În timp ce marile puteri şi instituţiile financiare sunt ocupate să resusciteze economia elenă, a început să se clatine tot mai tare cea a Italiei. Şefii marilor bănci din peninsulă au protestat după consensul european privind datoriile greceşti, din cauza expunerii semnificative pe care instituţiile bancare italiene o au în ţara astăzi abandonată de zei. Guvernul de la Roma a promis însă că îşi va prezenta planul de evadare din zona prăbuşirii economice la Cannes, unde liderii ţărilor G20 s-au reunit joi şi vineri ca să găsească o soluţie sustenabilă la criza datoriilor suverane din Zona euro. Lucrurile au mers până într-acolo încât cancelarul Germaniei l-ar fi sunat pe preşedintele Italiei ca să-l întrebe dacă există posibilitatea să fie constituit un alt guvern în peninsulă, dar între timp premierul Silvio Berlusconi a obţinut un vot de încredere în Parlament.
Dacă avertismentele privind intrarea Italiei în criză par să se concretizeze (din cauza datoriei publice mai mari decât PIB-ul), există deja voci care susţin că "peştele cel mare" vânat de speculatorii bursieri va fi o ţară cu trei A, adică unul din acele puţine state ale căror cotaţii financiare le permit împrumuturi cu dobânzi de 3-4 ori mai mici decât reuşeşte România să facă pentru acoperirea deficitelor imediate.
Ţinta speculaţiilor ar fi nimeni alta decât însăşi Franţa. Una dintre cele trei agenţii americane de rating îi scăzuse cu ceva timp în urmă cotaţia, din cauza performanţelor a două mari bănci - Crédit Agricole şi Societe Generale - dar a "pus-o" la loc, aşa cum se întâmplase mai înainte cu AAA-ul american. Ca şi România, Franţa se va afla la anul în toiul alegerilor, ceea ce face ca angajamentele financiare ale ţării să fie privite cu scepticism.
În ceea ce ne priveşte, Standard&Poor's ne menţine rating-ul acordat la nivelul "BB^" cu perspectivă stabilă, adică la o treaptă sub pragul de risc de investiţii, unde l-a retrogradat încă din 2008, adică taman de la ultimele alegeri. Din nefericire pentru români (sau, poate, din fericire, dacă ne gândim la pensiile şi salariile bugetarilor aflate sub presiunea nevoii de voturi), anul viitor va fi iarăşi unul electoral. Cum va fi din punct de vedere financiar - e dificil de anticipat, pentru că Guvernul abia s-a apucat să construiască bugetul pe 2012, aşteptând mai întâi să se lămurească liderii UE cum e cu criza Greciei şi a datoriilor suverane. Despre conţinut s-au făcut doar anunţuri succinte, care îi dezvăluie caracterul restrictiv (pensiile nu cresc, dar nici nu scad, disponibilizările vor continua etc.), dar vor fi ele puse într-adevăr în aplicare într-un an cu alegeri locale şi parlamentare? Deja lumea vorbeşte de majorări şi indexări şi chiar şi preşedintele "presimte" o creştere economică mai mare decât cea estimată iniţial pentru anul în curs. Semne bune...?
Comentarii
Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.