Mergi la conţinutul principal

16 la sută, plus/minus

El a spus şi cât ar trebui să fie acestea - 10% cota unică (precum în Bulgaria) şi 15% TVA (limita minimă acceptată în UE). Acum, realitatea "din teren" arată că fenomenul e opus: preţurile cresc, la fel ca şi unele impozite (asigurările sociale şi cele de sănătate, ca să ne limităm strict la ceea ce ne iese din salariu). Patriciu merge, practic, pe aceeaşi idee care s-a aplicat la 1 ianuarie 2005, când scăderea universală a impozitelor până la 16 la sută a adus mai mulţi bani la buget, fiindcă mulţi întreprinzători au considerat că se merită să intre în legalitate. Acum, încetinirea circulaţiei banilor e pe cale să-i întoarcă de unde au plecat, în economia subterană. Impozitul cifrat la 16 procente devine împovărător, mai ales în faţa temerilor că Fondul Monetar Internaţional va cere ridicarea ştachetei.

Dar Patriciu vorbeşte din rândurile opoziţiei, acolo unde se află partidul său, ferit oarecum de efectele politice ale crizei financiare. Răspunsul taberei adverse la propunerile sale a fost că situaţia din 2005, când s-a impus cota unică de impozitare, diferă de ceea ce se întâmplă acum şi că rezultatele ar putea fi contrar aşteptărilor.

Cine are dreptate? Şi unii şi alţii, însă fără ca asta să însemne că adevărul s-ar afla undeva la mijloc, ci că noi ne situăm oarecum în afara normalităţii spre care tindem de aproape 20 de ani. Un exemplu concret este diferenţa mare dintre dobânzile de referinţă practicate de băncile centrale ale mai multor state occidentale, care tind spre zero, şi cea menţinută de BNR la 10 la sută. Cu alte cuvinte, o parte a locuitorilor Uniunii Europene sunt încurajaţi să facă împrumuturi, în vreme ce alţii au de îndeplinit condiţii drastice. Deosebirea între cele două situaţii se explică prin puterea reală a economiei fiecărei ţări. Drumul României până la standardele europene e mai lung decât o arată jaloanele agăţate de hartă - 2011 pentru intrarea în Spaţiul Schengen, 2014 pentru aderarea la sistemul monetar european. Mai întâi va trebui să li se explice românilor de ce toate acestea nu au fost pregătite din timp, ca să nu fie nevoie taman acum, pe fondul problemelor economice, să se restructureze birocraţia, să se refacă legi, să se alinieze salarizarea în stufosul sistem bugetar etc. etc. etc. Mai ales că, în ultimii ani, aceleaşi şi aceleaşi figuri de politicieni au făcut rocade în Parlament şi prin fotoliile ministeriale. Absenţa oricăror explicaţii pertinente şi lipsa de răspundere nu vor face decât să contribuie la creşterea riscului de care orice guvern se teme cel mai mult: cel al izbucnirii protestelor sociale.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro