Reamintim ca proiectul prevede refacerea infrastructurii a 23 de strazi: Mihai Eminescu, Campiniu, Poligon, Ana Aslan, CA Rosetti, Calea Galati (intre Piata Traian si B-dul. Cuza), Danubiu, Brasoveni, Calea Calarasi (intre B-dul Cuza si Piata Traian), Anghel Saligny, Panait Istrati, Imparatul Traian, Dimitrie Bolintineanu, Edmond Nicolau, Oituz, Gradinii Publice, Traian, Str. Mare, Hepites, Belvedere, aleile Gradinii Publice si Faleza. Toate acestea trebuie sa beneficieze de schimbarea conductelor subterane de apa si canalizare si de refacere a trotuarelor si partii carosabile. Termenul de executie prevazut in contract este martie 2006 - septembrie 2008, deci un an si jumatate. Asadar, daca privim lucrurile strict calendaristic, observam ca a trecut aproape jumatate din timpul alocat terminarii tuturor celor 23 de strazi, iar pe santier nu prea e activitate.
Primaria este nemultumita ca inca nu s-a facut nimic pe Str. Mihai Eminescu. "Am stabilit de la bun inceput ca aceasta strada are prioritate. Le-am predat amplasamentul din luna mai, iar ei nu au facut nimic. Nu e in regula, din moment ce Consiliul Local are o contributie financiara substantiala la acest proiect si ar trebui sa fie luat altfel in considerare", ne-a declarat primarul Cibu. Nu e mai putin adevarat ca, dupa cum se stie, primarul s-a tot contrat, in ultimul timp, cu Ionel Cindea, directorul Muzeului Brailei, pe tema aspectului final al strazii Mihai Eminescu. Primarul voia ca aceasta sa fie deschisa circulatiei rutiere si sa beneficieze de parcari, in timp ce Cindea, in calitatea lui de sef al Unitatii de Implementare a Proiectului de Reabilitare a Centrului Istoric, cerea ca fosta Regala sa suporte doar trafic pietonal, pentru conservarea cladirilor cu valoare de patrimoniu. Aceasta divergenta intre Primarie si Muzeu a fost perceputa de toata lumea drept cauza de intirziere a lucrarilor pe Str. Eminescu. "Nu e adevarat!", spune Cibu, "S-ar fi putut incepe lucrarile la schimbarea conductelor subterane, ca, intre timp, se lamurea problema destinatiei finale a strazii", conchide acesta.
Birocratia saboteaza lucrarile
Supararea primarului este intemeiata si nu prea, considera reprezentantii "Sedesa". Acestia spun ca lipsa unei precizari clare in privinta aspectului final al strazii a fost un motiv intemeiat al aminarii lucrarilor pe fosta Regala. Dar asta nu tinea doar de acceptarea sau nu a traficului rutier, ci mai degraba de alte detalii. "La un moment dat, domnul primar voia ca pe strada sa fie puse pavele mult mai scumpe decit cele prevazute in proiectul initial. Or, asta modifica valoarea proiectului si presupunea abordarea unei modalitati diferite de lucru. Intre timp, s-a revenit la vechiul proiect, cu pavele de beton", ne-a spus Marcel Borowschi, directorul adjunct al proiectului "Sedesa" la Braila. Brailean de origine, acesta a emigrat in Spania, in urma cu zece ani, iar acolo a lucrat ca inginer constructor pentru firma "Sedesa". El ne-a marturisit ca, atunci cind i s-a oferit posibilitatea sa preia coordonarea acestui proiect destinat Brailei, a acceptat fara rezerve. Realitatile din Romania aveau, insa, sa-l dezamageasca. "Problema aici este sistemul de lucru, birocratia care ni se cere si care incetineste foarte mult ritmul lucrarilor!", ne-a spus Borowschi. Intrebat de reporter care anume este problema si de ce riscam din nou sa ne trezim ca milioanele de euro alocate de Uniunea Europeana pentru un proiect benefic orasului se pierd aiurea, braileanul naturalizat in Spania a raspuns ca de vina este procedura de lucru stabilita la incheierea contractului de catre fostul Minister al Integrarii.
"Pe linga noi, ca si constructori, in contract a mai fost inclusa o firma de consultanta - “Louis Berger SAS”. Aceasta firma are rolul de diriginte de santier si este singura in masura sa ia decizii in privinta derularii proiectului. E in regula, numai ca aceste decizii se iau la Bucuresti, fiindca reprezentantii pe care ii au ei pe plan local nu sint imputerniciti sa isi puna semnatura pe acte. Care e problema aici? Pai, problema este ca, atunci cind pe santier apar situatii neprevazute care cer solutii rapide, noi nu avem voie sa facem nimic fara acordul consultantului. Iar, din pacate, ne lovim foarte des de tot felul de probleme. In subsolul Brailei se afla o multime de tevi de apa, de exemplu, despre existenta carora nu stia nimeni, iar cind dam peste ele nu mai putem respecta proiectul tehnic intocmit de firma de proiectare “Prodomus” Braila. Procedura este asa: proiectantul, adica “Prodomus”, vine cu o solutie, dar nu intr-o zi sau doua, ci intr-o saptamina, fiindca are un stil de lucru mai deosebit. Dupa o saptamina, trimite documentatia la “Louis Berger” Bucuresti, iar de la “Louis Berger” raspunsul se intoarce inapoi la Braila dupa inca o saptamina-doua. Deci trec doua-trei saptamini pina cind putem continua lucrarile. In mod normal, noi ar fi trebuit sa gindim, cu specialistii nostri, solutiile pentru depasirea problemelor intervenite pe parcursul executarii lucrarilor. Asa se procedeaza in Spania si peste tot in Europa", ne-a explicat Borowschi. Acesta ne-a dat ca exemplu situatia aparuta in urma cu doua zile, pe Str. Ahghel Saligny, linga fosta Capitanie, unde, la adincime de 6 metri, s-a dat peste o fundatie groasa de 60 cm, care nu permite executarea unui camin de racord. Proiectul initial facut de "Prodomus" trebuie regindit, reaprobat de "Louis Berger", si abia apoi implementata noua modalitate de executie. Asa se faca ca groapa de pe Saligny va ramine pe pozitie, cel putin pina in luna ianuarie...
"Daca incepeam pe Str. Mihai Eminescu, nu se putea circula pe ea de sarbatori"
Reprezentantul "Sedesa" spune ca nu se pune problema utilajelor si a fortei de munca. "Avem si excavatoare, si masini de mare tonaj, iar muncitorii necalificati ii angajam de pe plan local. Nici firma partenera, “Alco Prod”, nu duce lipsa de utilaje si oameni. Noi platim muncitorii, in medie cu 350 - 400 de euro, salarii destul de bune pentru piata braileana a fortei de munca", afirma Borowschi. Potrivit acestuia, in momentul de fata, "Sedesa" are 50 de angajati braileni, iar in perspectiva se vor mai incadra inca 100. Sistemul de lucru saboteaza, insa, bunul mers al santierului. Reprezentantul firmei spaniole recunoaste cu franchete ca este, practic, imposibil, ca toate cele 23 de strazi sa fie finalizate pina in septembrie 2008, asa cum prevede contractul. "Noi am inceput lucrul pe strazile cel mai putin circulate, respectiv Danubiului, Anghel Saligny si Str. Mare, din apropierea portului, tocmai pentru ca sintem constienti ca, in ritmul asta, va fi afectat foarte tare traficul rutier si pietonal. Sincer, daca am fi inceput si pe Str. Mihai Eminescu, acum ar fi fost acolo o mare de noroi, care ar fi afectat puternic magazinele din zona, exact in perioada sarbatorilor", zice Marcel Borowschi.
In acest context, este clar ca riscam sa ne trezim cu toate cele 23 de strazi din proiect sapate si abandonate luni de zile, daca nu chiar ani, asa cum s-a intimplat in cartierele marginase unde a lucrat "Athena"!
Radu Gernbach, directorul tehnic al "Prodomus", ne-a declarat ca proiectantii acestei firme incearca sa dea solutii cit mai repede, pentru rezolvarea problemelor inerente aparute la executarea proiectului.
Ionut Toma, reprezentantul firmei "Louis Berger" in Braila, a refuzat sa faca orice comentarii, motivind ca nu este imputernicit sa discute cu presa.
In ceea ce-l priveste pe primarul Constantin Cibu, faptul ca, de acum inainte, organizarea licitatiilor pentru stabilirea constructorilor pe proiectele cu finantare europeana va intra in sarcina Primariei si nu a Guvernului, nu poate fi decit un lucru benefic. "Asa nu o sa ne mai scarpinam cu mina altuia si sa ne trezim cu tot felul de prostii in contract!", opineaza Cibu. De altfel, responsabili din Primarie cu implementarea proiectelor finantate din bani europeni spun ca scuzele oferite de "Sedesa" nu prea au suport. "Din martie si pina acum ar fi avut timp suficient sa faca ceea ce trebuie facut pe Str. Mihai Eminescu si pe alte strazi incluse in program", afirma acestia.