• CNSC s-a sesizat din oficiu cu privire la excepţia prematurităţii formulării contestaţiei, aşa că a respins-o fără a se mai intra cu judecata pe fondul problemelor reclamate de contestatari • singura variantă de a soluţiona contestaţia rămâne Curtea de Apel Bucureşti, unde consorţiul având în componenţă mai multe companii din China poate ataca decizia CNSC în termen de 10 zile de la comunicare
Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a publicat, ieri, pe propria pagină web, decizia privind podul peste Dunăre Brăila - Tulcea, în dosarul contestaţiei formulate de către consorţiul format din giganţi chinezi ai construcţiilor, o firmă spaniolă şi compania românească “Euro Construct Trading 98”, deţinută de omul de afaceri Dan Beşciu. Ca o paranteză, “Euro Construct Trading” este firma care a făcut parte din echipa câştigătoare a unui proiect investiţional important pentru Brăila, modernizarea bulevardului Dorobanţilor (“Tancrad” - liderul asocierii, “Euro Construct”, “Max Boegl” şi “Swietelsky Baugesellschaft”).
În conţinutul deciziei CNSC se precizează că “Prin contestaţia (fără număr de înregistrare la emitent) din data de 19.10.2017, înregistrată la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor cu nr. 44363/19.10.2017, formulată de către China Communications Construction Company LTD, în calitate de lider al asocierii (...) reprezentată legal de către Zhang Xiaoyuan, împotriva adresei nr. 12B/6843/29.09.2017, privind rezultatul procedurii de atribuire, emisă de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (...), în calitate de autoritate contractantă, în cadrul procedurii de atribuire, prin licitaţie deschisă online, a contractului de achiziţie publică, având ca obiect: Proiectare şi execuţie «Pod suspendat peste Dunăre», se solicită admiterea acesteia şi, pe cale de consecinţă, următoarele:
Suspendarea procedurii de atribuire în cauză, potrivit dispoziţiilor art. 49 din Legea nr. 101/2016; Anularea adresei nr. 12B/6843/29.09.2017, privind rezultatul procedurii de atribuire, precum şi a tuturor actelor anterioare şi subsecvente care se fundamentează pe aceasta; Reevaluarea ofertei China Communications Construction Company LTD şi a ofertei depuse de către asocierea «Astaldi», în conformitate cu cele care vor dezvoltate în cuprinsul contestaţiei şi cu respectarea strictă a dispoziţiilor legale aplicabile; Accesul la dosarul achiziţiei publice, în temeiul art. 19 din Legea nr. 101/2016.
Procedura de soluţionare în faţa Consiliului s-a desfăşurat în scris.
(...) Pentru aceste motive, în baza legii şi a mijloacelor de probă aflate la dosar,
CONSILIUL DECIDE:
Admite excepţia prematurităţii formulării contestaţiei de către China Communications Construction Company LTD, invocată din oficiu.
Respinge contestaţia formulată de către China Communications Construction Company LTD, în contradictoriu cu CNAIR S.A., ca prematur formulată.
Prezenta decizie este obligatorie pentru părţi.
Împotriva ei se poate formula plângere, în termen de zece zile de la comunicare”.
Surse din cadrul CNAIR au explicat în presa centrală că, procedural, CNSC decide că o contestaţie este prematur formulată atunci când contestatarii o depun fără a aştepta să le fie comunicat rezultatul procedurii. În cazul de faţă, contestaţia a fost formulată în data de 19 octombrie în contextul în care comunicatul oficial al CNAIR privind anunţarea ofertei câştigătoare a fost emis în data de 20 octombrie. În astfel de situaţii, după comunicarea oficială a rezultatului procedurii, ofertanţii nemulţumiţi de rezultat nu mai pot sesiza din nou CNSC pentru o judecată pe fond a cauzei. Aşa că singura cale de atac pentru nemulţumiţi rămâne Curtea de Apel Bucureşti, cu riscul ca instanţa, într-un final, să menţină decizia CNSC.
Revenind, grupul de firme având drept lider China Communications Construction Company LTD a contestat lipsa de transparenţă a CNAIR în cadrul procedurii şi a susţinut că oferta lor ar fi trebuit să fie selectată drept câştigătoare. Ca idee, procedura licitaţiei pentru Podul peste Dunăre Brăila - Tulcea a presupus ca firma câştigătoare să fie desemnată pe baza unui punctaj în care 40% reprezenta componenta “ofertă financiară” şi 60% - ofertă tehnică reprezentând un cumul de indicatori referitori, printre altele, la experienţa inginerilor implicaţi în proiect, perioada de proiectare, ori garanţia oferită.
Reamintim că, în data de 20 octombrie, CNAIR a anunţat că adjudecatarul licitaţiei este asocierea Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia) pentru suma de 1,995 miliarde lei, fără TVA. Cei doi asociaţi desemnaţi câştigători ai licitaţiei pentru Podul suspendat peste Dunăre au la activ mai multe proiecte, similare celui de la Brăila, în întreaga lume. Italienii de la “Astaldi”, de exemplu, au realizat al treilea pod peste strâmtoarea Bosfor, dar şi podul din zona Basarab din Bucureşti, în timp ce japonezii de la “IHI Infrastructure Systems” au contribuit la realizarea unor poduri suspendate în SUA, Kazhstan, Turcia şi Japonia.
Cum arată oferta câştigătoare
Potrivit anunţului CNAIR, licitaţia s-a finalizat cu atribuirea contractului pentru suma de 1.995.932.260,25 lei, fără TVA, adică echivalentul a circa 433 milioane euro, faţă de o valoare estimată de la care s-a pornit licitaţia, de 2,025 miliarde lei, fără TVA, (aproximativ 450 milioane euro).
Durata contractului este de 4 ani, din care un an pentru proiectare şi restul de 3 pentru execuţie. Mai trebuie adăugat că perioada de garanţie a lucrărilor va fi de 10 ani.
Câştigătorul licitaţiei va trebui să proiecteze şi să construiască podul suspendat, care, de altfel, reprezintă principala structură a proiectului, plus două viaducte a câte 110 metri lungime, un drum principal cu o lungime de aproape 19,1 km şi un drum de legătură cu DN22 (Smârdan-Măcin), în lungime de 4,328 km. Mai detaliat, podul suspendat va avea o lungime totală de 1.974,3 metri, o deschidere centrală de 1.120 metri şi două deschideri laterale de 489,65, respectiv 364,65 metri. Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 m de la nivelul de inundaţii maxim, îndeplinind astfel criteriile de navigaţie pe fluviu. Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legătură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării. Lăţimea totală a podului va fi de 31,7 metri, din care calea pe pod va avea 22 metri şi va fi alcătuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,5 m lăţime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m lăţime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3 m. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având lăţimi de câte 2,8 m fiecare.