Asistenţi, economişti, ingineri, şoferi şi brancardieri angajaţi ilegal, timp de doi ani, la Spitalul Judeţean de Urgenţă Brăila. Situaţia a fost confirmată, ieri, de către directorul spitalului, dr. Mihail Iugulescu, nevoit să dea piept cu şase dintre foştii angajaţi puşi pe liber în urma unui concurs pe care l-au picat, în noiembrie a.c.
"Da, aţi fost angajaţi ilegal. Aţi dat vreun concurs?!", le-a replicat Iugulescu celor şase foste îngrijitoare şi infirmiere care au dorit să ştie de ce spitalul s-a descotorosit de ele, după câte doi, trei ani de muncă în UPU. De altfel, dr. Iugulescu le-a declarat şi reporterilor noştri că prin organizarea concursului respectiv, din noiembrie, n-ar fi făcut decât să repare o greşeală comisă în urmă cu doi ani şi jumătate, pe vremea când era director medical. Cei şase au recunoscut că n-au dat concursuri în momentul angajării, dar au cerut înţelegere în privinţa reorganizării unui concurs, astfel încât să nu aibă prioritate persoanele care vin din exterior, ci ei, care au trecut deja prin "botezul UPU". A rămas ca-n tren! Cert este că acum unitatea scoate la concurs zeci şi zeci de posturi care, deşi ocupate, sunt considerate a fi angajări ilegale.
Întrebat de reporterii noştri cum se face că abia acum repară greşelile trecutului, dr. Iugulescu a avut replică. "Credeţi că eu aveam acces la angajări?! Credeţi că eu puteam să mă bag în aceste dosare de angajare?! Nu! Abia acum se repară această ilegalitate!", a declarat pentru "Obiectiv - Vocea Brăilei", dr. Mihail Iugulescu, managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă Brăila. Curios, Ministerul Sănătăţii a sesizat că multe dintre angajările ilegale s-au făcut în 2015, chiar pe vremea managementului Iugulescu.
Într-adevăr, prima instituţie care a tras de mânecă pe cei din conducerea Spitalului Judeţean de Urgenţă a fost Corpul de Control al ministrului Sănătăţii, care în august a.c. sesiza faptul că "s-au înregistrat depăşiri ale normativului de personal pentru TESA" şi au fost "încălcate prevederile privind aprobarea criteriilor pentru angajarea şi promovarea în funcţii, grade şi trepte profesionale ale personalului contractual", iar "în statele de funcţii au fost înscrise eronat posturi de brancardier în cadrul unor secţii".
Concursuri organizate în baza unor acte normative abrogate
În cadrul aceluiaşi raport al Corpului de Control se arată că s-au verificat modul de organizare a concursurilor şi încadrarea personalului de la 1 ianuarie 2013 până în august 2015, iar concluzia a fost: "S-a realizat încălcarea prevederilor legale, HG 286/2011 şi OUG 83/2014".
Vorbim aici despre 34 de persoane angajate pe posturi temporar vacante (12 în 2013, 20 în 2014 şi două în 2015), 102 persoane pe perioadă nedeterminată, 19 în 2013, cinci în 2014 şi 78 în 2015 (!). "Din totalul de 136 de posturi scoase la concurs în perioada supusă controlului, 26 de posturi au fost pentru medici, 16 în 2013, cinci în 2014 şi cinci în 2015", se arată în raportul inspectorilor MS.
Pe perioadă determinată, cum e şi cazul persoanelor nemulţumite, care ni s-au adresat şi nouă şi au fost angajate fără concurs, au fost organizate concursuri după cum urmează: în 2013, pentru două posturi de asistent de farmacie, doi şoferi şi un medic, în 2014 - un post de inginer, un economist, un statistician şi un medic. În ianuarie 2015 au mai fost angajaţi 10 brancardieri, 20 asistenţi medicali (dintre care 5 pentru dialize), iar în mai 2015 a mai fost organizat concurs pentru un post de medic. Toate aceste concursuri au fost organizate în baza HG 497/2010, elaborată în baza Legii cadru 330/2009.
"Legea cadru 330/2009 a fost abrogată odată cu apariţia Legii cadru 284/2010, ceea ce a condus implicit la încetarea aplicabilităţii HG 497/2010. În acest moment se aplică prevederile Legii 286/2011. Aceasta trebuia aplicată şi în perioada respectivă", se mai arată în raportul Corpului de Control.
În acelaşi document se mai arată că la Judeţean s-a respectat legislaţia nouă (HG 286/ 2011) doar în perioada 1 iunie - 15 iulie 2015, dar nu s-au respectat prevederile OUG 83/ 2014, privind salarizarea personalului din fonduri publice.
"La data la care a fost organizat concursul pentru posturile de asistent medical pentru Compartimentul Dializă, 30 iunie 2015, Spitalul Judeţean nu avea încheiat contractul de servicii medicale pentru anul 2015 cu Casa de Asigurări de Sănătate Brăila şi, implicit, nici bugetul de venituri şi cheltuieli nu era aprobat pentru anul 2015", mai spune raportul MS.
Toată lumea... la concurs!
Ca măsură recomandată de eşalonul superior, conducerea instituţiei trebuie să reorganizeze concursuri pentru posturile respective. "Nu e treaba dumneavoastră ce se va întâmpla. Da, se organizează concursuri", le-a spus Iugulescu, ieri, celor şase care i-au cerut socoteală pentru situaţia lor.
Că se vor organiza şi redistribui posturile ne-a confirmat-o şi dr. Alina Neacşu, director medical, ca răspuns la o solicitare adresată în urmă cu mai multe săptămâni de către reporterii noştri: "S-a luat măsura redistribuirii posturilor pentru persoanele care au fost încadrate cu diverse funcţii al căror specific şi sarcini de serviciu erau incompatibile cu atribuţiile structurii în care îşi desfăşoară activitatea". Întrebată în scris dacă s-au luat măsuri în cazul celor găsiţi vinovaţi pentru modul defectuos de încadrare a personalului, dr. Alina Neacşu, care e şi purtător de cuvânt al instituţiei, a răspuns sec: "Nu a fost cazul sancţionării".
Una peste alta, potrivit informaţiilor emise de către conducerea instituţiei, toată lumea care a fost angajată în perioada menţionată mai sus trebuie să treacă prin noi concursuri, iar aceia care n-au susţinut examene trebuie să le dea acum, altfel... Pentru moment, grupul celor 12, câţi erau în total în momentul petiţiei, s-a liniştit şi aşteaptă deciziile CJ. Cert este că CJ şi Prefectura au luat act de nemulţumirile lor, de dorinţa lor de a susţine din nou concurs, ba chiar o probă practică.
"Noi vrem să se repete concursul, să se dea probă practică, fiindcă am lucrat şi câte doi ani şi jumătate în UPU şi nu am avut probleme, dimpotrivă", a spus una dintre persoanele din grupul ce s-a întâlnit ieri cu şefii spitalului. Dar dr. Iugulescu a dat din cap că "Nu", invocând legislaţia în vigoare. Concursuri au fost, însă, şi vor mai fi, iar mulţi dintre aceştia chiar vor să vină din nou în faţa unei comisii de examinare profesională.
"Juriştii noştri au verificat situaţia de la spital. În acte, concursurile organizate acum sunt în regulă", a conchis Viorel Mortu, preşedintele interimar al CJ.
Da cu şpaga cum rămâne?!
În contextul în care numai pe adresa redacţiei noastre au venit, în ultimul an, vreo trei sesizări ce reclamau faptul că la Judeţean s-ar câştiga posturile contra unor sume frumuşele de bani, este firesc să ne întrebăm ce se va întâmpla cu acei angajaţi care, deşi ar fi cotizat (cică ar costa 1.500 de euro un post de brancardier!), vor ajunge pe drumuri?! Vor avea aceştia curajul să se autodenunţe?! Sau să-i spună doctorului Iugulescu pe cine au plătit?! Că nu mai departe de două săptămâni, dr. Iugulescu declara reporterilor noştri că este pregătit să se ducă la Parchet cu orice plângere de acest gen. "Să vină la mine şi să-mi spună, în scris, că a dat, i s-a cerut şi eu personal mă duc cu hârtiile la Parchet!", spunea acesta. N-ar fi ilegal ca dr. Iugulescu sau alte instituţii abilitate să se autosesizeze şi să verifice toate acele comentarii, unele cu nume, persoane identificabile, care descriu în Spitalul Judeţean o adevărată caracatiţă la nivelul organizării concursurilor. Miza este mare, mai ales pentru UPU, unde sporurile sunt de 25% din salariu pentru fiecare angajat. Dar nici alte secţii nu sunt de neglijat. Că, deh, cine se duce la spital nepregătit?! Doar aceia care n-au plătit şi nu vor plăti niciodată asigurări de sănătate. Ceilalţi ştiu că viaţa costă: cinci lei faşa, 10 lei branula...Vom reveni.