Mergi la conţinutul principal

Criza financiară. Un business este despre oameni, despre capacitatea lor de adaptare

60.000 de firme se vor afla sub semnul restructurării, pe fondul scăderii sprijinului oferit de stat și accesului dificil la liniile de finanțare bancară, estimează specialiștii Sierra Quadrant, una dintre cele mai mari firme de insolvență din România.

Zilele trecute, compania a făcut public un studiu, conform căruia, financiar, 2021 va fi anul de încercare, anul în care multe companii, în special din zona IMM-urilor, vor fi nevoite să găsească soluții pentru plata datoriilor restante, rostogolite din anul trecut. Și asta pentru că, potrivit realizatorilor lui, pandemia a afectat în principal firmele mici şi mijlocii, slab capitalizate și prost manageriate. Cele mai multe s-au confruntat cu probleme serioase de cash-flow, în condițiile blocajului financiar și al imposibilității de a accesa credite bancare - 4 din 5 IMM-uri sunt nebancabile. De aceea, pentru multe dintre ele, chiar și în condițiile revenirii economiei pe linia de plutire, cred experții, misiunea va fi una cu adevărat imposibilă, iar numărul insolvențelor va atinge un nivel semnificativ.

Cu titlul 2021 anunță furtuna perfectă în business. Zeci de mii de firme, cu spatele la zid, din cauza datoriilor”, studiul explică însă și de ce luna martie va reprezenta un moment important pe graficul crizei, unul în care patronii și/sau acționarii va trebui să decidă dacă mai continuă afacerile sau închid porțile business-ului. În opinia lor, 31 martie va fi momentul adevărului, pentru că atunci va expira termenul până la care firmele vor putea accesa procedurile de eșalonare sau amnistie fiscală a datoriilor către stat. O concluzie care devansează puțin termenul înaintat de președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Brăila, omul de afaceri Ștefan Fusea, care aprecia că acest moment ar fi undeva în a doua jumătate a acestui an.

Dar ce mai contează câteva luni... ce mai contează că acel duș rece va veni la sfârșitul primului sau al celui de al doilea trimestru fiscal! Realitatea este că situația e tot mai  critică în mediul de business, iar singura ancoră de salvare, campania de vaccinare, merge destul de greu încât să ne facem speranțe că va reuși să atenueze șocul într-un interval de timp atât de scurt. Ba mai mult, nici situația epidemiologică din ultimele zile nu prea ne dă motive de liniște, cele mai recente date făcute publice arătând că tulpina UK a coronavirusului a ajuns deja în jumătate dintre județe, cu probabilitate de a se extinde pe întreg teritoriul țării în viitorul apropiat.

Și totuși, în toată marea acestea de probleme și incertitudini, specialiștii de la Sierra Quadrant au identificat și câteva lucruri bune. În primul rând, spun ei, mulți dintre antreprenori au învățat lecția crizei, așa că, în ultimele luni, au luat măsurile necesare de restructurare, în afara insolvenței. În al doilea, 2020 a adus o îmbunătățire a disciplinei financiare - datele BNR arată că băncile au refuzat la plată cecuri şi bilete la ordin de 2,27 mld. lei, în scădere cu 30% față de anul precedent.

Cu alte cuvinte, mulți oameni de afaceri au devenit mult mai responsabili și mai atenți la dinamica business-ului, drept urmare, la sfârșitul acestei crize, vor dispărea multe dintre firmele cu probleme, la urma urmei un lucru bun pentru sănătatea economică a României.

Așadar, criza economică și financiară este iminentă și depinde mai puțin care va fi momentul adevărului, tot ceea ce contează acum fiind amploarea, magnitudinea undei de șoc și zona în care va lovi cel mai puternic. Evident, sunt câteva industrii dezavantajate, precum Horeca, evenimente, transporturi, servicii etc. Dar nu e o regulă. Chiar și din aceste sectoare am văzut în ultimul an niște povești incredibile, despre reinventare și readaptare, decizii în urma cărora, chiar și firme mici și foarte mici au crescut cum nu o mai făcuseră niciodată înainte. Secretul – criza i-a smuls din plafonare și, în lupta pentru supraviețuire, nu a mai contat cine, ce și cum a dat (bani, idei, proiecte, timp), pentru că patroni și angajați au trecut de aceeași parte a baricadei, cea de supraviețuitori/învingători. Povești care confirmă cumva afimația din finalul studiului: ”potențialul de revenire economică va fi atins doar dacă, dincolo de reformele absolut necesare din sectorul public, mediul privat își va restructura lanțurile economice și își va adapta activitatea la noua realitate”.

În concluzie, dacă există o lecție de învățat din spatele tuturor poveștilor scrise sau rescrise în ultimul an, aceasta este categoric cea din care înțelegem că, înainte de orice, un business este despre oameni, despre capacitatea lor de adaptare și de a găsi soluții chiar și în cele mai grele momente.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro