• cel puţin asta se plânge unul dintre abonaţi, nemulţumit de estimările pe care le practică furnizorul Enel • deşi contorul acestuia nu indică niciun consum, totuşi a primit facturi care, adunate, au ajuns 1.000 de lei, respectiv 500 de lei, doar în baza unor estimări, după cum se arată într-o sesizare trimisă redacţiei “Obiectiv-Vocea Brăilei” • “Deci, ei au pus consumul estimativ, deşi contoarele mele arată zero consum. Mare păcăleală ce mi-am luat şi nu doar eu, am auzit pe multă lume care vrea să plece de la ei! Îşi bat joc de consumatori!”, spune brăileanul abonat la furnizorul de electricitate şi gaze naturale
Bătaie de joc la adresa consumatorilor Enel. Aşa sună nemulţumirea unui brăilean abonat la furnizorul de electricitate şi gaze naturale, care primeşte facturi uriaşe fără ca să consume vreun kilowatt de curent ori vreun metru cub de gaze naturale. Aşa se face că ceea ce părea la început o ofertă avantajoasă s-a transformat în cea mai păguboasă afacere, cel puţin pentru Eugeniu-Alin din Brăila. Tentat de preţurile convenabile pe care le-ar fi practicat furnizorul, acesta a reziliat contractul cu fostul furnizor şi, în februarie 2018, a semnat un nou contract cu Enel SA. După 5 luni, brăileanul s-a trezit la uşă cu o factură de 1.000 de lei la electricitate, asta, deşi spune el, nu a consumat nimic, iar asta se vede şi pe contorul din faţa uşii. Cu toate că nu mai locuia nimeni în acel apartament, brăileanul a avut surpriza neplăcută să afle că are de plată şi o factură “bombă” la gaze naturale. “La 1 februarie 2018, am încheiat un contract cu Enel SA pentru a-mi furniza curent şi gaze naturale. Obligaţia mea era de a dat citirea, lunar, de la cele două contoare, lucru pe care l-am şi făcut. După 5 luni de zile am primit o factură de plată la curent de 1.000 kW, după alte două luni alţi 500 kW, La gaze am primit în total de plată 500 lei, iar la curent 1.000 lei, deşi acolo nu mai locuieşte nimeni, iar eu am dat citirea lunar. Apartamentul este al băiatului meu, dar el s-a mutat în altă ţară şi acum nu mai locuieşte nimeni”, s-a plâns Ilie Eugeniu-Alin. Nemulţumit de practicile furnizorului , brăileanul a căutat explicaţii. Cum la telefon era pus în aşteptare mai tot timpul, acesta s-a adresat direct biroului Enel de relaţii cu publicul din Brăila, unde a şi întocmit o cerere de reziliere a contractului. “După ce am scris cererea de reziliere şi am lăsat-o acolo, am auzit că s-a desfiinţat biroul şi n-am mai aflat nimic de cererea mea. Asta se întâmpla în luna ianuarie anul curent. Întrebarea mea este următoarea: dacă în contract scrie clar că, dacă nu plătesc facturile timp de 2 luni, mi se sistează automat tot, de ce nu au făcut-o?”, se întreabă brăileanul. Acesta a căutat răspusuri şi la Bucureşti, la sediul central al Enel, unde i s-a promis că se vor face verificări în teren, fiind sfătuit, în cele din urmă, să aştepte expirarea contractului. Adică încă 1 an de zile, ceea ce brăileanul nu poate accepta. “Ca să înţelegeţi, uitaţi o factură de 230 de lei la gaze, pe luna februarie, deci ultima, cum ar veni. Următoarea, uitaţi aici o factură cu zero, aşa cum ar fi fost normal să primesc dacă nu consum nimic, bine, mai sunt nişte costuri cam de 8, 9 lei pentru nu ştiu ce servicii. Ok, dar nu-mi băga consum! Uitaţi şi alte facturi cu consum zero la gaze. O altă factură cu 32 de metri cubi, păi de unde, dacă nu stă nimeni aici. Luna următoare, ca să vedeţi că ei emit facturi după ureche, primesc o factură tot cu consum zero. Dar într-o lună au băgat 500 de metri cubi. Cum să plăteşti, domnule, 1.500 de lei dacă tu nu consumi? E logic. Uitaţi o factură cu 425 kW la curent, chiar dacă nu stă nimeni aici, şi scrie clar că este estimativ, adică au băgat din burtă. O altă lună cu 2 kW. Deci ei au pus consumul estimativ. Contoarele mele arată zero consum. Mare păcăleală ce mi-am luat şi nu doar eu, am auzit pe multă lume care vrea să plece de la ei! Îşi bat joc de consumatori! Am făcut o imprudenţă, că a venit un cetăţean la uşă de m-a vrăjit că ăştia de la Enel, cum că nu cresc preţul timp de 1 an de zile, şi mi-am convins şi toate rudele să treacă la ei. Marea greşeală!”, a mai declarat Eugeniu-Alin pentru “Obiectiv-Vocea Brăilei”. Acesta nu s-a lăsat însă descurajat şi a mers mai departe şi s-a adresat Autorităţii pentru Protecţia Consumatorului, unde a depus o reclamaţie. După o perioadă, a fost contactat de un inspector, care i-a transmis că va veni cineva să verifice contoarele, lucru care, însă, nu s-a întâmplat până la ora actuală.
Contactaţi pentru a oferi un punct de vedere, reprezentanţii Comisariatului pentru Protecţia Consumatorului Galaţi(CRPC), de care aparţine juridic CRPC Brăila, au confirmat sesizarea depusă, însă au promis că vor reveni cu mai multe informaţii în viitorul apropiat. Între timp, brăileanul se gândeşte să- şi caute dreptatea în instanţă şi să dea furnizorul în judecată pentru că, spune el, şi-a încălcat obligaţiile contractuale şi emite facturi doar în baza estimărilor. În speranţa că va scăpa de datorii, dar şi de contractul păgubos, clientul Enel a transmis că va sesiza şi Poliţia în acest caz.