Guvernul polonez ar putea fi obligat sa returneze accizele incasate pentru aceste masini dupa aderarea la UE, in anul 2004, pina in decembrie 2006, cind reglementarile fiscale au fost modificate.
Introducerea taxei a avut ca scop, partial, limitarea importurilor de automobile uzate provenite din UE, la preturi scazute, care ar fi afectat vinzarile locale de vehicule noi.
Impunerea unor accize mai mari pentru automobilele importate, cu o vechime mai mare de doi ani, decit in cazul vehiculelor inregistrate in Polonia, este ilegala, potrivit deciziei Curtii Europene de Justitie.
Nivelul taxei ajungea pina la 65% din valoarea autoturismului, in cazul vehiculelor mai vechi de sapte ani.
Polonia a modificat aceste reglementari in decembrie 2006, iar nivelul accizelor nu mai depinde de vechimea sau de provenienta automobilelor.
Statul central-european a importat aproape 2,5 milioane de masini uzate dupa anul 2004, iar valoarea taxelor percepute s-a plasat la circa 835 milioane de dolari, potrivit datelor miniterului Finantelor.
Decizia instantei a fost adoptata in cazul unui proces intentat de Maciej Brzezinski, care a platit taxa pentru un automobil Volkswagen Golf , fabricat in 1989.
Pe de alta parte, Comisia Europeana a inaintat, in decembrie 2006, o actiune juridica impotriva Poloniei, in legatura cu testele de drum obligatorii pentru automobilele uzate, inainte de inmatriculare. Testele efectuate in cazul vehiculelor second-hand importate sint mult mai costisitoare decit in cazul masinilor rulate in Polonia.
Emma Nicholson: Scandalul biletului ar dauna imaginii Romaniei daca situatia scapa de sub control
Emma Nicholson, europarlamentar din partea grupului liberal si fost raportor al PE pentru Romania, considera ca scandalul biletului trimis de premierul Tariceanu presedintelui Basescu nu dauneaza imaginii tarii, dar ar putea avea acest efect daca situatia va fi scapata de sub control.
Intrebata de RFI Romania daca scandalul biletului dauneaza imaginii Romaniei, Emma Nicholson a raspuns: "Nu. Daca situatia este scapata de sub control, da. Insa nu ar trebui sa-i afecteze imaginea".
Nicholson crede ca Romania "este mai mult decit capabila" sa-si rezolve singura problemele.
"Daca procurorii spun ca scrisoarea nu a fost un pas corect, exista multe moduri de a rezolva problema. Presedintele poate spune “nu vreau sa ma amestec in aceasta problema" sau procurorii pot spune ca premierul a gresit, iar seful Guvernului raspunde “O, Doamne, poate ca nu ar fi trebuit sa scriu biletul”, ori procurorii spun “mai bine nu scria acest bilet, ca sa nu existe presiuni, dar nu a fost incalcata legea, insa nu o mai faceti pe viitor”. Deci, aceasta poveste nu trebuie sa devina un bat cu care sa batem Romania", a declarat Emma Nicholson.