Pentru brailenii domiciliati in cartierele Chercea, Brailita si Radu Negru se anunta vremuri tulburi sau, ca sa fim mai exacti, noroioase. Firma greceasca "Athena", cea care a cistigat contractul de extindere a sistemului de canalizare in aceste zone ale municipiului si de asfaltare a strazilor pe care se monteaza conducte, risca sa intre in faliment. Contractul respectiv, in valoare de 17,7 milioane de euro, este finantat in proportie de 70% de Uniunea Europeana si de 25% de Consiliul Local Municipal Braila si ar fi trebuit sa se deruleze in perioada 2001 - 2006. Numai ca, dupa cum se stie, "Athena" a inceput efectiv treaba abia in vara anului 2005, iar pina in momentul de fata a reusit sa monteze conductele de canalizare si sa aduca in stadiul de executie a fundatiei mai multe strazi. Cele mai multe strazi incluse in proiect se afla, insa, intr-o situatie mai mult decit precara: partea carosabila a fost rascolita pentru ingroparea conductelor, iar apoi a fost acoperita provizoriu, astfel incit dupa fiecare ploaie mai insemnata, locatarii nu mai pot iesi din curte decit incaltati cu cizme din cauciuc. Pe alte strazi doar s-a sapat pentru asternerea stratului de pietris al fundatiei, apoi santierul a fost abandonat, pentru a se rezolva problema conductelor de gaze si de apa, care se afla la o cota mult ridicata fata de cea inscrisa in proiect. Aceste strazi, pe care nu se mai poate circula cu autoturisme sau alte vehicule, risca sa ramina in actualul stadiu pentru mult timp de acum incolo si asta pentru ca firma "Athena" a intrat in incapacitate de plata, iar unul dintre subcontractori, o societate locala, a declansat procedura de insolventa. Concret, societatea "Deiacons" SRL Braila a cerut Tribunalului Braila - Sectia Comerciala si Contencios Administrativ sa aprobe deschiderea procedurii de insolventa impotriva "Athena" SA Grecia - Sucursala Braila, in conditiile in care are o creanta certa de aproape 41.000 lei (circa 12.000 euro). Solicitarea depusa in decembrie anul trecut a fost admisa de Tribunal in sedinta din data de 18 ianuarie 2007, judecatorul sindic hotarind deschiderea procedurii, in paralel cu numirea ca administrator judiciar a SC "Sierra Quadrant" SRL din Bacau. In plus, prin aceeasi sentinta s-a dispus notificarea deschiderii procedurii catre debitor, creditori si Oficiul Registrului Comertului si s-a stabilit ca termen limita pentru depunerea creantelor data de 15 februarie, iar termenul pentru afisarea tabelului definitiv al creantelor data de 29 martie. Practic, in situatia in care se afla, potrivit legislatiei in domeniu, debitoarea nu poate efectua nici o operatiune fara aprobarea administratorului judiciar, cu atit mai putin sa efectueze plati ori sa ia decizii in ceea ce priveste patrimoniul propriu.
De mentionat este ca surse apropiate cazului au precizat ca "Deiacons" nu ar fi singurul subcontractor care are probleme cu recuperarea creantelor rezultate in urma colaborarii cu firma greceasca, in acest sens nominalizind si SC "Drumuri si Poduri" SA Braila.
Variantele de lucru: reorganizare sau faliment
Contactat de reporterii "Obiectiv", reprezentantul administratorului judiciar - SC "Sierra Quadrant", Ovidiu Neacsu, a precizat ca a solicitat debitorului, asa cum prevede Legea privind procedura insolventei, toate documentele de interes in cadrul procedurii. "Noi am notificat debitorul pentru depunerea mai multor documente inclusiv registre si bilanturi contabile pe ultimii 3 ani, insa, pina la acest moment, actele nu ne-au parvenit. In urma analizei acestor documente vom intocmi un raport pe care il vom prezenta judecatorului sindic si creditorilor, urmind ca acestia sa ia o decizie in ceea ce priveste continuarea activitatii. Legea privind procedura insolventei prevede doua posibilitati, asa cum am mai spus, la alegerea creditorilor: reorganizarea firmei sau falimentul", ne-a declarat Neacsu.
Potrivit legislatiei in domeniu, principalele atributii ale administratorului judiciar sint examinarea situatiei economice a debitorului si intocmirea unui raport prin care sa propuna fie intrarea in procedura simplificata, fie continuarea perioadei de observatie in cadrul procedurii generale, intocmirea unui raport asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus la aparitia starii de insolventa, cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila. In plus, acestora li se adauga supravegherea operatiunilor de gestionare a patrimoniului debitorului, introducerea de actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de debitor in dauna drepturilor creditorilor, a unor eventuale transferuri cu caracter patrimonial si oricaror altor operatiuni susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor.
Autoritatile au fost luate prin surprindere
Cu privire la situatia creata, conducerea regiei locale de apa-canal a fost rezervata in comentarii: "Deocamdata nu ne afecteaza. Este problema financiara a contractorului si si-o rezolva singur".
Nici la nivelul Primariei nu se fac prea multe comentarii pe aceasta tema. Primarul Constantin Cibu ne-a spus, ieri, ca nu stie cu certitudine care este situatia de fapt. Cibu ne-a declarat ca zvonurile potrivit carora "Athena" ar fi incetat deja lucrul la proiect nu sint adevarate. "Lucrarile se deruleaza in continuare. Urmeaza sa vedem cum vor evolua lucrurile, dar speram ca aceste probleme financiare vor fi rezolvate", ne-a declarat primarul Cibu.