• instalaţiile automate nu sunt funcţionale de câteva săptămâni, iar unii şoferi reclamă faptul că ar fi fost taxaţi pentru locul de parcare de angajaţi ai Administraţiei Pieţelor care nu le-ar fi dat niciun bilet • la faţa locului, însă, reporterii noştri au observat că barierele sunt ridicate şi nu prea încasează nimeni niciun ban pentru accesul în parcare • conducerea Administraţiei Pieţelor ne-a oferit o explicaţie contrazisă de realitatea din teren • ni s-a mai precizat că problemele sunt cauzate de faptul că instalaţiile de taxare ar fi foarte des vandalizate • cert este că în zona Pieţei Mari este mare problemă cu locurile de parcare, iar o soluţie coerentă încă se lasă aşteptată din partea autorităţilor locale
Instalaţiile de taxare ale parcării cu plată de la Piaţa Mare nu mai funcţionează de mai bine de două săptămâni, accesul maşinilor făcându-se fie “la liber”, fie prin încasarea unor bani de către angajaţii Direcţiei Administraţiei Pieţelor (ADP) Brăila. Un brăilean ne-a sesizat faptul că angajaţii respectivi ar percepe o taxă fără a elibera niciun bon. “Este evaziune fiscală ce se face acolo. Barierele sunt ridicate de câteva săptămâni, iar automatul de bilete nu funcţionează. De ce au mai băgat bani în instalaţiile alea dacă nu le ţin în funcţiune!?”, reclama şoferul nemulţumit.
La faţa locului, reporterul nostru nu a observat niciun “încasator”, maşinile intrând şi ieşind din parcare fără nicio piedică. Probabil din acest motiv, locurile de parcare din faţa uşii prin care se face aprovizionarea Halei Mari sunt mai tot timpul ocupate, iar maşinile venite cu marfă opresc pe trotuar, încurcând circulaţia pietonilor...
Pe ecranul automatului de bilete este prins cu bandă scotch un anunţ prin care şoferii sunt îndrumaţi să meargă la administraţia pieţei pentru a plăti locul de parcare. Cu toate acestea, directorul ADP, Meluţa Drăguţ, ne-a declarat telefonic că de fapt atât automatul de bilete cât şi bariera de la intrare în parcare ar fi funcţionale şi că singura care este scoasă momentan din uz este bariera de la ieşire. Potrivit directorului Drăguţ, şoferii care intră în parcare îşi scot din automat tichetul unde este înscrisă ora de intrare, iar când pleacă un angajat îi aşteaptă la ieşire, îi taxează în funcţie de timpul cât au stat în parcare, în baza tichetului, şi ridică manual bariera. Directorul Meluţa Drăguţ a precizat că problemele existente au fost cauzate de unii brăileni care vandalizează aparatura de taxare şi barierele. “Ne confruntăm foarte des cu astfel de incidente. Lovesc barierele intenţionat cu maşina, bagă chibrituri sau tot felul de alte obiecte în interiorul instalaţiilor, ca să le blocheze. Avem camere de supraveghere, iar pe unii i-am prins asupra faptului, i-am dat în judecată şi i-am obligat să plătească pagubele provocate... În ceea ce priveşte problema actuală, e nevoie de înlocuirea unei piese, ca să punem din nou bariera în funcţiune. S-a vorbit la firma de mentenanţă de la Bucureşti, s-a făcut comandă şi chiar azi (ieri n.n.) îi aşteptăm să vină să facă reparaţia”, ne-a declarat, ieri, directorul Meluţa Drăguţ.
Problema parcărilor din jurul Pieţei Mari
Reamintim că valoarea lucrărilor de modernizare a parcării de la Piaţa Halelor s-a ridicat, în total, la 270.000 lei (2,7 miliarde de lei vechi n.n.), sumă din care 94.000 lei reprezintă valoarea barierelor, a aparatului de taxare şi a programului informatic (softul) necesar pentru funcţionarea sistemului. Parcarea din faţa Halei Mari a fost pusă în funcţiune la finalul anului 2017, începutul anului 2018, iar conducerea Administraţiei Pieţelor ne-a informat la vremea respectivă că deşi contractul iniţial, încheiat cu firma brăileană “Eurobuilding”, a prevăzut atât asfaltarea cât şi montarea de bariere, până la urmă aceasta a făcut doar asfaltarea, iar o altă firmă a fost contractată pentru bariere. Explicaţia pentru această situaţie ne-a fost oferită, în ianuarie 2018, de directorul economic Silvia Constantin. “Iniţial nu ne-am gândit la un sistem de acces în parcare cu taxare automată. Erau prevăzute bariere, însă taxa urma să fie încasată de personal de serviciu. Era prevăzută inclusiv amenajarea unei cabine pentru taxatori. Ulterior, am mai făcut nişte calcule şi am constatat că, pe termen lung, cheltuielile vor fi mai mici dacă eliminăm factorul uman şi introducem un sistem de taxare automată, al cărui cost poate fi amortizat în doi ani. Din acest motiv, s-a renunţat la varianta iniţială, orientându-ne spre o altă firmă, cu experienţă în domeniu, pentru montarea barierelor şi a aparatului de taxat “, ne-a declarat Silvia Constantin. Firma “Grid Security Systems” Bucureşti s-a ocupat de montarea instalaţiilor de taxare.
Amenajarea parcării cu plată de la Piaţa Mare a adus un plus de civilizaţie în zonă, fiind eliminată oprirea haotică a maşinilor, care se blocau una pe alta. Cu toate acestea, problema nu este rezolvată decât pe o singură latură a pieţei, haosul parcărilor necontrolate fiind în continuare prezent în vecinătatea celei mai mari pieţe din municipiu. Situaţia este îngreunată de dubele în care unii comercianţi îşi depozitează mărfurile pe timpul nopţii şi care sunt ţinute în continuare în apropierea pieţei, pe străzile Roşiorilor sau Mihai Bravu. În urmă cu patru ani, când şi-a preluat primul mandat, primarul Marian Dragomir a declarat că va rezolva această problemă, iar pentru scurt timp echipajele Poliţiei Locale au patrulat mai des prin zonă şi au îndepărtat dubele din jurul pieţei. “Minunea” nu a ţinut, însă, decât câteva săptămâni, pentru că maşinile au reapărut pe poziţie. Asta şi în contextul în care, în afară de amenajarea parcării din faţa Halei Mari, care este destinată strict pentru cumpărători, nu s-a mai găsit o soluţie pentru a li se asigura comercianţilor un spaţiu din apropierea pieţei unde să îşi ţină maşinile cu marfă, astfel încât să nu mai ocupe permanent mai multe locuri care ar putea fi folosite fie de clienţi, fie de locatarii blocurilor învecinate.