Afacerea Panoul încă în picioare | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Afacerea Panoul încă în picioare

Scandalos: au trecut deja 4 luni de când "Obiectiv" a semnalat public haiducia cu panourile publicitare montate fără niciun fel de acte legale pe domeniul public, iar municipalitatea încă nu a dispus demolarea lor. Ba, dimpotrivă, ar vrea să faciliteze intrarea lor în legalitate în total dispreţ faţă de ceilalţi actori din piaţa locală de publicitate stradală care au fost şi sunt de bună credinţă respectând regulile şi legea. În tot acest răstimp, panourile montale ilegal de "băieţii dăştepţi" din publicitate au produs bani pentru proprietar, "Asociaţia pentru Comunicare", care are montate 9 mijloace de publicitate stradală pentru care nu s-a obosit să obţină avizele şi autorizaţiile necesare. După patru luni de tărăgănări, în loc să aplice legea şi să dispună demolarea construcţiilor ilegale, municipalitatea intenţionează să cheme la discuţii toţi proprietarii identificaţi pentru a analiza fiecare caz în parte cum se încadrează în prevederile legislaţiei privind publicitatea out-door şi ce soluţii sunt pentru a corecta abaterile. O altă modalitate de tărăgănare şi bătut apa în piuă, specifică autorităţilor locale brăilene.

În total dispreţ faţă de legea şi ordinea publică, autoritatea locală nu a reuşit nici până în prezent să rezolve problema panourilor publicitare montate ilegal pe domeniul public, deşi "Obiectiv" a arătat ilegalitatea şi a solicitat în repetate rânduri demolarea lor tocmai pe acest motiv. După ce au trecut 4 luni de la primul material pe această temă, municipalitatea a ajuns abia acum la etapa în care a terminat identificarea proprietarilor de panouri din întreg oraşul, are fotografiate toate mijloacele de publicitate out-door şi amplasamentul pe care au fost ridicate. Urmează, după cum ne-a explicat primarul Aurel Simionescu, să fie invitaţi la Arhitectul şef toţi actorii pieţei de publicitate pentru a constata în ce măsură respectă fiecare noul regulament aprobat în şedinţa lunii mai, dar şi legislaţia specială privind publicitatea stradală aplicabilă de anul viitor.
"Am analizat toate panourile şi cu poze făcute la faţa locului. Zilele acestea ar urma să plece de la Primărie adrese către toţi proprietarii identificaţi prin care sunt invitaţi la o discuţie la nivelul Arhitectului şef. (...) Aceste panouri, atunci când au fost puse cu sau fără contract sau licitaţie, au fost puse în locuri vizibile. Acum legea îmi spune că nu pot fi montate pe spaţii verzi, nici în apropierea intersecţiilor semaforizate, iar pentru cele montate pe trotuare să fie lăsat un culoar de cel puţin 1,5 metri pentru a se putea circula şi cele mai multe dintre panouri sunt în astfel de situaţii. (...) La o primă vedere nu cred că sunt mai mult de 25% dintre ele care respectă regulamentul, iar restul, din varii motive, nu se încadrează. Va trebui astfel să le vedem pe toate, inclusiv din punct de vedere al validităţii contractului, sau din cel al poziţionării, dar şi dacă au sau nu autorizaţii pentru că unii au rămas doar cu certificate de urbanism fără să parcurgă toată procedura până la obţinerea autorizaţiei de construire", ne-a declarat edilul şef.

Cum e cu intrarea în legalitate

Întrebat strict despre panourile ONG-ului "Asociaţia pentru Comunicare", care au fost montate pe domeniul public fără licitaţie, fără vreun contract, fără autorizaţie de construire şi fără să se fi demarat în prealabil procedura incipientă obţinerii acesteia, sursa citată a punctat că vor fi date jos doar dacă nu respectă regulamentul şi legislaţia în sensul dacă obturează sau nu vizibilitatea în zonă, sau sunt poziţionate în zone unde este interzisă acum montarea de panouri. Altfel, este posibilă intrarea în legalitate. "Practic, dacă aceste panouri nu sunt aşezate într-un spaţiu «interzis» ca să zic aşa, prin prisma prevederilor regulamentului şi a legislaţiei în domeniu, putem discuta despre o formă de intrare în legalitate. Panourile care nu au acte le vom analiza pe un singur aspect dacă încurcă sau nu vizibilitatea şi dacă corespund sau nu cu cerinţele regulamentului, iar dacă nu, atunci ele va trebui date jos. (...) Pe lege, orice construcţie poate intra în legalitate cu plata unei amenzi, însă tot pe lege intrarea în legalitate nu poate să aducă un prejudiciu să spunem vecinilor, traficului etc. Şi am să dau un exemplu: vine cineva şi construieşte fără autorizaţie o casă cu 2 etaje şi-i ia practic lumina vecinului. Intră apoi în legalitate, însă, vecinul său rămâne cu aceeaşi problemă: stă în umbra casei cu 2 etaje. Aşa, clar nu se poate. Acele panouri ar putea fi în legalitate şi subliniez «ar putea» dacă 1 - respectă regula să nu obtureze, să nu strice, să nu deranjeze şi 2 - îşi plătesc amenda conform legii, între 10 şi 100 de milioane de lei vechi", a declarat Simionescu.
De ce s-a întârziat până acum să se facă ordine în domeniul public în ce priveşte panourile publicitare, dar mai ales de ce sunt şi acum în picioare panourile ilegale? Simionescu spune că a fost necesar ca autoritatea să se informeze cu privire la situaţia din teren şi să-şi documenteze punctul de vedere: "dacă cineva are un panou sau 9 sau câte o avea şi noi venim şi-i spunem că nu este bine, trebuie să-i şi explicăm de ce nu e bine. În al doilea rând, am cerut să se abordeze problema raţional pentru ceea ce urmează, întrucât nici lumea asta nu este prea bogată şi panourile astea nu aduc cine ştie ce sume, mai ales că se pune problema şi întreţinerii lor. De aceea avem o abordare individuală pentru fiecare panou, dacă le mutăm, le mai aranjăm sau poate sunt cazuri în care unii vor renunţa dacă se pune problema mutării lor raportat la costurile aferente", a încheiat edilul şef.

Jos cu panourile ilegale!

În şedinţa Consiliului Local Municipal din luna mai, a fost aprobat regulamentul privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate în municipiul nostru. În linii mari, acesta prezintă cadrul legal, definirea termenilor folosiţi şi noţiunea de "zonă de publicitate restrânsă", dar vine şi cu o clasificare şi codificare a mijloacelor de publicitate, precum şi cu o prezentare a cerinţelor privind aprobarea, autorizarea şi amplasarea acestora. În ce priveşte zona de publicitate restrânsă, acesta spune că acoperă zona Centrului Istoric precum şi principalele artere de circulaţie Calea Călăraşilor, strada Şcolilor, Str. 1 Decembrie 1918, Calea Galaţi pe segmentele cuprinse între b-dul Al. I Cuza şi b-dul Dorobanţilor şi, în fine, strada Eremia Grigorescu de la B-dul Independenţei până la Piaţa Gării.
De asemenea, regulamentul spune că este interzisă publicitatea stradală, printre altele, în intersecţii, în sensuri giratorii, în spaţii destinate circulaţiei autovehiculelor şi semnalizării rutiere, a scuarelor mediane mai înguste de 2 m şi în insulele de separare a fluxurilor de circulaţie. Aşadar, rămâne de văzut în zona Barieră ce panouri vor mai răspunde acestor cerinţe. Un alt aspect important este acela că atribuirea contractelor de ocupare a domeniului public şi/sau privat al municipiului Brăila pentru amplasarea mijloacelor publicitare se face doar prin licitaţie publică. În cadru mai larg, Legea specială nr. 185/2013 spune că există un moment zero la care se anulează toate contractele de concesiune pentru amplasarea de mijloace publicitare. Momentul respectiv a tot fost amânat până acum, noul termen fiind pentru octombrie 2015.
Reamintim că "Obiectiv" a semnalat apariţia pe domeniul public a unor panouri publicitare amplasate ilegal şi a cerut cu insistenţă demolarea lor. Mai mult, în urma unei anchete proprii în care a verificat existenţa autorizaţiilor de construire, a demonstrat că ar fi vorba despre 9 panouri proprietatea unui ONG numit "Asociaţia pentru Comunicare Dialog şi Ajutor Social", montate recent în zona Bariera Călăraşilor, dar şi la ieşirea din oraş spre Viziru, în zona OMV Petrom, la ieşire spre Buzău, precum şi pe Şoseaua Dig Brăila - Galaţi, unele dintre ele făcând reclamă unor firme din clientela PSD. Pentru o vreme, respectivul ONG a deţinut panouri publicitare inclusiv în staţiile de tramvai reabilitate cu fonduri europene şi abia după ce "Obiectiv" a făcut public abuzul au fost date jos.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro