• în săptămâna 13-17 martie, elevii din clasele a VIII-a, a XI-a şi a XII-a vor susţine simularea Evaluării Naţionale şi a examenului de Bacalaureat • simularea aduce noutăţi la proba de limba şi literatura română pentru clasa a XI-a
În mai puţin de trei săptămâni, elevii din clasele a VIII-a, a XI-a şi a XII-a vor susţine simulările la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat. Simularea naţională are scopul de a familiariza elevii cu rigorile unei examen real, respectiv optimizarea rezultatelor obţinute de către elevii din învăţământul preuniversitar la finalul studiilor gimnaziale/liceale.
Disciplinele la care se organizează simularea Evaluării Naţionale pentru elevii clasei a VIII-a sunt limba şi literatura română şi matematică. La simularea de la BAC, elevii de clasa a XI-a vor da examen la disciplinele limba şi literatura română şi matematică sau istorie, în funcţie de profil. Pentru cei de clasa a XII-a sunt programate probe la limba şi literatura română, matematică şi la una dintre disciplinele istorie, fizică, chimie, biologie, informatică, geografie, logică, argumentare şi comunicare, psihologie, economie, sociologie, filosofie.
Examenele se vor desfăşura la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ. Rezultatele nu se trec în catalog, ele sunt analizate la nivelul fiecărei şcoli, prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii etc, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare.
Potrivit Ministerului Educaţiei, simulările examenelor naţionale sunt programate astfel:
Calendar simulare Evaluare Naţională pentru elevii clasei a VIII-a
- 13 martie: Limba şi literatura română
- 16 martie: Matematică
- 31 martie: Afişarea rezultatelor
Simulare examen naţional de Bacalaureat, clasa a XI-a
- 13 martie: Limba şi literatura română - proba E) a)
- 16 martie: Proba obligatorie a profilului - proba E) c)
- 31 martie: Afişarea rezultatelor
Simulare examen naţional de Bacalaureat, clasa a XII-a
- 13 martie: Limba şi literatura română - proba E) a)
- 16 martie: Proba obligatorie a profilului - proba E) c)
- 17 martie: Proba la alegere a profilului şi specializării - proba E) d)
- 31 martie: Afişarea rezultatelor
Schimbări la proba de limba română, la clasa a XI-a
Anul acesta, simularea la proba de limbă şi literatură română la clasa a XI-a vine cu noutăţi. Mai exact, subiectele vor fi axate pe înţelegerea textului, se elimină întrebările legate de ortografie, iar la subiectul al treilea scade numărul de cuvinte în care trebuie să se încadreze eseul, de la 600 la 400.
Potrivit Ministerului Educaţiei, subiectele sunt diferenţiate parţial în funcţie de filiere, profiluri şi specializări, astfel:
Subiectul I (comun tuturor filierelor, profilurilor şi specializărilor) are ca suport un text non-literar, memorialistic, epistolar, jurnalistic, juridic-administrativ, ştiinţific, argumentativ, din domeniul audio-vizualului, la prima vedere şi este alcătuit din doi itemi: un item semiobiectiv de tip întrebare structurată (A) şi un item subiectiv tip eseu (B).
“La primul subiect se merge acum pe un text non-literar, iar itemii de evaluare vizează înţelegerea textului şi exprimarea unei opinii legate de mesajul care se desprinde din text. Comparativ cu ce era iniţial, adică un text literar la prima vedere, este una din noutăţile apărute aici. Din punctul meu de vedere noul subiect îi avantajează pe cei de la profilul real sau tehnologic, spre exemplu”, ne-a spus Georgiana Troia, inspector limba şi literatura română în cadrul ISJ Brăila.
Subiectul II (comun tuturor filierelor, profilurilor şi specializărilor) are ca suport un text literar (epic, liric sau dramatic) la prima vedere şi constă într-un item subiectiv de tip întrebare cu răspuns scurt.
“Subiectul al doilea vizează încadrarea într-un curent literar a unui text, înţelegerea în ansamblu a unui text la prima vedere. Acest lucru este o noutate şi de aici încolo se va insista, sunt convinsă, inclusiv pe un astfel de tip de exerciţiu. Nu ar trebui să ne sperie”, a adăugat sursa citată.
Subiectul III (diferenţiat în funcţie de filieră, profiluri şi specializări) constă în elaborarea unui eseu structurat şi vizează aspecte de analiză tematică, structurală, stilistică a operelor literare studiate ce aparţin autorilor canonici, curentelor culturale/literare, perioadelor, speciilor literare şi/sau tipurilor de texte menţionate în programa de bacalaureat.
“Textul argumentativ, spre bucuria multora, mă refer la alte clase decât cele de Filologie sau Ştiinţe sociale, are un număr de cuvinte mai mic ca limită minimă, adică 400 comparativ cu 600 cum era înainte şi s-a spus că se va merge pe diferenţiat. Şi în anii anteriori existau diferenţe aici, în sensul că dacă la clasele de Filologie se dădea relaţia dintre două personaje, la clasele celelalte se mergea pe caracterizarea unui personaj. Acum dificultatea e diferită, gradul de dificultate e diferit, dar cerinţa e aceeaşi. Foarte multe modificări la conţinut pe eseu nu sunt, dar îi avantajează, repet, la partea de formă, pentru că au limită mai mică de cuvinte pe care trebuie să o atingă în mod obligatoriu cei de la alt profil decât filologie. De asemenea, un avantaj este că pe lângă cele 10 puncte pe care le aveau din oficiu, li se oferă pentru redactarea întregii lucrări un număr de puncte pe care altfel nu îl aveau înainte, deci iar ar fi cumva avantajaţi din partea asta de formă a lucrării pentru că le vin nişte puncte în plus. Pe celelalte le vor lua, fireşte, pe conţinut şi pe modul de abordare”, a adăugat inspectorul de limba română, Georgina Troia.
Subiectul I va avea 40 puncte, subiectul al II-lea 10 puncte, iar subiectul al III-lea 30 puncte. La această probă se vor acorda 10 puncte din oficiu şi 10 puncte pentru redactarea întregii lucrări: utilizarea limbii române - 3 puncte, ortografie - 3 puncte, punctuaţie - 3 puncte, aşezare în pagină, lizibilitate - 1 punct.