Chiar dacă nu mai este cap de afiş atunci când vine vorba despre accidente rutiere grave, zona Brăila- Galaţi continuă să-şi aducă nefasta contribuţie la situarea României în topul ţărilor UE cu cele mai multe tragedii pe şosele. Şi aceasta în contextul în care, în 2013, România s-a situat în fruntea acestui trist clasament, cu 92 de morţi în accidente rutiere la un milion de locuitori, alături de Letonia, cu 86 de morţi, Polonia, 87, şi Lituania, 85 de victime. La polul opus se află Suedia, cu 28 de decese şi Marea Britanie cu 29. "Media europeană din ultimii ani este de 52 de decese la un milion de locuitori. România, deşi are cifre în scădere, se menţine pe primele locuri", se arată într-un comunicat al Medi Help International.
În topul naţional, Brăila şi Galaţi se situează undeva la mijlocul clasamentului, însă la o distanţă destul de mare între ele, Galaţi urcând vertiginos, în ultimii ani, în acest top. De fapt, per total, la Brăila, a scăzut numărul accidentelor grave soldate cu morţi, însă statisticile rămân îngrijorătoare.
Dacă la nivelul Brăilei se pot distinge trei puncte negre, zone cu potenţial criminogen ridicat în acest domeniu, la Galaţi accidentele se produc în atât de multe locuri, din cauze care nu ţin de zonă şi trafic, încât poliţiştii nu pot identifica "puncte negre" şi încearcă să lucreze pe mai multe paliere de prevenţie.
La Galaţi, de două ori mai multe accidente
"De la începutul anului şi până acum, au fost înregistrate 451 de accidente în Galaţi, din care 221 în municipiul Galaţi. 24 de accidente s-au soldat cu decesul persoanelor, din care două accidente s-au produs în municipiu", ne-a declarat comisar Cristina Tatulici, purtător de cuvânt al Poliţiei Judeţului Galaţi.
La Brăila, în aceeaşi perioadă, au avut loc doar 224 accidente rutiere, din care au rezultat: 192 răniţi uşor, 100 răniţi grav şi 18 decedaţi.
Deşi se află la numai 17 kilometri distanţă, în acest domeniu, municipiile sunt complet diferite. O analiză a stării de fapt arată că, pe de o parte, la Brăila sunt anumite puncte negre pe harta accidentelor rutiere, ceea ce ridică un semn de întrebare în privinţa stării drumurilor, nu în aceea a rigurozităţii măsurilor specifice întreprinse de poliţişti pentru prevenirea tragediilor rutiere.
Pe de altă parte, la Galaţi sunt atât de multe şi de diferite situaţiile în care au loc accident, încât nu se poate spune cu precizie care sunt punctele negre.
"Punctele negre identificate de noi sunt DE 584 (DN 21- Km 2 plus 745- 3 plus 475) zona Vărsătura- Combinat, DE 584 (Dn 21- Km 3 plus 540- 4 plus 540, zona Lacul Sărat Sat (spre Marex) şi DN 2B, drumul Brăila- Buzău (Km 101 plus 700 - 102 plus 700), în localitate, de asemenea", a precizat inspector principal Jenel Şogor, purtător de cuvânt IPJ Brăila.
Curios, la aceeaşi întrebare, Poliţia gălăţeană a avut un răspuns deloc îmbucurător: "La nivelul judeţului Galaţi nu au fost identificate zone cu risc crescut de producere a accidentelor rutiere", se arată într-un comunicat trimis pe adresa redacţiei noastre şi semnat de şeful instituţiei, comisar şef Dănuţ Lefter.
De fapt, lipsa acestor puncte negre de pe harta poliţiştilor înseamnă, aşa cum a consemnat în decursul acestui an şi presa locală, o mulţime de accidente rutiere în zone diferite din judeţ, atât pe DE-uri şi DN-uri, cât şi în municipiu. Reporterii noştri au constatat, doar analizând evenimentele mediatizate în ultimele luni, faptul că s-au produs accidente cu morţi în mai multe zone de pe DN 25, Galaţi - Tecuci, pe şoseaua de centură a oraşului, dar şi pe artere principale din municipiu, cum ar fi Strada Brăilei, unde au fost chiar accidente mortale ce au avut drept cauze atât traversarea neregulamentară a pietonilor, cât şi viteza excesivă şi neatenţia în conducere.
Cifre care dor
Cert este că, în ambele judeţe, statisticile sunt devastatoare. "Cauzele principale ale accidentelor rutiere de la Brăila sunt: traversarea neregulamentară a pietonilor (36 accidente soldate cu 1 mort, 14 răniţi grav şi 21 răniţi uşor); neacordarea de prioritate a conducătorilor de vehicule altor şoferi (26 accidente soldate cu 2 morţi, 9 răniţi grav şi 22 răniţi uşor); neacordarea de prioritate pietonilor (23 accidente soldate cu 1 mort, 9 răniţi grav şi 14 răniţi uşor); conducerea sub influenţa alcoolului (16 accidente soldate cu 2 morţi, 6 răniţi grav şi 15 răniţi uşor); viteza excesivă (15 accidente soldate cu 2 morţi, 11 răniţi grav şi 13 răniţi uşor)", ne-a informat inspector principal de poliţie Jenel Şogor, purtător de cuvânt al IPJ Brăila.
La Galaţi, deşi situaţia nu ne-a fost prezentată la fel de detaliată, lucrurile stau de două ori mai rău, dacă se poate cataloga astfel dimensiunea unor tragedii.
"Accidentele produse în judeţul Galaţi au ca principală cauză traversarea neregulamentară a pietonilor (34,32 %), apoi viteza neadaptată la condiţiile de drum (12,9 %) şi neacordarea priorităţii, 12 %", a precizat comisar de poliţie Cristina Tatulici.
O altă constantă a acestei analize este faptul că, în ultimii trei ani, Brăila a coborât în top, iar Galaţi a urcat cu două, trei locuri.
Dacă la Brăila se observă o frecvenţă a accidentelor în punctele intens circulate de pe DE, din localităţi, ceea ce înseamnă, pe de o parte, pietoni neglijenţi, iar pe de altă parte, drumuri nesigure (gen Brăila- Buzău, plin de denivelări), la Galaţi, putem sesiza faptul că accidentele au loc peste tot, ceea ce denotă o corelare a cauzelor. Înţelegem că diferenţa de procente privind cauzele, neexplicată de purtătorul de cuvânt al IPJ Galaţi, aproximativ 40 %, reprezintă: neglijenţă în conducere, consum de alcool şi, nu în cele din urmă, depăşiri neregulamentare. Multe depăşiri neregulamentare. Acesta este şi motivul pentru care nu puţini gălăţeni au comis accidente şi în judeţul Brăila. Chiar accidente mortale. Deşi nu s-au întocmit statistici clare, aşa cum declară reprezentantul poliţiei gălăţene, se poate spune că 20 dintre şoferii care au produs accidente grave la Brăila nu sunt brăileni, ci adesea gălăţeni. Nici brăilenii, consideraţi de vecinii lor "prea înceţi" la volan, nu sunt străini în totalitate de evenimentele nefericite produse în trafic la Galaţi. Ne amintim cu toţii de jandarmul care, pe Brăilei, a spulberat o femeie în preajma trecerii de pietoni, nu mai departe de acum câteva luni.
Culmea, digul Brăila- Galaţi, aflat pe raza Brăilei, şi destul de prost pentru un drum naţional cum se prezintă, n-a constituit, până acum, un punct evident al morţii în regiune. Aici, din când în când, câte un vitezoman se mai răstoarnă în afara părţii carosabile şi, dacă are noroc, se alege doar cu maşina zob şi cu o baie în apa infiltrată din fluviu.
Radarele care sperie vitezomanii
De altfel, pentru a-i linişti pe şoferi, poliţiştii sunt toată ziua "călare" pe radare. E deja de notorietate faptul că, la Brăila, imediat ce intri în judeţ, rişti să rămâi fără permis, motiv pentru care cei mai mulţi dintre conducătorii auto ridică aproape instinctiv piciorul de pe acceleraţie când ajung la Viziru, de la Constanţa, la Albina sau Chiscani, Lanurile şi Unirea, Ianca şi Însurăţei, acestea fiind şi drumurile pe care se află constant radare în cascadă, radare cărora, de-a lungul timpului le-au căzut victime şoferi ca vedeta TV Andreea Marin Bănică, Aurelian Şoric, fostul şef al Inspectoratului de Poliţie Neamţ sau şoferul Elenei Udrea.
Rezultatele nu întârzie să apară nici în prezent. În acest an, IPJ Brăila a adus la visteria statului peste 500.000 de lei din amenzile contravenţionale. "De la începutul acestui an au fost aplicate 27.683 sancţiuni contravenţionale, din care 3.060 pietonilor, 13.058 şoferilor care au depăşit viteza legală şi 161 celor care conduceau sub influenţa alcoolului", ne-a declarat inspector principal Jenel Şogor.
Practic, ambele judeţe sunt implicate în campaniile de profil lansate de Poliţia Română pentru prevenirea accidentelor rutiere, cea mai cunoscută fiind "Alege viaţa!".
Şi la Galaţi, numărul amenzilor este pe măsura fenomenului, numai că aici, pare-se, s-a lucrat îndeosebi la liniştirea vitezomanilor, nu la disciplinarea pietonilor care - după cum am văzut - sunt principalii vinovaţi de comiterea accidentelor.
"De la începutul anului au fost aplicate 54.437 sancţiuni, din care 15.928 pentru depăşirea vitezei legale, 9.560 pentru nepurtarea centurii de siguranţă, 6.327 pietonilor, 959 pentru folosirea telefonului mobil în timpul conducerii, 1.048 pentru neacordare de prioritate pietonilor, 579 pentru consum de băuturi alcoolice, 643 pentru depăşiri neregulamentare", ne-a informat comisar şef de poliţie Dănuţ Lefter, inspectorul şef al IPJ Galaţi.
Tragedii care nu se uită
Accidentele anului, acelea soldate cu morţi şi care au ţinut primele pagini ale ziarelor locale, au drept cauze atât neglijenţa pietonilor, cât şi depăşirea neregulamentară. Vorbim aici despre două evenimente rutiere produse la Brăila, ambele în punctele negre identificate de poliţişti. Pe 11 iunie 2014, la Lanurile, pe DE 584, doi oameni au murit după ce maşina în care se aflau a intrat în coliziune frontală cu o alta al cărei şofer depăşea neregulamentar. Un alt om, un bărbat de 45 de ani, din Însurăţei, a murit patru zile mai târziu, după ce, aflat pe carosabil, a fost acroşat de un tir cu remorcă. Lista poate continua.
"Poliţiştii de la Serviciul Rutier au efectuat cercetări şi au stabilit că victima se deplasa pe partea carosabilă, fără a purta echipament reflectorizant de protecţie, iar sectorul de drum pe care s-a produs accidentul nu era iluminat", a declarat Jenel Şogor.
Şi Galaţiul are tragedii marcante, evenimente care au distrus zeci de familii şi în care s-au risipit, în câteva clipe, vieţi omeneşti.
"Pe 8 iunie 2014, pe Strada Oţelarilor din municipiul Galaţi, pe fondul neacordării de prioritate pietonilor s-a produs un eveniment soldat cu moartea unei persoane, iar pe 22 septembrie, pe raza comunei Munteni, două persoane şi-au pierdut vieţile, în urma coliziunii dintre o autoutilitară şi o căruţă", ne-a declarat comisar Cristina Tatulici.
Cât despre starea drumurilor... Poliţiştii nu au atribuţii legate de situaţia acestora, însă, periodic, inspectează cele mai circulate zone şi dacă sesizează lipsa marcajelor rutiere avertizează administratorii, regiile de resort, ceea ce au făcut şi oamenii legii de la noi, însă, de multe ori, lipsa marcajelor şi a indicatoarelor de pe un traseu nu constituie singura cauză a transformării unor artere rutiere în adevărate drumuri ale morţii. Dovadă stă faptul că până şi pe strada Brăilei din Galaţi, unde sunt indicatoare, sensuri giratorii, semafoare şi treceri de pietoni din o sută în o sută de metri, au loc, aproape zilnic, întâmplări care pot pune doliu la uşa unei familii.
Niciun drum "excelent" în zonă
În ciuda faptului că din 2009 încoace, în zona Brăila - Galaţi, s-au investit peste 5 milioane de lei în reabilitarea şi modernizarea drumurilor din judeţe şi municipii, în zonă, potrivit unei statistici recente (VEZI HARTA), sunt cel mult drumuri calificate drept "bune" (marcate cu verde) şi "acceptabile" (marcate cu galben). N-avem niciun drum "excelent" (cu albastru pe hartă). Calitatea drumurilor, care influenţează direct rata accidentelor, lasă mult de dorit în Sud-Estul României. Astfel, DE 587 (alias DN 21) este considerat drum bun, în sensul că are marcaje rutiere corespunzătoare, iar DN 2 B, Brăila - Buzău, este drum acceptabil. Drum acceptabil este considerat şi DN 25, Galaţi - Tecuci, pe care în ultimele luni au fost multe accidente, iar DN 23 şi drumul de graniţă cu Moldova sunt drumuri considerate bune. În judeţul Brăila există o singură porţiune de drum excelent, 30-40 km, pe DJ211 A, continuare pe DJ 212- aşa zis-ul "drum al Mării", reabilitat recent din bani publici de Consiliul Judeţean. Problema e că, în august a.c., drumul excelent încă se termina cu drumuri rele (marcate cu roşu), cu multe gropi sau nereabilitate. Drumuri proaste sunt toate cele comunale, dar şi judeţenele pe anumite porţiuni, cum ar fi Bărăganu - Ţăndărei, 21 A, spre Constanţa.