Unii oameni sunt pur și simplu geniali. Strălucesc și dacă dorm. Sunt născuți pentru succes, performanța pentru ei este standardul normal de lucru. Sunt născuți pentru lucruri mari, memorabile. A învăța continuu e ceva firesc pentru ei, recunoașterea vine de la sine. Pentru unii e importantă, contează, pentru alții e doar un câștig colateral.
Alți oameni, deși nu ating genialitatea, sunt foarte deștepți și ambițioși. Muncesc, uneori până la epuizare, pentru succes, dar nu li se pare o corvoadă. Se hrănesc cu lauri, cu diplome, trofee, premii, din ele își iau seva, puterea, așa își măsoară progresul. Și ei sunt născuți pentru performanță, predestinați să strălucească pe podium. Pentru ei, succesul este rațiunea. Altfel nu știu cum să trăiască.
Există însă și oameni care au altfel de standarde, au alte priorități, alte concepții despre viață, școală, muncă. Iar asta nu-i face nici mai răi, nici mai buni. Sunt pur și simplu altfel. Așa cum unii suntem blonzi și alții bruneți, dacă unii sunt mai ambițioși, mai dornici să se impună, alții, dimpotrivă, își găsesc liniștea și fericirea în planul secund. Mai sunt și ambițioși pe care, însă, nu-i duce capul, iar aici intervine frustrarea, mai sunt și penibili, care, efectiv, nu-s capabili să-și recunoască limitele. Mai sunt și..., mai sunt și..., mai sunt și... Suntem miliarde și suntem extrem de diferiți, și ca putință, și ca dorință. Unii înțeleg lucrul acesta, alții nu.
Noi, ca nație, de exemplu, pare că nu prea știm ce înseamnă exact succesul și, mai mult, nu suntem conștienți că e o diferență enormă între succes/performanță și reușită. Le amestecăm, le exacerbăm sau, dimpotrivă, le aruncăm în derizoriu, promovăm mentalitatea că toți suntem capabili de performanță și punem presiune pe cei care nu pot sau nu vor să se conformeze standardelor. Am transformat succesul într-un adevărat pat al lui Procust, retezăm dur tot ce iese în afara tiparelor.
Iar asta s-a văzut din nou în zbaterea ce a încins zilele trecute întreg internetul. Modul în care mulți internauți au pus problema, denotă că nu avem nici cea mai mică educație în recunoașterea și celebrarea succesului, că efectiv nouă ne lipsește, în primul rând, cultura succesului.
De aceea au luat cu atâta furie bietele coronițe de pe capetele unor copii de-o șchioapă și le-au aruncat într-o tornadă, măturând tot ce le-a ieșit în cale, de la știință la fotbal, de la artă la credință. Le-au smuls aproape cu forța din curțile școlilor și tot cu forța s-au străduit să le îndese pe cele mai luminate capete, contemporane sau nu. Totul din dorința de a-și impune propria definiție pentru succes.
Ce contează că e complet împotriva naturii să compari coronița de la clasa întâi cu medalia de aur a Simonei Halep sau Premiul Nobel și pleiada de medalii câștigate de Einstein! Că e la fel de absurd să compari performanța școlară cu performanța în domeniile vocaționale precum muzica, arta, sportul, cu performanța științifică etc!
Extremele și radicalizarea își fac ușor loc într-o lume confuză, în care prea puțini văd diferența dintre performanță și reușită... chiar și școlare.
Nu știu cum a fost în bula voastră, dar la mine, mai aveau puțin și aruncau cu pietre!
Incredibil, pe de o parte, dar și normal...
Normal pentru un sistem care pe fondul rateurilor tot mai dese și mai grave nu se mai bucură deloc de susținere și încredere publică. Normal pentru un sistem (asta însemnând nu doar practicile și regulile, ci și oamenii lui) care decide... de prea multe ori strâmb, injust ... pe capul cui o așază și ce mesaj transmite odată cu ea.
Așadar scara strâmbă de valori promovată și întreținută în școala românească e problema și spre ea ar trebui să ne îndreptăm mai întâi furia... coronițele sunt, cred eu, ultimul lucru care afundă învățământul românesc. Scara asta strâmbă ar trebui s-o demolăm treaptă cu treaptă, cu atât mai mult cu cât efectele ei lovesc drastic și des pe tot parcursul anului școlar, nu doar la festivitatea de premiere. Și, mai grav, are ecouri în întreaga societate.
Mi-ar fi plăcut să-mi văd bula atât de tensionată și când s-a discutat despre amnistierea doctoratelor plagiate.