"Tracon", firma fostului prefect Mihai Manea, a chemat SC "ECO" în judecată şi-i cere insolvenţa pentru o datorie de 3,6 milioane de lei, reprezentând în principal contravaloarea depozitării gunoaielor menajere la groapa ecologică de la Muchea, plus penalităţi. De cealaltă parte, conducerea ECO arată că sumele ce compun cele 3,6 milioane reclamate de creditor nu sunt certe, lichide şi exigibile. Mai mult, se apără spunând că afacerea este pe profit în ultimii ani şi astfel există clar resurse de a plăti toate datoriile. Un alt atu invocat de debitoare este acela că din această vară, municipalitatea va prelua de la operatori colectarea taxei de salubritate de la populaţie, context în care cele trei firme de profil vor scăpa de problema lipsei lichidităţilor. Pentru "ECO" asta înseamnă venituri certe lunare de peste 100.000 lei, în afară de banii din măturatul stradal şi cariera de piatră. Cu alte cuvinte, ar avea balta peşte. "Nici pe departe!", a comentat creditorul "Tracon", "vrem garanţii reale că ne vom recupera banii şi abia atunci acceptăm eşalonarea".
SC "Tracon", firmă aparţinând fostului prefect din partea PSD, Mihai Manea, a deschis la Tribunalul Brăila acţiune împotriva SC "ECO", agent economic aflat în subordinea municipalităţii, cerându-i acestuia insolvenţa. Dosarul este datat 2014, pretenţiile financiare ale reclamantului creditor se ridică la circa 3,6 milioane de lei, iar prima înfăţişare la proces a fost stabilită pentru 9 aprilie. În esenţă, suma reprezintă datorii ale debitoarei către "Tracon", care este şi acţionar la "ECO", fiind vorba în principal despre facturi emise şi neachitate în urma depozitării deşeurilor menajere la groapa ecologică de la Muchea. În afară de datoria de bază, creditorul a calculat şi penalităţi ce vin să rotunjească frumos pretenţiile formulate de acţionarul-creditor. Înainte de a trece mai departe, trebuie înţeles contextul şi izvorul relaţiei contractuale între "ECO" şi "Tracon".
Relaţiile economice între cele două companii pornesc din contractul de asociere nr. 16.772, datat 12 mai 1998, când asociaţii locali - CLM Brăila, fosta Regia autonomă de transport în comun şi gospodărie locală (RATCGL), R.W."Ecologic Service" SRL - pe de o parte, şi SC "Sater Brăila" SRL, pe de altă parte, au pus bazele unei afaceri a cărei ţintă o reprezenta la momentul respectiv realizarea unui Centru de Îngropare Tehnică (CIT) la Muchea, proiect denumit ulterior Depozit Ecologic pentru Deşeuri Menajere şi Industriale (DEDMI). La acea vreme, CLM a pus la dispoziţia asocierii un teren de 17 ha, "Sater Brăila" s-a angajat să finanţeze proiectarea, construirea şi exploatarea DEDMI, iar operatorii de salubrizare de atunci s-au angajat să asigure activitatea de colectare şi transport a deşeurilor de pe raza municipiului Brăila, depozitarea urmând a fi făcută doar la groapa ecologică de la Muchea. Din 98 şi până acum, situaţia s-a schimbat radical. În primul rând, RATCGL s-a divizat, "ECO" SA fiind succesoarea în drepturi, "Sater Brăila" a fuzionat cu SC "Tracon", care a devenit astfel succesoarea în drepturi, RW "Ecologic Service" s-a transformat în RER "Ecologic Service", iar pe piaţă a apărut un nou operator, "Brai-Cata". Istoricul zbuciumat al acestor relaţii economice a fost presărat încă din 2002, de la inaugurarea gropii ecologice, cu episoade critice, în care cei trei operatori de salubritate erau executaţi silit de "Tracon" în contul datoriilor acumulate la plata prestaţiilor de la Muchea. De altfel, în ultimul mandat al lui Anton Lungu, mai precis în anul 2003, în cazul companiei publice s-a ajuns la conversia în acţiuni a datoriei către "Tracon", aceasta din urmă devenind acţionar cu circa 49% şi astfel partener al municipalităţii în afacerea "ECO". În 2004, la puţin timp de la preluarea mandatului de primar a liberalului Constantin Sever Cibu, "Tracon" a cesionat jumătate din portofoliul său firmei greceşti "Athena", după care a încercat o majorare de capital cu aproximativ 0,7 milioane lei, care-l poziţiona ca acţionar majoritar. Paranteză: firma "Athena" a fost mulţi ani în graţiile autorităţii locale, fiind contractor general la o serie de proiecte investiţionale majore în mandatul lui Constantin Cibu. Revenind, Primăria a contestat în instanţă şi chiar a câştigat prin 2008 - 2009 desfiinţarea acelei majorări de capital, magistraţii obligând "ECO" să returneze "Tracon" aportul de capital, adică acei 0,7 milioane lei. De altfel, o parte din datoria de 3,6 milioane, reclamată acum de firma lui Manea, reprezintă un rest de plată din acel aport în numerar la capitalul social, plus penalităţile pentru întârziere aferente.
Directorul ECO: "Unitatea are posibilitatea de a achita această datorie"
Conducerea "ECO" spune că nu înţelege decizia acţionarului "Tracon" de a deschide procedura insolvenţei în contextul în care unitatea este pe profit în ultimii ani şi realizează venituri certe, care pot acoperi fără probleme datoria. Mai mult, directorul general Alexandru Micu a subliniat că urmare a aplicării deciziei CLM de transformare a tarifului de salubritate în taxă şi colectarea lui de către municipalitate, operatorii vor încasa direct de la Primărie contravaloarea serviciilor prestate. Pentru SC "ECO", de exemplu, predicţia în ce priveşte veniturile lunare pe această linie indică suma de circa 110.000 lei, în creştere cu 22% faţă de nivelul actual de încasare directă de la populaţie. Un alt aspect reliefat de directorul "ECO" este acela că suma de circa 3,6 milioane pentru care s-a cerut insolvenţa "ECO" nu ar fi certă, lichidă şi exigibilă, aşa cum prevede Legea specială 85/2006. "Se poate vedea foarte clar că unitatea a trecut pe profit după ce am preluat mandatul de conducere. Mai mult, pe forţe proprii, firma a realizat investiţii importante, pornind de la înnoirea parcului de auto-speciale până la repornirea carierei de piatră de la Măcin - un principal generator de venituri pentru unitatea noastră, alături de prestarea serviciului public de salubritate. Ce vreau să spun este că unitatea are posibilitatea de a achita această datorie care, atenţie! a fost creată înainte de venirea mea la conducere. Şi mai este un aspect: la acest moment, sumele reclamate de creditor sunt în litigiu, adică ne judecăm pe aceste sume la diferite instanţe. Altfel spus, nu sunt certe, lichide şi exigibile, aşa cum spune Legea insolvenţei 85/2006. De altfel, tocmai pe acest aspect ne-am axat întâmpinarea în dosarul deschis de Tracon la Tribunalul Brăila şi avem convingerea că instanţa le va respinge acţiunea", ne-a declarat sursa citată.
Datoria la Fisc a fost eşalonată. Nu şi cea către "Tracon"
De asemenea, Alexandru Micu a adăugat că la momentul venirii sale la conducere, unitatea avea două găuri mari: 2,8 milioane de lei datorie la Finanţe şi 2,4 milioane lei către Tracon. Pentru datoria la Fisc compania a reuşit, cu ajutorul municipalităţii, să încheie un grafic de eşalonare pe care-l respectă. "În ce priveşte datoria către Tracon nu am reuşit nici în urma medierii să ajungem la o înţelegere, deşi ECO propusese plata lunară a sumei de 25.000 - 30.000 în contul datoriei respective, plus achitarea facturii curente pentru groapa de la Muchea. De altfel, noi facem zilnic plata pentru prestaţia de la Muchea, de la începutul anului şi până acum achitând suma de circa 122.000 lei. Ne dorim ca împreună cu acţionarul - creditor să găsim, totuşi, soluţia pentru a depăşi situaţia", a spus Micu. Interesant de punctat aici este că la momentul la care "Tracon" a devenit majoritar la "ECO", unitatea avea un activ net pozitiv - adică datoriile erau mai mici decât valoarea totală a activelor - undeva la 0,5 milioane lei. La momentul 2009, când CLM a redevenit oficial acţionar majoritar, acelaşi indicator era de minus 20,5 milioane lei, iar până la final de 2013 a avut o evoluţie favorabilă, în sensul că a ajuns la minus 0,65 milioane lei. Cu alte cuvinte, s-ar putea spune că "Tracon" nu a avut deloc grijă de managementul SC "ECO". Ba, dimpotrivă! Parcă zici că a urmărit ca unitatea să intre în faliment! Director în perioada respectivă a fost George Dragu, fost deputat PSD, apropierea acestuia de fostul prefect Mihai Manea fiind de notorietate în vremea respectivă. Mai trebuie spus că o decizie recentă a acţionarului majoritar stabileşte că CLM urmează să reconstituie integral activul net prin majorare de capital.
Şi viceprimarul Doiniţa Ciocan, cea care are în atribuţii serviciul public de salubritate, speră ca impasul cu "Tracon" să fie depăşit pe cale amiabilă. "Solicitarea de deschidere a procedurii insolvenţei este la îndemâna oricărui creditor, dar în opinia mea problema în cazul ECO trebuie privită în complexitatea ei. Societatea prestează un serviciu de utilitate publică, dar mai ales este pe profit. Profit real şi sănătos. Autoritatea locală a reuşit să ajungă la o înţelegere cu Fiscul şi s-a încheiat un grafic de eşalonare pe care operatorul îl respectă şi sperăm că vom ajunge la un consens în urma discuţiilor şi cu societatea Tracon. Mai ales că urmează din vara acestui an să se treacă la un nou sistem în ce priveşte colectarea taxei de salubritate", a punctat sursa citată. La acest moment structura acţionariatului la "ECO" arată astfel: Consiliul Local Municipal - 51,181843507%, "Tracon" SRL - 24,40928929% şi "Athena" SA - 24,408867203%.
"Tracon" vrea garanţii reale
Conducerea acţionarului-creditor a explicat că din punctul său de vedere, lucrurile sunt foarte clare: "ECO" nu are resursele care să asigure plata datoriilor. "Pentru sumele pentru care am deschis acţiunea în instanţă avem sentinţe executorii. Mai mult, în cazul sumei din salubritate avem şi o expertiză contabilă. Din punctul nostru de vedere compania nu are resursele, cel puţin la acest moment, să acopere datoria către Tracon, iar această acumulare de sume a fost generată de managementul defectuos atât al actualei conduceri, cât şi a celor care au fost înainte. În repetate rânduri Tracon a cerut fără succes să se facă un punctaj între firme pe sumele datorate. Atâta timp cât nu întrevedem posibilitatea de a ne recupera banii preferăm insolvenţa, astfel încât măcar să putem deduce TVA-ul pe care Tracon l-a plătit la momentul emiterii facturilor neachitate de către ECO. Suntem dispuşi să acceptăm o eşalonare doar în condiţia în care va fi acoperită cu garanţii reale, aşa cum s-a întâmplat când municipalitatea a garantat la Finanţe datoria ECO pentru a obţine eşalonarea", ne-a declarat Bogdan Covaci, avocatul care reprezintă interesele "Tracon". Întrebat dacă în spatele acestui proces este de fapt interesul "Tracon" de a prelua afacerea "ECO", sursa citată a respins scenariul punctând că, în perspectivă, serviciul de salubritate va suferi modificări importante ce fac nefezabilă afacerea. Aşa o fi! Dar cariera de piatră de la Măcin?!