Marinarii de pe navele de sute de tone, dar si proprietarii ambarcatiunilor de agrement trebuie sa aiba mare grija cu respectarea regulilor de navigatie. Daca, pina acum citeva zile, sanctiunile ce se puteau aplica de Capitaniile porturilor dunarene de pe teritoriul Romaniei aveau valori derizorii, cuprinse intre 25 si 100 lei (250.000 - 1.000.000 lei vechi), de la 15 septembrie a.c. cuantumul acestora a crescut de citeva sute de ori, fiind cuprinse acum intre 50 si 50.000 lei (500.000 - 500.000.000 lei vechi). Astfel, daca toate cele 26 de amenzi aplicate anul trecut de Capitania Braila, pentru diverse contraventii din domeniu, abia daca insumeaza 15 milioane de lei vechi, incepind din acest moment situatia se va schimba radical. De exemplu, in 2006, cele mai multe sanctiuni au fost date, la Braila, pentru neinmatricularea la timp a ambarcatiunilor, de catre proprietari persoane fizice. Potrivit vechilor reglementari, stabilite prin HG 441/1995, acest tip de contraventie se sanctiona cu sume cuprinse intre 30 si 40 lei. Mai nou, neinmatricularea unei barci atrage amenzi de 5.000, pina la 10.000 lei (deci pina in 100 milioane de lei vechi), stipulate prin Hotarirea de Guvern nr. 876/2007. Autoritatea locala din domeniul navigatiei, in speta Capitania Braila, considera binevenite noile reglementari. Capitanul sef Vladut Brinza si-a exprimat speranta ca legea sa poata fi impusa mai eficient. "Pina acum, marinarii si armatorii raspundeau mai greu la cerintele legale. In ultimii ani, mai multe acte normative au adus noi reglementari in domeniul navigatiei fluviale. Nu aveam, insa, la dispozitie si un instrument de impunere a respectarii acestora, in conditiile in care puteam aplica doar amenzi stabilite de o lege din 1995. Odata cu HG 876/2007, situatia se schimba complet, iar cine mai incalca legea va suporta consecinte mult mai grave. Noi am informat armatorii si navigatorii despre noul act normativ inca din august, cind acesta a fost publicat in Monitorul Oficial, asa ca nu poate avea nimeni drept scuza ca nu a stiut despre ce este vorba", ne-a declarat capitanul sef Vladut Brinza. Acesta ne-a dat citeva exemple de sanctiuni ce pot fi aplicate de la 15 septembrie a.c.: nerespectarea avizelor eliberate de Capitanie catre navigatori, cum ar fi, de exemplu, restrictiile de navigatie, se sanctioneaza cu sume cuprinse intre 5.000 si 20.000 lei; nerespectarea, de catre comandanti, a regulilor cuprinse in regulamentele de navigatie, atrage amenzi de la 5.000 la 10.000 lei; exploatarea unei nave, fara detinerea actelor la bord, se amendeaza extrem de drastic, de la 10.000 la 50.000 lei. Cea mai mica sanctiune prevazuta de noul act normativ este de 50 lei si se aplica pentru pierderea, distrugerea sau deteriorarea carnetului de marinar sau altor documente.