Asadar, "Athena" SA si-a luat angajamentul ca, in mai mult doi ani si jumatate, mai exact in 32 de luni, sa canalizeze si sa asfalteze 30 km de strazi, din cartierele Chercea, Radu Negru si Brailita. In prezent, cind mai sint 11 luni pina la finalizarea termenului de finantare, s-au canalizat 11 km de strada si s-a turnat asfalt pe 100 m. Avem de-a face cu un ritm de lucru exasperant de lent pe care cei de la "Athena" il motiveaza cu greutatile provocate in teren de pinza freatica foarte ridicata. Daca privim, insa, mai cu atentie starea de fapt putem constata ca situatia poate fi considerata ingrijoratoare si ca exista serioase semne de intrebare despre capacitatea acestei firme de a duce pina la capat, in termenul stabilit, o lucrare de o asemenea amploare si dificultate.
Se intirzie cu anii
Prima suspiciune a fost provocata de faptul ca executia lucrarilor a inceput la un an de la semnarea contractului, mai exact in primavara anului trecut. Oficial, aceasta intirziere a fost motivata de necesitatea refacerii proiectarii concepute initial, care nu s-ar fi pretat la dificultatea terenului imbibat de apa al Brailei. Ciudat, dar se pare ca, atunci cind s-a intocmit un proiect teoretic mai bun nu s-a tinut cont tocmai de aceasta particularitate a zonei. Acest amanunt le-a "sarit in ochi" autoritatilor locale. Viceprimarul Lucian Tilea ne-a declarat ca, in momentul in care le-a aratat unor amici de la un prestigios institut bucurestean, proiectul dupa care lucreaza grecii acestia au remarcat foarte repede o "scapare" impardonabila. "N-a fost nevoie sa il studieze prea mult si m-au intrebat de ce nu s-a facut si un studiu hidrologic al solului. Au spus ca exista doar studiul geologic, din care reiese structura solului, dar ca, fara un studiu hidro, in baza caruia sa se obtina informatii privind evolutia apelor subterane, intr-o zona in care pinza freatica se afla la nici jumatate de metru de suprafata, o astfel de lucrare nici nu trebuia inceputa", ne-a declarat viceprimarul Tilea. Acesta a ridicat problema in cauza, dar nu a primit nici un raspuns concludent din partea grecilor.
Am putea avea de-a face, asadar, cu o scapare majora a firmei "Athena", care e posibil sa afecteze, pe termen lung, calitatea sistemului de canalizare construit de aceasta. Pe termen scurt, in afara de viteza de melc cu care inainteaza lucrarile, felul in care lucreaza grecii provoaca multe comentarii, din partea brailenilor mai mult sau mai putin specialisti. Se comenteaza mult faptul ca racordurile pentru utilizatorii casnici ai canalizarii sint dispuse intr-un mod ciudat, doua cite doua, astfel incit unii locatari ai strazilor nou canalizate au nevoie de doar citiva metri de conducta, pentru a se racorda, pe cheltuiala lor, in timp ce altii trebuie sa cumpere tevi de zeci de metri lungime, evident mult mai scumpe. Totodata, aceste racorduri sint ingropate destul de aproape de suprafata, astfel incit cu greu se poate obtine o panta de scurgere, de pe proprietatea cetatenilor pina la ele. Nemultumiri evidente au fost provocate si de felul in care au fost lasate strazile pe care s-a lucrat pentru ingroparea conductelor. Practic, nu s-a facut nici cel mai minim efort de reamenajare partiala a acestora, pina la momentul asfaltarii, astfel ca, in afara de zilele in care pamintul este inghetat, traficul auto este aproape imposibil pe strazile respective. "Oare daca lucrau la ei in Grecia tot asa ar fi lasat in urma, sau asa fac doar aici, unde ne-au gasit pe noi mai fraieri?!", spunea nervos un chercean, asta toamna, cind ramasese impotmolit cu masina in noroi.
Peste toate aceste aspecte de ordin tehnic, au ajuns la cunostinta noastra informatii potrivit carora "Athena" nu ar putea sa isi plateasca furnizorii de materii prime, deoarece banii din finantarea europeana s-ar scurge in directii necunoscute, nicidecum spre canalizarea braileana.
Secretomanie suspecta, pe bani publici
Pentru lamurirea tuturor neclaritatilor, ziarul nostru a solicitat, printr-o adresa oficiala, citeva raspunsuri din partea regiei "Apa", beneficiarul proiectului de canalizare. Potrivit contractului de finantare, in cadrul regiei "Apa" exista un purtator de cuvint care are competenta de a oferi informatii referitoare la stadiul derularii proiectului si la activitatea constructorului "Athena" SA. Intrebarile noastre au fost urmatoarele;
"Pe citi kilometri, din cei 30 km prevazuti in proiect, s-au instalat
conductele de canalizare?
Acolo unde s-au montat caminele de racord, care este ratiunea de
proiect pentru care acestea au fost pozitionate la citiva metri fata de
proprietatea unora dintre beneficiari si la citiva zeci de metri fata de
proprietatea altora?
De ce unele camine de racord au fost ingropate atit de aproape de
suprafata incit cu greu se poate obtine o panta de scurgere, de pe
proprietatea beneficiarului pina la ele?
Exista probleme financiare in relatiile firmei "Athena" cu furnizorii de
materii prime (balast, pamint galben etc.)?
Ce suma, din valoarea de 17,7 milioane de euro, a fost decontata,
pina in prezent, firmei "Athena"?
Are firma "Athena" capacitatea de a finaliza acest proiect?
Cu citi municitori si cu cite utilaje se va lucra, odata cu incalzirea
vremii?
Daca proiectul nu va fi finalizat pina la sfirsitul anului 2006 si se va
pierde finantarea Uniunii Europene, strazile pe care lucrarea a fost
inceputa dar nu s-a finalizat sint in pericol de a fi abandonate pur si
simplu?
Contractul prevede sau nu obligativitatea firmei "Athena" de a
asigura buna desfasurare a traficului rutier pe strazile cuprinse in
proiect, intre momentul finalizarii operatiunii de ingropare a
conductelor si momentul asfaltarii?".
La toate acestea, prin bunavointa domnisoarei Elena Dragan, purtator de cuvint, am primit la redactie urmatorul raspus semnat de directorul "Apa", Mihai Chirita: "Referitor la adresa nr.28/11.01.2006, prin care adresati o serie de intrebari referitoare la Contractul 2 de lucrari. "Contractul pentru extinderea retelei de canalizare si finalizarea lucrarilor la colectorul general de ape uzate de pe strada Rosiori", va informam ca au fost instalate conducte de canalizare pe o distanta de 11 km. Va informam ca restul informatiilor solicitate nu pot fi facute publice, avind caracter de confidentialitate. Pentru o transparenta totala si o corecta informare a celor interesati, in conformitate cu procedurile Comunitatii Europene, aveti in orice moment posibilitatea de a accesa site-ul oficial al Delegatiei Comisiei Europene in Romania: www.infoeuropa.ro".
Ne pastram rezerve fata de acest raspuns, avind convingerea ca lamurirea ratiunilor pentru care, de exemplu, racordurile au fost instalate intr-un anumit mod, chiar nu are de ce sa fie confidentiala ci ar fi fost in masura sa-i lamureasca pe circotasi ca firma "Athena" chiar stie ce face!
Primarul ia atitudine
De altfel, capacitatea de lucru a acestei firme nu este perceputa deloc bine, la nivelul autoritatilor locale. ""Athena" nu are suficienta forta si nici utilaje, pentru a putea finaliza proiectul de canalizare si de asfaltare a strazilor, pina la sfirsitul acestui an. Problema lor este ca nu au subcontractat si alte firme de pe plan local, pentru ca lucrarile sa mearga mai repede. Vom avea o intilnire, Primaria, cu "Athena" si consultantul tehnic al proiectului si, printre alte aspecte, le voi propune sa subcontracteze o serie de lucrari, ca sa mearga treaba mai repede, anul asta", ne-a declarat primarul Constantin Cibu. Acesta nu se teme ca, daca se depaseste termenul decembrie 2006, finantarea din partea Uniunii Europene se va pierde. "Proiectul va merge mai departe, doar ca va mai dura 2-3 ani pina va fi finalizat", ne-a asigurat Cibu. Primarul spune ca neangrenarea, de catre "Athena" a altor firme in derularea proiectului, a avut si o latura buna, in sensul ca s-au economisit circa 2 milioane de euro, bani care vor fi folositi pentru canalizarea strazilor din cartierele marginase neincluse in proiect.