Mergi la conţinutul principal

Afacerea «Teatrul»

Modelul "Stancu" bântuie Brăila şi la nivel cultural. Iată doar câteva adevăruri despre teatru: procedura de achiziţii publice a fost "fărâmiţată" astfel încât să se fenteze licitaţia deschisă şi din acest motiv cupola instituţiei nu intră în atribuţiile primului câştigător, "Concivia". La acest moment, lucrările s-au prelungit fiindcă achiziţia tablei a fost contestată. Lucrarea n-a fost scoasă la licitaţie ca un întreg, ci pe bucăţi. Practic, lucrări de acelaşi tip au fost desprinse din proiect şi scoase la achiziţie separat, pe proceduri mult mai uşoare pentru câştigător, dar mai greu de controlat de finanţator. 

Ce se întâmplă acum în instituţia care a dat identitate cultural - istorică unui oraş cosmopolit precum Brăila? Scenă din lemn natur, cum n-a mai pomenit niciun teatru din lume, sală de spectacol neantifonată şi, peste toate astea, acoperiş din nylon. Şi cu datorii de peste opt milioane de lei. Cam aşa intră în iarna 2015 - 2016 Teatrul "Maria Filotti", instituţie culturală reprezentativă pentru Brăila. Nemulţumirea a ajuns până la oamenii care fac teatru şi care, deunăzi, chiar au răbufnit în spaţiul public.
"Pe 15 decembrie 2015 s-a împlinit o lună de când Teatrul Maria Filotti şi-a suspendat activitatea. Ieri (n.r. - 16 decembrie) a trecut data la care lucrările de consolidare/reparaţie/restaurare în cazul acestei superbe clădiri ar fi trebuit să fie gata. Clădirea intră în iarnă fără tablă pe acoperiş. Reparaţiile făcute la sala mare şi la sala studio au umor (sala studio are parchet lavabil galben, iar sala mare are scena acoperită cu pal vopsit negru). În prag de sărbători, le urez tuturor proştilor care-au făcut posibil acest prăpăd, din tot sufletul, un călduros: dracu să vă ia!", scria regizorul Radu Nichifor pe pagina sa de Facebook, iar comentariile nu contenesc să apară: "Păcat!", "Ruşine!", "Şi cu scenele vechi ce s-a întâmplat?! Aveau farmecul lor".
Proiectul "Restaurarea şi consolidarea clădirii Teatrului Maria Filotti", semnat cu UE în martie 2012, pe vremea când Gheorghe Bunea Stancu era în fruntea Consiliului Judeţean, a intrat pe linie moartă şi, mai mult, toate oalele se sparg în capul contribuabililor, fiindcă Primăria, care a scris proiectul respectiv, trebuie să plătească din bugetul local al anului viitor suma de 8.287.107 lei (inclusiv TVA). UE nu mai dă bani pentru finalizarea lucrărilor, fiindcă execuţia bugetară a Regio- POR 2007- 2013 se încheie la 31 decembrie 2015. Acesta este cel mai mare proiect al Primăriei Brăila din exerciţiul financiar 2007 - 2013, ridicându-se, cu tot cu TVA şi corecţii, la 20 milioane de lei.

Autorităţile: teatrul, un "proiect de succes". Dar pe banii brăilenilor!

Cine răspunde pentru rateurile pe care le-a înregistrat proiectul? Cine plăteşte suma respectivă? Dar penalităţile? Dar eventualele pagube ce ar putea apărea peste iarnă, în condiţiile în care instituţia intră cu "capul gol" în anotimpul rece?! Contribuabilul, adică noi toţi.
"Din păcate, cum suntem la ceas de bilanţ, trebuie să spunem că au fost şi probleme. Legislaţia Achiziţiilor Publice deosebit de greoaie a creat aceste probleme", spunea, miercuri, într-o conferinţă de presă, Luminiţa Mihailov, director general al Agenţiei de Dezvoltare Regională Sud - Est (ADRSE), referindu-se la 70% din POR 2007 - 2013, bani aduşi cu adevărat la Brăila, din totalul de 60 de milioane de euro, ce apare în contractele de finanţare.
În acelaşi context, Iuliana Neagu, director executiv al Direcţiei de Strategii - Proiecte, Programe de Dezvoltare şi Relaţii Internaţionale (DSPPDRI) din cadrul Primăriei Brăila - care a şi scris şi implementează proiectul privind reabilitarea teatrului -, spunea: "Avem la nivel de municipiu proiecte de 60 de milioane de lei. În cadrul domeniului privind restaurarea şi valorificarea durabilă a patrimoniului cultural au fost implementate mai multe proiecte, am reabilitat Casa Petre Ştefănescu Goangă şi reabilităm Teatrul Maria Filotti, un proiect de peste 15 milioane de lei (N.R. va ajunge la 20 mil. lei)".
Asta în condiţiile în care, nu mai departe de săptămâna trecută, printr-un raport DSPPDRI vizat de viceprimarul Doiniţa Ciocan, Consiliul Local Municipal era informat că pentru continuarea implementării proiectului şi după 31 decembrie 2015, "pe o perioadă de şase luni de la data finalizării perioadei de eligibilitate a cheltuielilor pentru POR 2007 - 2013, dar nu mai târziu de 30.06.2016, (...) se aprobă valoarea cheltuielilor necesare în sumă de 8.287.107,08 lei (inclusiv TVA), iar decontarea acestora se va efectua din bugetul local. Sumele necesare vor fi cuprinse în bugetul pe anul 2016", după cum se arată într-un proiect de hotărâre prezentat în HCLM.

Greşeli de proiectare şi lucrări lăsate "pe altădată"

Potrivit raportului întocmit de DSPPDRI, Primăria implementează din 2012 proiectul "Restaurarea şi consolidarea clădirii Teatrului Maria Filotti", în baza contractului de finanţare nerambursabilă semnat în 13.03.2012, iar data limită de finalizare a proiectului ar fi trebuit să fie 31 decembrie a.c., dar s-a constatat că anumite activităţi nu vor putea fi realizate: "realizarea structurii metalice de rezistenţă a cupolei, realizarea conductei de alimentare cu apă a instalaţiei de incendiu, lucrări de montare a liftului pentru persoane cu dizabilităţi, lucrări de confecţionare şi montare a învelitorii de tablă titan- zinc, activităţi de supraveghere de şantier, asistenţă tehnică pe perioada derulării lucrărilor, publicitate şi informare şi audit financiar".
Vorbim aici despre o procedură întreagă de achiziţii publice, care n-a fost introdusă în lucrările câştigate de "Concivia".
În acelaşi raport se mai arată că prima procedură a început în iulie 2012, dar a fost contestată de SC Romconstruct Holding SA, în septembrie acelaşi an s-a anulat procedura şi s-au cerut clarificări proiectantului "după ce s-au constatat neconcordanţe în urma verificării listelor de cantităţi materiale şi antemăsurători". Beneficiarul, adică Primăria, a refăcut documentaţia în august 2013, iar în septembrie acelaşi an a publicat pe SEAP.
După mai multe erate şi clarificări, în noiembrie 2013 au fost deschise ofertele din cadrul procedurii de atribuire directă pentru "execuţie lucrări".

Proiectul Primăriei şi cel tehnic, diferite de realitate

Pe 10 februarie 2014 a urmat o licitaţie electronică cu ofertantul declarat câştigător SC Concivia SA Brăila, firma de suflet a lui Gheorghe Bunea Stancu, pe atunci preşedinte CJ, acum condamnat cu executare în Dosarul "Mită la PSD". Abia pe 24 februarie 2014 a fost dat ordinul de începere a lucrărilor. Teatrul a stat închis din motive neprecizate până în decembrie 2014 (timp în care Stancu a fost arestat), iar în decembrie s-a constatat că "a venit iarna", iar lucrările au fost amânate până în februarie 2015.
"Pe parcursul anului 2015 au apărut probleme în executarea lucrărilor din cauza colaborării defectuoase cu proiectantul SC Nox International SRL Bucureşti. Astfel, deşi a fost semnalat în numeroase rânduri faptul că proiectul pentru structura metalică de susţinere a cupolei de peste sala de spectacole nu corespunde cu realitatea din teren, nici până la această dată proiectantul nu a emis dispoziţia de şantier. (...) Au apărut întârzieri şi la execuţia conductei de alimentare cu apă a reţelei de incendiu, tot din cauza proiectantului. A fost necesară modificarea traseului conductei, obţinerea de noi autorizaţii, avize şi acorduri", se arată în raportul întocmit de Primărie.
În 2010 s-a luat decizia înlocuirii tablei cupolei, dar documentaţia tehnică pentru aceasta s-a întocmit abia în martie 2015. Abia în iulie 2015 s-a dispus procedura de atribuire a acestui contract, în august s-a introdus pe SEAP, în septembrie s-au deschis ofertele, iar procedura e încă în desfăşurare. Pentru toate celelalte capitole trebuie iarăşi organizate proceduri de achiziţie publică. Pentru această nouă etapă e nevoie de alţi diriginţi de şantier, alte anunţuri, alţi auditori...Cert este că proiectul intră pe mâna administraţiei locale.

Lucian Sabados, necăjit din cauza omisiunilor din proiect

Potrivit Primăriei, toate lucrările vor fi finalizate până în iunie 2016. Acum, finanţatorul nu doar că nu mai dă banii pentru continuarea proiectului, dar impune autorităţii să termine proiectul, altfel există riscul să-i ceară înapoi şi ceea ce a dat.
Primăria e practic silită să termine proiectul până la data pe care şi-a propus-o, fiindcă toate aceste amânări şi inginerii nu se datorează unor cauze culpabile finanţatorului şi nici unor situaţii neprevăzute, ci chiar celor care au accesat banii europeni.
"Eu sper să se termine proiectul în iunie 2016, aşa cum s-a spus, în septembrie avem festival. Am amânat deja festivalul internaţional din decembrie anul acesta. Nici nu mă gândesc că nu se vor termina până atunci. (...) Eu nu am fost implicat direct, nici nu sunt încă beneficiar, voi fi după preluare. Sper să fac parte din comisia de recepţie finală. Cât mi-a stat în putinţă, m-am implicat. Sunt necăjit din cauza omisiunilor din proiect. Proiectul a început târziu, iar proiectantul a făcut nişte greşeli, au fost omise o serie de lucrări, voiau să cureţe pereţii sălii mari şi să pună un material fumabsorbant, eu m-am opus fiindcă stricau acustica extraordinară a sălii, de aceea au schimbat doar tapetul. Au fost multe, multe greşeli, unele le-am corijat, pe altele le ţinem din scurt", ne-a declarat Lucian Sabados, managerul Teatrului "Maria Filotti".
Din aceeaşi sursă am mai aflat că, într-adevăr, podelele scenelor sunt din lemn natur, dar "e un pin siberian bun, pe care-l vopsim noi după aceea. Nicio scenă din lume nu e din lemn natur, nici podeaua din sală...Acestea sunt lucruri pe care le rezolvăm din mers, punem o vopsea ignifugă. N-au fost greşeli care să compromită spiritul teatrului, dar au fost. Nu s-a ţinut cont de circuitul în teatru, de compartimentarea specifică a spaţiilor funcţionale, am tot făcut memorii la DSPPDRI şi s-au făcut acte adiţionale la contract. Habar n-am dacă aceia care au scris proiectul l-au scris în baza realităţilor din teatru. Şi, de asemenea, nu ştiu de ce s-au făcut noi şi noi proceduri de achiziţie, repet, eu nu sunt beneficiar încă, iar Primăria e contractantul", a adăugat Lucian Sabados.
Directorul instituţiei avea emoţii şi în privinţa cupolei descoperite a teatrului: "Intrăm în iarnă fără nimic pe cap. Da, avem o izolaţie din nylon, dar...".

Trist: primul festival ratat de teatrul brăilean

Bine nu s-au simţit nici iubitorii teatrului când, după ce se anunţase deja programul şi după ce se vânduseră şi bilete chiar, a fost anulat Festivalul Internaţional "Zile şi Nopţi de Teatru European", care ajunsese la a zecea ediţie. Fiind programat pentru perioada 1- 6 decembrie, nu puţini au fost aceia care au înţeles că festivalul se anulează din cauza unor condiţii similare celor din "Colectiv".
Ba chiar, pe site-ul Teatrului "Maria Filotti", au apărut precizări cum că nu se poate obţine Autorizaţia de Securitate la Incendiu: "La această dată, cu toate eforturile comune ale beneficiarului şi ale constructorului, nu pot fi îndeplinite condiţiile legale de desfăşurare a activităţilor cu public. Din respect şi grijă faţă de spectatori şi trupele invitate ne vedem obligaţi să anulăm acest festival. Din aceleaşi considerente vă comunicăm că până la recepţia finală a lucrărilor de consolidare a teatrului nu vor mai fi programate alte spectacole în Sala Mare şi în Sala Studio", anunţa managerul Lucian Sabados.
De fapt, teatrul putea să funcţioneze bine-merci în baza acordurilor ISU, avizelor provizorii şi chiar a avut reprezentaţii cu public în Sala Mare, înainte de noiembrie, însă pentru susţinerea unui festival de talie internaţională era nevoie de mai mult. În orice caz, nu se putea organiza un regal de premiere cu alde "Dorel" în spate. Vom reveni.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro