S-ar putea spune, aşadar, că şoferii din Brăila stau în expectativă, pentru a vedea dacă, până la urmă, ordonanţa anunţată de Guvern va intra sau nu în vigoare şi dacă obligaţia achiziţionării anvelopelor de iarnă va fi valabilă pentru toată lumea sau doar pentru anumite categorii de autovehicule. La fel de bine se poate spune, însă, că şoferii nu se grăbesc să se conformeze pentru că ceea ce vor guvernanţii li se pare aberant sau, mai corect, aberant de scump. Pentru că, oricât ar fi de bună măsura, ca să o pui în practică îţi trebuie minim 400 de lei, iar asta dacă ai o maşină de categorie mică şi nu iei cauciucuri noi,ci second-hand. Pentru maşinile mai mari, preţul creşte exponenţial, mai ales dacă ţii la calitate şi vrei anvelope noi, care să îţi ofere garanţia că vor fi eficiente şi vor avea o durată de viaţă mai lungă. E vorba de cel puţin 7-800 de lei, adică un salariu sau, în cazurile mai fericite, jumătate din salariul lunar al majorităţii posesorilor de maşină. Asta, bineînţeles, dacă posesorii de maşină au serviciu şi nu trăiesc din ajutorul de şomaj sau din salariul consoartei angajate la confecţii!
Pentru cei mai mulţi dintre şoferi, anvelopele de iarnă sunt un lux. Or, ceea ce vor să facă guvernanţii, instituind obligativitatea dotării maşinilor cu astfel de cauciucuri, din noiembrie până în martie, indiferent dacă ninge sau nu, e polei sau nu, se poate circula normal sau nu, mi se pare nu doar o aberaţie ci şi un act de cinism. Nu e suficient că salariile scad, iar concedierile cresc, atât în sectorul de stat cât şi în cel privat. Nu e suficient că preţurile cresc pe toate planurile, de la alimentele de bază până la energia electrică şi gazele naturale cu care, vrem nu vrem, trebuie să ne încălzim la iarnă. Nu, Guvernul găseşte de cuviinţă să mai smulgă nişte bani din buzunarul flămânzit al populaţiei, poate pentru a-i băga în buzunarul larg al cine ştie cărui importator şi/sau distribuitor de astfel de produse. Şi o face la modul grosolan: "Vrei să circuli cu maşina, între 1 noiembrie şi 31 martie, chiar dacă nu a nins, iar asfaltul e uscat? Atunci scoate câteva sute să-ţi iei anvelope de iarnă! N-ai scos câteva sute? Atunci dă încoace câteva mii pe amendă!". "Păi, de unde să scot, de unde să mai dau?!", întreabă românul. Întreabă degeaba, desigur.
Evident, anvelopele de iarnă au rostul lor şi ar fi normal ca toate maşinile să fie "încălţate" cu aşa ceva atunci când încep ninsorile. E clar, însă, că într-o ţară ca România şi mai ales în Brăila, unde salariul mediu este de câteva sute de euro, nu toată lumea are posibilitatea să facă o asemenea investiţie. Nici măcar în Germania, unde veniturile lunare ale şoferilor se măsoară în mii de euro, nu s-au luat măsuri atât de drastice. Înţeleg, din ce aud pe la televizor, că acolo anvelopele de iarnă sunt obligatorii doar pe vreme rea şi doar în zonele montane. Normal ar fi ca şi la noi, dacă tot s-a vrut mai multă disciplină în trafic, să se instituie obligativitatea dotării cu astfel de cauciucuri numai când carosabilul e acoperit de zăpadă sau polei. Cine nu are posibilitatea să le cumpere, stă pe dreapta până când se curăţă carosabilul. Ştim, însă, cât de eficiente sunt autorităţile statului, când vine vorba de activităţile de deszăpezire, în special, şi de gestionarea banului public, în general. Din punctul ăsta de vedere, putem trage concuzia că, în loc să aibă bunul simţ de a-şi da demisia pentru incompetenţă, respectiv corupţie, au nesimţirea să îi amendeze pe şoferi fiindcă nu şi-au cumpărat anvelope de iarnă!