Despăgubiri record pentru Calea Galați | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Despăgubiri record pentru Calea Galați

* după ce 2017 a fost un an complet irosit, din punctul de vedere al modernizării Căii Galați, din cauză că șantierul a fost abandonat de cele două firme bucureștene care au câștigat contractul în valoare de 4,3 milioane lei - “Telor Invest” și “Teloxim Con” -, Primăria Brăila face un demers fără precedent * astfel, municipalitatea a dat în judecată cele două firme, solicitând despăguburi pentru pagubele provocate pe Calea Galați dar și pentru prejudiciile de imagine aduse Primăriei * suma solicitată de Primărie ajunge la 28 milioane de lei, depășind de câteva ori valoarea contractului inițial * reprezentanții celor două firme consideră pretențiile autorităților brăilene ca fiind exagerate * aceștia recunosc că au abandonat șantierul, dar spun că asta s-a întâmplat din cauza unor dificultăți financiare care, între timp, au fost depășite * acum, Telor Invest și Teloxim Con își iau angajamentul ferm că, până pe 30 mai a.c., vor finaliza lucrările * Primăria nici nu vrea să audă, însă, de o prelungire a contractului cu cele două firme și deja a început demersurile pentru angajarea unui alt constructor

 

Calea Galați, pe porțiunea dintre Pod Brăilița și ieșirea din municipiu, ar fi putut fi în prezent una dintre cele mai moderne artere rutiere ale Brăilei, cu un carosabil neted ca-n palmă, cu borduri noi și trotuare reconfigurate. Toți brăilenii și în special șoferii care circulă frecvent pe acolo știu, însă, că situația se prezintă exact pe dos: pe respectivul tronson din Calea Galați se circulă mai prost ca niciodată, din cauza tasărilor și a gropilor din asfalt rămase, culmea!, în urma unui șantier deschis, în ianuarie 2017, pentru modernizarea străzii dar abandonat pe parcurs.

Povestea acestui proiect eșuat e arhicunoscută, dar o reamintim, totuși, pe scurt: respectivul tronson de stradă ar fi trebuit reabilitat complet, în perioada ianuarie - decembrie 2017, însă firmele cu acționariat comun SC “Telor Invest” SRL - “Teloxim Con” SRL București, care au câștigat în asociere licitația pentru acest contract în valoare totală de 4.375.903, 55 lei, nu au reușit să execute decât un procent infim din volumul total de lucru. În fapt, conform unei evaluări provizorii, lucrările executate efectiv nu depășesc 4,6% din valoarea totală a contractului. Mai exact, “Telor Invest” și “Teloxim Con” nu au făcut decât să demonteze și să monteze borduri, în valoare totală de 170.450,58 lei, sumă care a fost deja decontată de Primăria Brăila. În ceea ce privește carosabilul, potrivit contractului ar fi trebuit rașchetat tot asfaltul vechi și turnat un covor asfaltic nou, iar pe porțiunile unde există tasări trebuie refăcută fundația, cu balast compactat. “Telor Invest” a reușit să îndepărteze asfaltul vechi doar pe o porțiune de câteva sute de metri, în zona cartierului Vidin, a pus asfalt nou pe câteva zeci de metri, iar apoi a abandonat efectiv șantierul. Din această cauză, șoferii care au circulat pe Calea Galați s-au confruntat vreme de câteva luni cu gropile rămase pe porțiunile ce fuseseră decopertate și lăsate neastupate.

Primăria Brăila a încercat să rezilieze contractul cu “Telor Invest” încă din luna octombrie, însă bucureștenii au făcut contestație în instanță, iar judecătorii le-au dat dreptate, respingând acțiunea municipalității. În consecință, gropile de pe Calea Galați au rămas la locul lor, deoarece Primăria nu putea interveni pe șantier atât timp cât contractul era valabil, iar “Telor Invest” refuza accesul altor firme pe amplasamentul șantierului. Situația s-a rezolvat abia la începutul lunii decembrie, când Poliția Rutieră a emis o somație prin care solicita oficial Primăriei să ia măsuri pentru astuparea gropilor de pe Calea Galați, care deja puneau în pericol siguranța participanților la trafic. În baza acelei solicitări oficiale, Primăria a putut da o dispoziție de intervenție în regim de urgență, pentru astuparea porțiunilor de asfalt decopertate, situate de la linia de tramvai de la intrarea în cartierul Vidin, până dincolo de stadionul “Progresul”.

Intervenția în regim de urgență a fost făcută de “Micatis Prod” SRL Brăila, firma care a câștigat contractul de reparații stradale pe raza municipiului. În mod normal, aceasta ar fi trebuit să intervină pe cu totul alte străzi, nu pe Calea Galați, acolo unde exista acel contract încheiat cu “Telor Invest”, pe o altă finanțare. De altfel, suprafețele asfaltate de “Micatis” pe Calea Galați or să se scadă din suprafața totală de 146.700 metri pătrați de covoare și plombe asfaltice, pe care firma brăileană a contractat-o cu Primăria. Cu alte cuvinte, asfaltul care ar fi trebuit să ajungă pe alte străzi a fost folosit pe Calea Galați...

 

Primăria vrea să dea o lecție dură

 

În fine, contractul cu asocierea de firme SC “Telor Invest” SRL - “Teloxim Con” SRL București a expirat în data de 22 decembrie, iar Primăria Brăila a putut, în sfârșit, să reia în primire amplasamentul. Prima măsură luată de oficialitățile locale a fost alocarea unei sume de bani - 6.500 lei - pentru realizarea unei expertize prin care să se stabilească cu precizie ce lucrări au fost executate de firmele “Telor Invest” și “Teloxim Con” și ce lucrări mai sunt de executat de acum încolo. “În funcție de soluțiile adoptate în expertiza tehnică, se va întocmi proiectul tehnic pentru restul lucrărilor necesare de executat”, ne-a informat conducerea Direcției Tehnice din cadrul Primăriei Brăila. Bineînțeles, pentru continuarea lucrărilor, Primăria vrea să angajeze o altă firmă prin organizarea unei noi licitații. Din câte se pare, oficialii brăileni nici nu vor să mai audă de “Teolor Invest” și “Teloxim Con”, excluzând din start o prelungire a contractului cu aceste firme. Din contră, Primăria Brăila nu numai că refuză orice colaborare cu cele două firme, dar le și cere despăgubiri în instanță, pe motiv că, abandonând șantierul, au pus în pericol siguranța șoferilor și au provocat grave prejudicii de imagine administrației locale. Potrivit primarului Marian Dragomir, sumele solicitate în instanță de Primăria Brăila de la firmele bucureștene depășesc de câteva ori valoarea contractului inițial, despre care edilul șef spune că era de 6,3 milioane de lei.

“Pentru abandonarea șantierului de la Calea Galați, Primăria Municipiului Brăila a dat deja în judecată constructorul. Am solicitat garanția și am solicitat daune foarte mari, atât în ceea ce privește faptul că o perioadă foarte lungă de timp, pe acel tronson s-a circulat în condiții foarte dificile. Primăria Municipiului Brăila, pentru un contract nefinalizat cu o valoare de 6.342.000 lei, solicită ca despăgubiri 21.674.000 lei, la care se adaugă și suma pe care o solicităm ca prejudiciu de imagine a Primăriei. Valoarea totală este de peste 28 milioane lei, sumă ce include și garanția lucrării, de 10%”, ne-a declarat primarul Marian Dragomir.

Pe ce criterii s-a ajuns la aceste sume ne-a explicat secretarul municipiului, Ion Drăgan, care spune că s-au luat în calcul inclusiv factorul de degradare a străzii în perioada când lucrările executate doar parțial au fost abandonate, iar carosabilul decopertat a fost lăsat sub trafic. “Am încercat să enumerăm toate posibilele prejudicii pe care municipiul Brăila le-a înregistrat ca urmare a derulării acestui contract. Și cheltuielile din perspectivă. Pentru că amânarea executării lucrărilor, executarea parțială a unor elemente de construcție, ne fac pe noi să fim în situația de a avea nevoie de o expertiză și reproiectare a acestui obiectiv de investiții. Și nu e de neglijat nici faptul că față de ceea ce am pus pe hârtie, există o componentă pe care ne-o putem imagina, dar nu o putem configura din punct de vedere valoric. Nu putem avea idee de acum ce va spune expertiza: cât din ceea ce este realizat se menține și cât s-a depreciat ca urmare a lucrărilor care nu au fost duse până la capăt? Și mă opresc aici pentru că e greu de comensurat disconfortul provocat cetățenilor care au trecut cu mașina pe strada neîntreținută și decoperatată. Noi am încercat prin această acțiune să prindem cam toate cheltuielile la care ne-am putut gândi. Acum depinde bineînțeles de modul în care va merge dosarul, cum va aprecia judecătorul, de expertizele care se vor face în această cauză, ne-a spus secretarul Drăgan.

 

“Telor Invest” vrea o nouă șansă

 

Amenințați cu plata acelor despăgubiri uriașe, reprezentanții firmei “Telor Invest” acuză faptul că demersul Primăriei Brăila este unul exagerat, făcut din rațiuni politice. Pe de altă parte, aceștia recunosc că nu au executat decât o mică parte din lucrările contractate, însă spun că asta s-a întâmplat din cauza unor blocaje financiare cu care firma s-a confruntat pe parcursul anului trecut. Probleme care între timp au fost rezolvate, astfel că în prezent s-ar putea relua în forță șantierul, astfel încât, până în luna mai, cel târziu iunie, a acestui an, lucrările să fie finalizate pe tot tronsonul de stradă contractat. Toate acestea ne-au fost precizate de directorul tehnic Ciprian Stan, care mai spune că, în mod normal, contractul ar fi trebuit prelungit până în luna mai a acestui an, dacă se ține cont că, la începutul anului trecut, au fost câteva luni în care nu s-a putut lucra din cauza frigului. Potrivit directorului Stan, valoarea contractului ar fi fost de doar 3 milioane de lei, nu de 6, cum afirmă primarul Dragomir. Reamintim că, potrivit informațiilor primite de cotidianul nostru în urmă cu câțiva ani, când s-a semnat finanțarea acordată prin Programul Național de Dezvoltare Locală, valoarea contractului ar fi, de fapt, 4,3 milioane de lei.

“Acțiunea făcută de Primăria Brăila este exagerată. Noi avem un contract ferm dar dumnealor încă din luna octombrie au încercat rezilierea contractului, pe motiv că noi nu am lucrat. Noi recunoaștem: am avut câteva probleme financiare, în anul 2017 am avut niște conturi blocate, dar care cu mari greutăți s-au rezolvat. Termenul de execuție al acestui contract era de 12 luni. Din 12 decembrie 2016 până în decembrie 2017. Dar din decembrie 2016 până în martie 2017 au fost perioade când nu s-a putut lucra, din cauza frigului. Cu toate astea, Primăria Brăila nu a vrut să ne acorde nicio prelungire, chiar dacă, în mod normal, ar trebui să mai avem 3 - 4 luni timp contractual. Noi i-am prezentat Primăriei un grafic prin care ne luăm angajamentul ca până în luna mai să finalizăm lucrările. Dorim să stingem în mod amiabil acest litigiu. Am dat acest grafic, vrem să ne lase să terminăm. Că vor să facă altă licitație... E o prostie! Mai durează încă un an licitația și execuția. Noi vrem să ducem contractul până la capăt. Dacă, într-adevăr, ultimul termen pe care îl dăm, 30 mai, nu e nici acesta îndeplinit, atunci da, renunțăm și asta este... Nu înțeleg de ce vor să ne scoată neapărat pe noi să plătim daune. Ce legătură avem noi cu politicul și cu toate astea?! Nu avem nicio legătură. Înțeleg că imaginea dânsului (primarului Dragomir n.n.) este imaginea dânsului, dar trebuia să ne cheme și pe noi la o discuție, să vorbim. Suntem oameni... Dar nu au făcut-o. Au trimis adrese, s-au dus la tribunal! A sunat zilele trecute cineva la domnul primar și a zis că nici nu vrea să audă de noi. Nu înțeleg de ce nu ai vrea să participi la o discuție... Noi am vrea să ne lase să terminăm, maxim până la 30 mai 2018, acest contract. Credem în continuare în interesul comun al părților implicate, adică acela de a duce la bun sfârșit lucrările de execuție. Ne angajăm în mod ferm să finalizăm execuția acestui contract, conform graficului reactualizat. Și ne asumăm de asemenea toate penalitățile și întârzierile de termen reglementate prin contract”, ne-a spus directorul Stan.

În altă ordine de idei, reprezentanții “Telor Invest” s-au plâns, de la bun început,  că proiectul tehnic care trebuia executat nu era chiar bine întocmit. Surse din cadrul firmei le-au spus reporterilor noștri că soluția aleasă de proiectant, de a pune umplutură de balast în zonele unde există tasări, este una cel puțin neinspirată, fiind o variantă “ieftină și de calitate slabă”. “În condițiile în care tot traficul greu al Brăilei trece pe acolo, dacă pui balast și după aia asfalt, în timp -  un an, maxim doi - carosabilul se va lăsa din nou. În mod normal, acolo trebuia decopertat serios și puse dale din beton, ca să facă față traficului greu”, ne-a spus un specialist din cadrul “Telor Invest”, sub protecția anonimatului.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro