul Dumnezeu şi s-a încheiat cel mai negru capitol din istoria recentă a proiectelor de infrastructură rutieră ale judeţului nostru! Mă refer aici la Modernizarea bulevardului Dorobanţilor, evident. Acum, în decembrie 2018, s-a semnat procesul verbal de recepţie a lucrărilor şi s-a putut într-un final să se reia şi circulaţia tramvaielor pe această arteră rutieră. Frate, privind restrospectiv, parcă a fost un proiect blestemat, nu altceva! Lansat acum circa 10 ani ca fiind cel mai mare proiect de infrastructură rutieră din România lui 2008, beneficiind de cofinanţare europeană, a fost umbrit de la bun început de îndoiala „contractelor cu dedicaţie” după ce în urma licitaţiei publice a fost desemnată câştigătoare oferta cea mai scumpă. Iar asta, după luni şi luni de contestaţii şi para-contestaţii. Demarate în 2009, lucrările la bulevard fuseseră asumate a fi finalizate în 2013. N-a fost să fie! Abia după circa 10 ani de la semnarea contractului de execuţie s-a finalizat, după cum aminteam mai devreme, ultimul capitol din „Horror story-ul Bulevardul Dorobanţilor”. De ce horror story pentru administraţia locală? Păi, numai dacă ne-am aminti faptul că de acest contract se leagă un dosar penal care a ocazionat arestarea preventivă a fostului primar Aurel Simionescu, am putea lejer ajunge la concluzia de mai sus. Dar staţi: lista ghinioanelor nu se opreşte aici pentru că şi Auditul Naţional şi-a băgat nasul în acest proiect ridicând steguleţe roşii în ce priveşte condiţiile minimale impuse la licitaţia pentru atribuirea execuţiei lucrărilor, considerând că unele dintre ele au constituit bariere descurajante în calea unor potenţiali ofertanţi. Şi Auditul n-a plecat cu mâna goală, cum se zice, ci a aplicat o corecţie de 25% la bugetul cofinanţării nerambursabile. Lupta în instanţă a administraţiei Simionescu pentru anularea acestei corecţii s-a sfârşit cât se poate de ruşinos prin ratarea termenului la instanţa superioară. Este vorba despre episodul tragi-comic în care un incendiu pe biroul fostului secretar al Primăriei, Mircea Fudulaiche, a pricinuit „pierderea” adresei de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în care autoritatea locală era înştiinţată despre termenul din dosar. Colac peste pupăză, într-un alt dosar la instanţă, municipalitatea a pierdut procesul cu firmele care s-au ocupat de bulevard şi trebuie să le plătească peste 2 milioane lei pentru lucrări efectuate dar neplătite la timp.
Dar modernizarea bulevardului a fost un coşmar nu numai pentru exponenţii administraţiei locale din ultimii 10 ani: brăilenii au resimţit acut efectele deciziei întreruperii circulaţiei tramvaielor din 2013 încoace şi înlocuirea lor cu autobuze. Practic, a însemnat îngreunarea transportului public din oraş din cauză că cele 3 – 4 autobuze care deserveau liniile de tramvai 22 şi 23 a trebuit a fi rupte din flota şi aşa insuficientă a Braicar. Iar când au dispărut din peisajul urban microbuzele maxi-taxi, iar operatorul public a fost obligat să le preia din mers traseele, coşmarul călătorilor a atins apogeul: aglomeraţie maximă la orele de vârf şi timpi mari de aşteptare în staţii. Abia cu achiziţiile recente de autobuze ale administraţiei Dragomir s-a reuşit o echilibrare precară a serviciului public de transport.
Acum, la recepţia finală a lucrărilor, cel mai probabil administraţia locală răsuflă uşurată şi, odată cu ea, şi noi, brăilenii. Nădăjduim cu toţii că experienţa acestui proiect nu va conduce la descurajarea scrierii şi implementării de viitoare alte proiecte de infrastructură în oraşul nostru. Dimpotrivă: pe premiza „tot păţitu-i priceput” coroborată cu sintagma „cine se frige cu ciorbă suflă şi-n iaurt” tragem cu toţii speranţa că măcar „Horror story-ul Bulevardul Dorobanţilor” nu se va mai repeta!