Mari semne de întrebare legate de execuţia şi decontarea din banii comunei Chiscani a lucrărilor la proiectul de investiţii privind reabilitarea unei porţiuni a drumului comunal DC8, din spatele staţiunii Lacu Sărat. O comisie formată din consilieri locali ai comunei a analizat în detaliu actele aferente acestei investiţii şi a ajuns la concluzia că lucrările au fost supraevaluate, fiind depăşit cu peste 60% costul standard recomandat de legislaţia în vigoare pentru reabilitatea unui kilometru de drum comunal. Mai precis, de la un cost standard de circa 812.700 lei/km, s-a ajuns la 1,35 milioane lei/km, cât a costat în final lucrarea respectivă. În mod curios, deşi proiectul era eligibil în Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL) şi, astfel, putea fi finanţat din "Banii lui Dragnea", Primăria Chiscani a ales să acopere cu fonduri proprii investiţia. Ca o comparaţie, Primăria Tudor Vladimirescu a reabilitat o bucăţică din acelaşi DC 8, în baza unui proiect finanţat prin PNDL, reuşind să se încadreze în costul standard de 812.700 lei/km. Interesant de precizat că proiectul de la Chiscani a fost atribuit, prin cerere de ofertă, societăţii "Tancrad", firma de suflet a fostului preşedinte al Consiliului Judeţean, Gheorghe Bunea Stancu. Unul dintre membrii comisiei de la Chiscani este consilierul Octavian Gorgovan, adversarul politic cu care, în ianuarie 2014, primarul comunei Chiscani, Ion Crăciun, s-a bătut la propriu în plină stradă. Primarul Crăciun nu a răspuns la telefon pentru a comenta concluziile comisiei.
Investiţie cu cântec la Chiscani pe marginea proiectului de reabilitare a circa 4,4 km din drumul comunal DC 8 ce face legătura între DN 21 (drumul spre Viziru) şi DN 2B (drumul spre Buzău) prin spatele staţiunii Lacu Sărat. O comisie formată din consilieri ai comunei Chiscani a luat la bani mărunţi proiectul cu pricina, realizat în 2013 cu banii comunităţii, iar concluziile sunt de-a dreptul îngrijorătoare: se discută, printre altele, despre supraevaluarea investiţiei şi depăşirea costului standard recomandat pentru astfel de investiţii (HG 363/2010, privind aprobarea standardelor de cost pentru obiective de investiţii finanţate din fonduri publice). Drept urmare, membrii comisiei recomandă efectuarea unor expertize tehnice dar şi contabile şi economice privind lucrările executate în cadrul acestui proiect. Mai mult, concluziile au fost comunicate şi Curţii de Conturi Brăila, din partea căreia comisia de la Chiscani aşteaptă o verificare menită să lămurească lucrurile.
Totul a plecat de la o decizie a Consiliului Local Comunal Chiscani din octombrie 2013, când consilierii au votat în unanimitate constituirea unei comisii formată din 5 membri (3 consilieri din partea PSD, un independent şi un UNPR-ist devenit între timp independent) pentru a verifica modul cum au fost cheltuiţi banii publici ai comunei pentru realizarea unor proiecte investiţionale pe raza de competenţă administrativă. Cele mai multe abateri au fost consemnate în cazul proiectului de reabilitare a DC 8 de la km 2+835 până la 7+200, adică pe o porţiune în lungime de 4,365 km. "Comisia a fost constituită prin votul unanim al consilierilor pentru că toată lumea avea suspiciuni legat de proiectele investiţionale, aşa că nu are nici o conotaţie politică votul respectiv. Discutând despre reabilitarea DC 8, pornind de la desfacerea carosabilului, amenajarea terasamentului şi acostamentelor, până la gestionarea molozului şi pământului rezultat în urma acestor operaţiuni sunt mari semne de întrebare, întrucât ar fi trebuit ca lucrările să fi fost executate cu mijloace automate, în nici un caz manual aşa cum se observă la mai multe capitole de lucrări, context în care manopera aproape se dublează. La refacerea carosabilului s-a constatat că a fost scos un strat de asfalt de 8 cm şi un altul de 15 de pământ pentru a se pune apoi 20 cm de balast, 15 cm de piatră spartă şi în fine 6 cm de mixtură asfaltică. Aşadar, se scot 23 cm dar se adaugă 41 cm, context în care drumul rezultat ar fi trebuit să fie cu 18 cm mai sus faţă de situaţia iniţială, devenind aproape imposibilă racordarea la zonele existente. De aceea, comisia a recomandat verificarea straturilor executate real", ne-a declarat Octavian Gorgovan, membru în cadrul acestei comisii. De asemenea, sursa citată a explicat că au fost constatate probleme şi în ce priveşte amenajările drumurilor laterale la DC 8: "Primarul a decis amenajarea a 13 bucăţi de drum lateral, în suprafaţă de 3.900 mp, pentru care a plătit, conform devizelor de lucrări, aproape 712.000 lei. De precizat că 5 din cele 13 bucăţi de drum au fost amenajate, atenţie, în curţile unor proprietari privaţi, neavând nimic în comun cu drumurile de exploatare ce intersectează DC 8. Pentru a răspunde tuturor obiecţiilor ridicate de comisie, se impune ridicare topografică, executarea de sondaje prin foraj a straturilor existente pe DC 8 şi o expertiză economică cu reevaluarea cantităţilor real executate. Toate acestea pentru a răspunde la întrebarea principală: cum de a fost posibilă depăşirea standardului de cost conform HG 363/2010 de 812.725 lei/km, ajungând la 1.358.563 lei/km, cât a costat în final lucrarea", a mai spus Gorgovan. El a dat exemplu cazul comunei Tudor Vladimirescu, care a executat şi ea reabilitarea aceluiaşi drum comunal, însă pe distanţa 0+000 - 2+835 km, între Gara Lacu Sărat şi intersecţia cu DN 22 Brăila - Râmnicu Sarat. Acolo devizul general de lucrări (reabilitare sistem rutier, realizare şanţuri de pământ şi acostamente de piatră spartă) a fost de 2,07 milioane lei, fără TVA (preţ estimat), în final atribuirea contractului fiind la valoarea de 1,7 milioane lei, fără TVA.
Primăria Chiscani a dat cu piciorul "banilor lui Dragnea"
Proiectul investiţional privind reabilitarea celor aproape 4,4 km din DC 8 a fost lansat în SEAP (sistemul electronic de achiziţii publice) în vederea atribuirii contractului de lucrări în martie 2013, cu o valoare estimată de 6,9 milioane lei, fără TVA, iar în final atribuirea s-a făcut către SC "Tancrad" SRL Galaţi, la preţul de 6,89 milioane lei, fără TVA. La procedură s-a înscris şi o firmă din Bucureşti (SC "Strabag" SRL) care a formulat o contestaţie respinsă în final de CNSC (Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor). Procedura aleasă pentru desemnarea adjudecatarului a fost "cerere de oferte", având criteriu de selecţie "oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic" în care 60% din punctaj a venit din oferta de preţ şi câte 20% din termenul de execuţie şi garanţia oferită.
Cu titlu de comparaţie, comuna Tudor Vladimirescu a organizat în toamna lui 2014 procedura de achiziţie publică de lucrări în cadrul proiectului reabilitare DC 8, pentru o porţiune de 2,835 km, cu o valoare estimată de 2,027 milioane lei , fără TVA. Pentru finanţare însă a ales să acceseze PNDL, iar atribuirea s-a făcut prin licitaţie electronică (unic criteriu de selecţie "preţul cel mai scăzut"), preţul final fiind de 1,7 milioane lei, fără TVA.
"Până la acest moment în judeţ s-au reabilitat, sau sunt în curs de reabilitare, 13 drumuri comunale finanţate prin OG. 28/2013 - PNDL şi toate se încadrează în standadrul de cost de 812.725 lei. La vremea când s-a pus problema reabilitării DC 8, comuna Chiscani a fost nominalizată să acceseze finanţarea disponibilă prin PNDL, dar din motive necunoscute, primarul Ion Crăciun a refuzat acest sprijin, folosind banii din bugetul local, dând astfel naştere în rândul comunităţii suspiciunii de interes personal al domniei sale în această variantă de lucru", a încheiat Gorgovan.
Reporterii "Obiectiv" au încercat în mai multe rânduri să obţină un punct de vedere din partea primarului comunei Chiscani, Ion Crăciun, însă acesta nu a răspuns la telefon pentru a comenta acuzaţiile.
Primarul Crăciun, condamnat în dosarul «Cafteală politică la Chiscani»
Primarul comunei Chiscani, Ion Crăciun (UNPR), a fost recent condamnat la o pedeapsă de 2.000 lei amendă penală, pentru săvârşirea infracţiunii de lovire după ce a fost trimis în judecată în octombrie 2014, prin dispoziţia procurorului Gheorghe Velea, de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Brăila. Sentinţa de condamnare nu este definitivă: atât Ion Crăciun, cât şi cel pe care l-a agresat anul trecut, consilierul local Octavian Gorgovan (PSD), au declarat apel, iar dosarul penal a ajuns la Curtea de Apel Galaţi.
Potrivit reprezentantului acuzării, în ianuarie anul trecut, Ion Crăciun l-a lovit pe consăteanul său Octavian Gorgovan, fost candidat la funcţia de primar al comunei Chiscani din partea PSD, care a formulat ulterior plângere penală şi a solicitat tragerea la răspundere a agresorului.
Mai precis, în ziua de 21 ianuarie 2014, Crăciun şi adversarul său politic, Octavian Gorgovan, au participat la o şedinţă a Consiliului de Administraţie al şcolii gimnaziale Chiscani, iar în timpul şedinţei, între cei doi s-au iscat discuţii contradictorii. Pe fondul acestor neînţelegeri, la finele şedinţei, Ion Crăciun şi consăteanul său Octavian Gorgovan au ieşit în stradă şi s-au luat pur şi simplu la bătaie, lovindu-se reciproc.