Brăila a fost prinsă cu 3 drumuri expres în varianta Masterplanului general de Transport (MPGT) ce ar urma să fie transmisă Comisiei Europene: Muntenia Express (Găieşti - Ploieşti - Buzău - Brăila), Milcovia Express (Bacău - Focşani - Brăila - Galaţi) şi Dobrogea Express (Brăila - Tulcea - Contanţa, inclusiv podul peste Dunăre). În total ar fi vorba despre 644 km de drum expres şi investiţii totalizând peste 3,6 miliarde euro. Masterplanul general de Transport (MPGT) este documentul esenţial în baza căruia ţara noastră va accesa fonduri europene nerambursabile pentru infrastructură în exerciţiul financiar 2014 -2020. Aşa cum avertiza public deputatul PDL Alexandru Nazare, acest proiect reprezintă priorităţile de infrastructură ale României pe următorii ani şi va fi prezentat astăzi în comisia din Parlament, urmând apoi o perioadă de dezbatere publică. Varianta finală va fi apoi transmisă Comisiei Europene.
Totuşi, nu poate fi trecut cu vederea faptul că subiectul drumuri expres la pachet cu podul peste Dunăre este adus pe agenda publică fix în perioade de campanii electorale, după care este uitat de cei care promiteau solemn materializarea. Noutatea de această dată ar fi aceea că acum se discută despre un proiect pe baza căruia UE are disponibilitate de finanţare prin Programul Operaţional Regional destinat transporturilor. Rămâne ca şi partea română să-şi facă temele în sensul de a realiza proiectele aferente şi cererile de finanţare, dar, mai ales, de a asigura cofinanţarea lor astfel încât să fie eliminate sincope de ordin financiar care să le blocheze, după "bunul" exemplu românesc.
Judeţul nostru apare ca nod important rutier în masterplanul general de transport (MPGT) ce va fi astăzi prezentat Parlamentului de către ministrul Transporturilor Ioan Rus. Brăila este prinsă în acest document, conform datelor publicate în presa centrală, într-o reţea de 3 drumuri expres, stabilite astfel ca priorităţi pe parte de infrastructură rutieră în următorii 15 ani. Ar fi vorba, în primul rând, despre Muntenia Express cu itinerar Găieşti - Ploieşti - Buzău - Brăila, cu o lungime de 245 km şi un deviz general de 1,28 miliarde euro aferent lucrărilor necesare pentru a ridica şoselele din traseu la rang de drum expres. Al doilea proiect este Milcovia Express, pe itinerarul Bacău - Focşani - Brăila - Galaţi, având o lungime de 213 km şi ar presupune o investiţie de 1,024 miliarde euro. În fine, cel de-al treilea proiect pe parte de infrastructură rutieră este Dobrogea Express, care ar pleca din Brăila, ar traversa viitorul pod peste Dunăre - prins şi el în buget - şi apoi pe ruta Măcin - Tulcea ar face legătura cu Constanţa. Acest drum expres ar avea o lungime de 186 km, iar valoarea estimată - aşa cum am zis inclusiv costul realizării podului peste Dunăre - ar fi de 1,369 miliarde euro. După cum menţionează HotNews, variante ale acestui masterplan "au început să circule pe diverse site-uri şi forumuri încă de luni-marti, însă HotNews.ro a reuşit să le confirme din mai multe surse instituţionale şi apropiate situaţiei". Procedural, urmează ca în cursul acestei zile ministrul Transporturilor Ioan Rus să-l prezite Parlamentului în comisia specială, iar după o perioadă de dezbatere publică, varianta finală va ajunge pe masa Comisiei Europene.
Nazare PDL: "Doar proiectele incluse în Masterplan vor putea fi finanţate din fonduri europene"
De altfel, deputatul PDL Alexandru Nazare a solicitat chiar zilele trecute sprijinul parlamentarilor brăileni precum şi al administraţiei locale pentru promovarea celor 3 proiecte investiţionale pe parte de infrastructură rutieră care implică şi judeţul nostru. Mai exact, după ce a luat cuvântul vineri, 26 septembrie, în cadrul şedinţei ordinare a CJ Brăila, cerându-le liderilor de grup să i se alăture în acest sens, deputatul a emis un comunicat de presă prin care se adresează şi colegilor săi din Parlament. "(...) ministrul Transporturilor va veni la Comisia din Parlament miercuri, 1 octombrie, pentru a prezenta Masterplanul General de Transporturi, documentul care stabileşte priorităţile de infrastructură ale României pentru următorii 15 ani. Practic începe o consultare publică asupra acestui document pentru a stabili varianta finală ce urmează a fi transmisă Comisiei Europene, întrucât doar proiectele incluse în Masterplan vor putea fi finanţate din fonduri europene. Este şansa Brăilei să demonstreze prin argumente economice, dar şi de trafic, că legăturile de infrastructură cu Buzău, Galaţi şi Tulcea, deja incluse din 2012, în timpul mandatului meu de ministru, pe harta europeană, trebuie finanţate din fonduri nerambursabile. (...) Sper ca miercuri să am în Comisia pentru Transporturi din Camera Deputaţilor sprijinul tuturor reprezentanţilor Brăilei, astfel încât să îl convingem pe ministrul Rus că aceste proiecte sunt prioritare şi trebuie finanţate din fonduri europene", a arătat în comunicatul respectiv parlamentarul PDL-ist.
Ca o privire de ansamblu asupra draft-ului acestui document esenţial, noua strategie prevede ca multe din autostrăzile despre care s-a vorbit în ultimii ani să fie transformate în drumuri-expres. De altfel, majoritatea noii infrastructuri rutiere din întreaga Românie se va baza pe drumuri-expres, potrivit informaţiilor din MPGT. Strategia din MPGT-ul ce este astăzi prezentată Parlamentului prevede o reţea de drumuri expres de peste 2.200 de kilometri, în timp ce reţeaua de autostrăzi este de doar 479 de kilometri. Bugetul general estimat pentru autostrăzi este de 5,05 miliarde euro, în timp ce pentru drumurile expres este de trei ori mai mare ajungând la aproape 17,8 miliarde euro.