Ştirea că primarii din Cluj-Napoca, Oradea, Timişoara şi Arad au parafat „Alianţa Vestului” a făcut repede înconjurul României. Evident, au apărut şi reacţii înverşunate, venite dinspre PSD, care acuză iniţiativa drept „cel mai mare pericol din ultima sută de ani la adresa integrităţii şi independenţei statului român”.
De fapt, iniţiatorii au explicat că alianţa este un proiect economic, nicidecum unul de independenţă teritorială, scopul principal al acestui parteneriat fiind acela de a atrage fonduri europene direct de la Bruxelles pentru proiecte comune: „Obiectivele comune pe care le asumăm sunt accelerarea proiectului Autostrăzii Transilvania, susţinerea Autostrăzii Timişoara – Belgrad, dezvoltarea unui tren de mare viteză între cele patru oraşe, finalizarea centurilor, dezvoltarea aeroporturilor, a unei reţele de transport public intraregional şi interregional”.
Nimic rău, dimpotrivă, mai ales în contextul în care Guvernul PSD-ALDE a demonstrat că nu este capabil sau nu vrea să atragă fondurile europene nerambursabile şi să dezvolte cu adevărat proiectele de infrastructură.
În general lăudată, acţiunea celor 4 primari este şi una invidiată, mai ales de cei care realizează că alianţa se face între 4 oraşe oricum foarte dezvoltate şi în prezent.
Dar cine opreşte alte oraşe/judeţe să încheie asemenea parteneriate? Cine opreşte alte oraşe/judeţe să se asocieze în realizarea mai rapidă a unor proiecte de infrastructură care să ajute la dezvoltarea zonei?
De ce n-ar exista, de exemplu, o Alianţă a Sud-Estului? De ce nu fac o asemenea alianţă oraşele/judeţele Brăila, Galaţi, Tulcea şi Constanţa, care să susţină şi să pună în practică, de exemplu, realizarea unei autostrăzi care să lege cele 4 oraşe/judeţe, mai ales că există şi un proiect în acest sens? Da, Autostrada Galaţi – Brăila – Tulcea – Constanţa este trecută în Masterplanul General de Transport, dar în baza Guvernului de la Bucureşti, va rămâne doar pe hârtie. Bun, Guvernul face podul (teoretic şi tot cu bani de la UE), dar autostrada care să pună cu adevărat în valoare podul se va face vreodată? De ce să nu se zbată pentru ea cele patru oraşe/judeţe direct interesate? De ce să nu fie în Alianţa Sud-Estului şi judeţele Ialomiţa şi Călăraşi, astfel încât să se realizeze şi o autostradă care să lege Brăila şi Galaţi de Autostrada Soarelui, pe la Drajna, spre Bucureşti şi spre Călăraşi? Sau de ce să nu fie şi Vrancea în această alianţă, pentru a se construi şi un aeroport care să deservească toată zona? Cine opreşte oraşele/judeţele din zona noastră să se alieze pentru a construi căi ferate de mare viteză sau orice alt proiect benefic, care să ajute la dezvoltarea economică şi socială a zonei şi să fie în beneficiul fiecărui judeţ, fiecărui oraş şi fiecărui locuitor al acestora?
Prin urmare, Alianţa Vestului n-ar trebui să fie privită nici cu invidie şi nici cu îngrijorare, ci doar ca pe un exemplu demn de urmat şi din care toată lumea are de învăţat.