Mergi la conţinutul principal

"Autorii romani se vind de trei ori mai prost decit cei straini"

Mai mult de 1300 de persoane au participat, de curind, la Londra, la conventia britanica a iubitorilor de literatura fantastica, horror si science-fiction. La Eastercon, unde invitati speciali au fost Neil Gaiman, Tanith Lee, China Mieville, Charles Stross si Rog Peyton s-au aflat si doi romani: Horia Nicola Ursu, directorul editurii Millennium Press si Bogdan Hrib, directorul Grupului Editorial Tritonic. Pe cel din urma l-am abordat la intoarcere si l-am luat la intrebari. Am vorbit un pic despre Eastercon si ceva mai mult despre situatia literaturii in Romania. Ce a iesit, cititi in rindurile ce urmeaza.

- Te-ai intors de curind de la Londra. Ai stat de vorba cu Neil Gaiman si China Mieville, doi dintre invitatii oficiali ai manifestarii si, in acelasi timp, doi dintre autorii adusi in Romania de Tritonic. Esti mindru ca ai pariat, in urma cu doi ani, atunci cind ai relansat editura, pe doi dintre autorii care sint acum "pe val"?
- Da, s-ar putea spune ca sint mindru, totusi mindria nu tine loc de vinzari. Desi imi sint la fel de dragi amindoi - si China a fost primul autor tradus la Tritonic - Gaiman este cel care in momentul de fata conduce valul. China nu a mai produs de la "Un Lun Dun" (romanul "Kraken" este se lasa asteptat din 2007!), iar Gaiman lanseaza carte dupa carte (in septembrie este asteptat "The Graveyard Book" in America si, speram, in aprilie 2009 in Romania, prin grija traducatorului Liviu Radu!) si, mai nou, film dupa film. Dupa succesul cu "Pulbere de stele" asteptam cu multa curiozitate, la toamna, "Coraline". Dar pina atunci ne concentram la urmatoarea surpriza marca Gaiman, "Semne Bune", roman scris in colaborare cu Terry Prachett si care va putea fi gasit pe rafturile librariilor in mai putin de o luna. Mindria este cu atit mai mare cu cit, Charles Stross, un alt invitat de onoare va deveni autor Tritonic din toamna acestui an. Dar despre romanele sale cu alte ocazii...
- Eastercon... o conventie care a adunat, daca ne luam dupa datele oficiale, peste 1300 de iubitori de literatura a imaginarului. Nu zic literatura fantastica ori stiintifico-fantastica, fiindca imi pare ca literatura din ultimul deceniu a devenit din ce in ce mai greu de impartit atit de strict pe genuri. De altfel, si Tritonicul imi pare ca se confrunta cu aceasta problema: Gaiman are carti in colectia "Fiction", specializata cumva pe F&SF, dar si in LIT, colectia de mainstream - ca sa folosesc un termen care defineste trendul... Cit de greu este pentru un editor sa-si ordoneze colectiile in conditiile in care scriitorii nu mai sint atit de specializati in a scrie intr-un gen anume, iar cititorii romani - sper sa nu gresesc - continua sa aiba gusturile ori disponibilitatea de a cumpara carti calibrate pe cite un gen literar?
- Nu, nu gresesti! Cititorilor romani le place sa fie inregimentati. Celor americani, nu! Pe coperta unui roman de Neil Gaiman scrie "a Novel" nu "a Fantasy Novel" sau "a SF Novel". Pe linga asta, politica editoriala a Tritonicului a suferit modificari si credem imbunatatiri. "Semne Bune", romanul duetului Gaiman- Prachett, il va arunca pe Neil in a treia colectie: "Tritonic Premium". Va reamintesc, Premium inseamna volume hardcover de format mare si astfel ii acordam lui Neil respectul si cinstea meritata. Ca politica pe termen mediu si lung ne dorim mai curind serii de autor decit colectii. Un exemplu care prefigureaza acest viitor este seria "Amber" a lui Roger Zelazny, ale carei coperte sint unitare. Revenind la citiorii romani mi-ar placea sa fie mai lipsiti de prejudecati in alegerea unui titlu nou sau a unui autor la debut pe piata romaneasca. Totusi, sub presiunea acelorasi cititori am spart colectia fiction.ro in trei segmente, avind sigle diferite: Science- Fiction, Fantasy, Horror. Dar nu promit ca nu voi arunca titlurile autorilor nostri, atunci cind voi considera, ca e in folosul tuturor, in LIT, Thriller sau Tritonic Premium.

In Romania, talentele zac nedescoperite, inhibate sau dezamagite

- A scrie si a publica literatura a devenit, in spatiul anglo-saxon, o adevarata industrie: edituri puternice, scriitori profesionisti, agenti literari. Care-i smecheria? Ce ne lipseste in momentul de fata pentru a avea in Romania profesia de scriitor? Talentul? Banii? Cititorii?
- Toate! Talentele zac nedescoperite, inhibate sau dezamagite!
Banii sint foarte putini si nici bancile nu se inghesuie sa arunce sume mari pentru finantarea unor programe literare coerente si pe termen lung. Asa incit ne descurcam cum putem. Cititorii?! Nu, cititori avem, dar trebuie sa ii transformam din amatori in profesionisti. Si cind spun amatori ma refer nu la calitatea volumelor citite, ci la cantitatea lor. Asta inseamna ca ar trebui sa ii facem si mai bogati! Si iar ne intoarcem la bani... Mai sint doua elemente pe care nu le-ai enumerat: librarii - putin si de multe ori nu tocmai bine pregatiti - si comunicarea cu mass-media - destul de sporadica si incompleta din vina ambelor parti, cred! Smecheria?! Ordine, disciplina, profesionalism in toate segmentele: creatie, editare, distributie si promovare!
- Bogdan, conduci o editura care mizeaza intr-o doza importanta pe scriitorii romani. Ai integrat nume autohtone in toate colectiile Tritonicului punind pe aceeasi treapta scriitorii romani cu cei englezi ori americani. Crezi in literatura romana contemporana sau este doar un moft? Cit de bine se vind, in fond, la Tritonic, autorii romani in comparatie cu cei straini?
- Nu e un moft! E o datorie pe care mi-am asumat-o si sper ca e si o sansa pentru autorii romani. Crudul adevar: in general, autorii romani se vind de trei ori mai prost decit cei straini. Dar incep sa apara exceptiile: Bogdan Teodorescu si Zully Mustafa. Imi doresc ca exceptiile sa creasca in frecventa si astfel in doi, trei ani sa avem o echipa consistenta de autori romani bine vinduti. Impunerea unui autor roman pe piata implica mai multe titluri si multa promovare. Noi incercam sa facem lucrurile ca la carte! Ca la o carte... americana! (interviu realizat de Marian COMAN)

CASETA

Blestemul manuscrisului

- Stiu ca scrii, la rindul tau, un roman. Ca te urmareste si pe tine blestemul asta, al scrisului. Si ca se cheama chiar asa: "Blestemul manuscrisului". Imi poti spune citeva cuvinte despre textul la care lucrezi?
- Da, recunosc ca e un blestem! Cind lucrezi atitia ani intr-o editura, simti de undeva din adinc ca te cuprinde si pe tine pofta. Totul a inceput de la "Filiera Greceasca", un roman politist pentru colectia Crime Scene, atunci cind aveam nevoie de un autor roman si nu gaseam nici unul prin preajma. Vazusem serialul "Baieti buni" si doream un altfel de personaj principal, un jurnalist, un detectiv semiprofesionist, un tip normal, cu frustari si slabiciuni. Asa a aparut Stelian Munteanu. Continuarea romanului ar fi trebuit sa debuteze cu o crima la tirgul de carte de la Frankfurt. Si pentru ce altceva poti fi ucis la Frankfurt Book Fair decit pentru un manuscris!? Iar manuscrisul trebuia sa fie foarte vechi, secret si sa poarte cu el peste veacuri un blestem. Intilnirea mea cu Razvan Dolea, profesor de istorie si om de radio, crescut printe cascadorii de la Buftea, ne-a dus pe amindoi spre un proiect mult mai ambitios: un thriller istoric. Un roman de fictiune, care amesteca doua fire epice in elucidarea misterului unui manuscris necunoscut: o ancheta politista povestita alert la persoana intii si o epopee istorica plina de personaje celebre ale lumii in limba inflorita a arhaismelor evului mediu, depanata la persoana a treia. Ne dorim sa redesteptam gustul publicului pentru o picatura de istorie si asteptam cu emotie nu atit data aparitiei, cit primele raportari de vinzare.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro