12,7 miliarde de lei, ingropate intr-un contract pagubos | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

12,7 miliarde de lei, ingropate intr-un contract pagubos

Refacerea Bulevardului Independentei, intre Calea Galati si Str. Republicii, ce va consta, concret, in inlocuirea pietrei cubice cu banda asfaltata, pe ambele sensuri de mers, risca sa devina, dintr-o initiativa laudabila a Primariei, un cosmar pentru soferi si un bun motiv pentru aruncat sageti, intre adversarii politici locali. Potrivit contractului incheiat, pe 28 iunie a. c., intre Primaria Braila si firma dimboviteana "Constructii Muntenia" SA, lucrarile ar fi trebuit finalizate in trei luni. Cu alte cuvinte, la sfirsitul acestei luni, pe respectivele portiuni din Independentei masinile ar fi trebuit sa circule pe asfalt neted, proaspat turnat, scapate de zdruncinarile la care le-a supus, de atitia ani, piatra cubica. Dupa cum era de asteptat, insa, realitatea braileana a spulberat visul soferilor de a circula omeneste pe respectivul bulevard! La ora actuala, la numai doua saptamini distanta de termenul limita, lucrarea nu este finalizata nici pe un sfert. De altfel, oricine trece prin zona, poate vedea imaginea dezolanta a unui santier aproape abandonat, pe care, din cind in cind, isi mai face aparitia cite un utilaj izolat. S-a lucrat, de la inceputul lunii iulie si pina in prezent, doar pe sensul dinspre Calea Galati spre Republicii, tronsonul dintre Calea Galati si Str. Garii fiind adus la stadiul de finalizare a fundatiei, iar intre Garii si Republicii fiind sapata doar groapa pentru fundatie. In aceasta situatie, soferii sint nevoiti sa circule pe linia de tramvai si de multe ori tentativa lor se sfirseste destul de trist. Chiar daca nu s-au consemnat accidente grave, au fost incidente in care autoturismele au fost "furate" de linia de tramvai si aproape ca s-au rasturnat in groapa fundatiei, adinca de aproape jumatate de metru. Acum citeva zile, reporterii nostri au fost martori ai unei astfel de intimplari, a carei victima a fost o Dacia utilitara.

O afacere controversata

Din pacate, situatia in care se afla acum Bulevardul Independentei pare sa confirme acuzatiile formulate de Grupul de Investigatii Politice, condus de fostul consilier prezidential Mugur Ciuvica. Acesta sustine ca lucrarea in cauza, in valoare de 12,76 miliarde de lei vechi, a fost incredintata de administratia PNL-PD firmei dimbovitene, al carei patron este un fost baron PSD "adoptat" de Alianta DA, Aurel Cucu, drept rasplata pentru faptul ca acesta a cotizat la greu pentru Partidul Democrat, in campania electorala. Primarul Constantin Cibu a negat, acum citeva saptamini, cind au fost lansate aceste acuzatii, ca ar fi fost vorba de un favor politic, precizind ca firma "Constructii Muntenia" si-a adjudecat contractul in cadrul unei licitatii legale, datorita faptului ca a cerut cel mai mic pret pentru executarea acestei lucrari. Un alt argument cu care firma dimboviteana a cistigat licitatia, in defavoarea unor contracandidati ca "Drumuri si Poduri" Braila sau ADP Constanta, a fost (sic!) termenul scurt de executie propus.
Asadar, teoretic, "Constructii Muntenia" s-a dovedit a fi cea mai buna alegere. Din pacate, practica tinde sa demonstreze contrariul. Pretul mic cerut se reflecta in calitatea materialelor pe care dimbovitenii ar fi vrut sa le foloseasca pentru realizarea fundatiei bulevardului, fapt constatat de Inspectoratul in Constructii Braila care, in urma unui control, a dispus sa se opreasca lucrarile, fiindca stratul filtrant al fundatiei se executa cu balast de proasta calitate. Cit priveste termenul de executie, de trei luni, acesta se dovedeste a fi pura fabulatie!

"Reziliem contractul, nu reziliem contractul!"

Favoritism politic sau nu, aranjament financiar pe spinarea contribuabilului brailean sau nu, acest contract incepe sa devina un adevarat junghi in coasta Primariei. Opozitia politica profita din plin de situatie si arunca cu sageti spre administratia PNL-PD. Deputatul PSD Mihai Tudose a spus, recent, ca daca stia ca "500 metri de bulevard nu puteau fi executati in cinci luni - aici deputatul a cam dovedit lipsa de informare - atunci Primaria trebuia sa inceapa lucrarile in martie anul viitor". Tudose a mai informat presa ca a cerut oficial date privind investitiile neinspirate care au transformat Braila in santier, printre acestea aflindu-se la loc de cinste cea de pe bulevardul Independentei.
Criticile tot mai acide din partea opozitiei, nemultumirea crescinda a brailenilor si, probabil, teama de a nu se face de ris cu un nou proiect dus pe apa Simbetei, determina reactii din partea Primariei. Din nefericire, in conformitatea cu maniera de lucru cu care incepe sa ne obisnuiasca, administrata PNL-PD da raspunsuri contradictorii care prefigureaza masuri lipsite de vlaga.
In calitate de coordonator al Directiei de Indrumare si Control a Primariei, viceprimarul Lucian Tilea ne-a declarat, ieri, ca, impreuna cu Directiile Juridica si Economica, ii va propune primarului Cibu sa ia in calcul rezilierea contractului cu "Constructii Muntenia". "Termenul de executie se cam scurge. Nu se poate spune ca lucrarea este de proasta calitate, insa inainteaza mult prea lent. Noi am trimis firmei in cauza trei atentionari, din care ultima s-a facut saptamina trecuta, cu specificarea ca, daca nu se iau masuri, se va trece la rezilierea contractului. Nu se observa nici o schimbare a situatiei, asa ca ma tem ca se va ajunge la aceasta masura", ne-a spus viceprimarul Tilea, adaugind ca mai exista varianta subcontractarii lucrarii catre firme mai potente care sa lucreze cu mai mult de "sase oameni si doua-trei utilaje". Potrivit lui Tilea, teoretic, daca se reziliaza contractul cu "Constructii Muntenia", n-ar mai fi nevoie de inca o licitatie, lucrarile urmind sa fie continuate de urmatorul clasat la licitatia initiala. Acesta ar fi "Drumuri si Poduri" Braila SA, care a cerut un pret de 14,8 miliarde de lei vechi.
Primarul Cibu nu vrea sa se gindeasca, deocamdata, la rezilierea contractului. "Un asemenea lucru e usor de spus, dar greu de facut. Daca umblam, in acest stadiu, sa rupem contractul cu «Constructii Muntenia» si stam sa o luam de la capat cu alte licitatii (!), pentru a gasi alta firma, atunci chiar ca se va intirzia foarte mult. Ei si-au luat angajamentul ca vor incepe sa toarne asfaltul si ca, pina la sfirsitul acestei luni, vor termina tronsonul Calea Galati-Republicii. Daca nu se va intimpla asa, atunci ii lasam sa termine acest tronson, cind vor putea, dar nu le mai dam voie sa inceapa lucrul si la cel de-al doilea, Republicii-Calea Galati", ne-a spus primarul Cibu, contrazicindu-l pe viceprimarul Tilea.

Bulevardul ramine inecat in ape tulburi

Din punctul de vedere al firmei "Constructii Muntenia" SA Dimbovita, lucrurile nu sint atit de grave cum vrem noi, brailenii, sa para. "Termenul de executie al lucrarii este 31 decembrie 2005, cu posibilitatea prelungirii. De miine (azi n.n.) incepem sa turnam asfalt si, intr-o saptamina-doua, terminam primul tronson. Pe urma, il incepem pe celalalt si respectam termenul de executie", ne-a spus Stanciu Pogonici, seful de santier detasat la Braila de firma dimboviteana. Intrebat de reporter cum vor proceda daca se raceste timpul si nu vor mai putea continua lucrarile, acesta a raspuns, calm, ca tocmai pentru astfel de situatii a fost prevazuta in contract posibilitatea prelungirii termenului de executie. Derularea prea lenta a lucrarii are, potrivit sefului de santier, o cauza foarte concreta: "Primaria Braila nu ne-a achitat doua facturi, a cite 1,5 milioane de lei noi, pe lunile iulie si august. Din aceasta cauza nu am putut sa ne aprovizionam cu bitum si filer de calcar, fiindca aceste materiale nu se pot cumpara pe datorie, se platesc la livrare".
Declaratiile lui Stanciu Pogonici sint combatute de conducerea Primariei. Auzind ca acesta considera ca termenul de executie este 31 decembrie, viceprimarul Tilea a replicat sec: "Poate pe o alta lume! In contract se specifica foarte clar ca ambele tronsoane trebuie finalizate in trei luni, deci pina la sfirsitul lunii septembrie". La rindul lui, auzind acuzatia ca nu s-au achitat facturile pe doua luni, primarul Cibu a spus: "Ne-au trimis o factura, acum trei saptamini, pe care am platit-o, iar ultima a venit acum trei zile. O vom plati si pe asta, pe masura posibilitatilor".
Asadar, la ora actuala, bulevardul Independentei se scalda in ape tulburi, si nu ne referim aici doar la baltile strise in groapa pentru fundatie, in urma ultimelor ploi, ci si la acest nedorit razboi al declaratiilor. Din toate astea, cei ce vor pierde vor fi, inevitabil, tot contribuabilii braileni care acum risca sa intre in iarna cu bulevardul facut harcea-parcea si care, oricum ar sta lucrurile, pina la urma, vor ramine cu banii dati.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro