De ani de zile, vorbim, scriem şi ne lamentăm că, la Brăila, transportul în comun este la cheremul unor personaje iresponsabile, care nu cunosc realitatea de pe teren, nu sunt în stare să întocmească un grafic şi îşi bat joc de călători, de plătitorii de abonamente sau de bilete. Pe traseele BRAICAR, autobuzele circulă din jumătate în jumătate de oră, în şir indian, pentru a nu se rătăci, după care călătorii sunt nevoiţi să aştepte alt val de mijloace de transport în comun, îngrămădiţi ca sardelele, în special în autobuzele de capacitate medie. La orele de vârf, este un adevărat coşmar să parcurgi oraşul, deşi, teoretic, în unele staţii BRAICAR există un fel de grafice privind timpul de aşteptare, dar care, practic, nu se respectă niciodată. După minute de aşteptare, dacă, în sfârşit a ajuns în staţie autobuzul de care ai nevoie, urmează aventura zilnică, pe patru roţi: îngrămădeală, vociferări, căldură până la leşin, pentru că şoferii fac economie şi nu pornesc aerul condiţionat, dar nici nu permit călătorilor să deschidă geamurile, coaste strivite la fiecare curbă luată în viteză, şoferi irascibili, care ţipă în gura mare că ei circulă conform graficului sau că lucrează pe salarii de mizerie...
Din îmbulzeală, în virtutea inerţiei, în timp ce unii călători supraponderali îmi tasau coloana vertebrală către bordul microbuzelor care circulă pe traseele 16 sau 17, dar şi pe alte trasee, mi-am aruncat de câteva ori privirea pe graficele aflate la vedere şi chiar i-am înţeles pe şoferii care conduceau în haită, pentru a se încadra în grafic şi pentru a respecta orele stabilite de o persoană sus-pusă, care a mâzgălit câteva cifre dintr-un fotoliu comod, fără a circula niciodată cu mijloacele de transport în comun ale societăţii care îi oferă un salariu de invidiat.
Zilele trecute, primarul Brăilei, Marian Dragomir, spunea, pe bună dreptate, că Primăria Municipiului a asigurat o sumă foarte mare de bani în aceşti ani pentru înnoirea parcului auto, dar, că primarul nu poate să facă şi grafice la BRAICAR. În plus, edilul-şef sublinia că, aceste probleme s-ar putea rezolva odată cu achiziţionarea celor 15 autobuze noi de capacitate medie şi mare. Corect, s-ar putea rezolva! Dar, cu aceleaşi personaje la butoanele BRAICAR, angajaţi care nu sunt în stare să întocmească un grafic pentru fluidizarea circulaţiei şi pentru reducerea timpului de aşteptare în staţii, nu se poate face mare lucru, chiar dacă Primăria ar investi sume uriaşe pentru achiziţionarea a 50 de autobuze, nu pentru 15!
Şi încă ceva: luna trecută, de exemplu, oraşul nostru a găzduit mai multe manifestări culturale, peste care a căzut cortina aproape de miezul nopţii, printre care şi Festivalul Zile şi Nopţi de Teatru la Brăila. Un adevărat maraton cultural, dar şi o săptămână în care, iubitorii de teatru care nu au propriul automobil sau nu şi-au permis să circule cu un taxi în fiecare seară, au străbătut oraşul pe jos, de la un capăt la altul, pentru că autobuzele BRAICAR obosesc repede şi se retrag la garaj cu mult mai devreme. Din declaraţiile Primarului Brăilei am înţeles că, în această perioadă, conducerea BRAICAR încearcă să reconfigureze traseele; pot fi luate în vedere şi manifestările culturale din oraş, astfel încât să nu mai parcurgem drumul spre casă pe jos, în plină noapte, doar noi, iubitorii de cultură şi câinii vagabonzi?