Mergi la conţinutul principal

Șoselele morții

Potrivit celei mai recente statistici a Biroului European de Statistică – Eurostat, dată publicității zilele trecute, România rămâne campioana Uniunii Europene în privința numărului de morți de pe șosele. Cu 96 de morți la 1 milion de locuitori în 2020, România înregistrează o rată a mortalității pe șosele aproape dublă față de media UE și de aproape 5 ori mai mare decât țara cu cele mai puține victime în accidente rutiere – Suedia, cu 22 de morți la 1 milion de locuitori. Și asta în contextul în care România încă nu are gradul de motorizare al țărilor dezvoltate din UE și nici un nivel ridicat al mobilității.

Evident, cauza principala o constituie, pentru mulți, infrastructura rutieră slab dezvoltată a României și mai ales lipsa autostrăzilor. Șoselele cu o bandă pe sens, fără separatoare, au rolul lor în numărul mare de accidente rutiere și, implicit, de victime. Dar nu e singura cauză. În niciun caz!

Lipsa educației, în general, și a educației rutiere, în special, reprezintă o altă cauză a dezastrelor de pe șosele. Multe dintre victime sunt, de fapt, pietoni, care traversează strada aiurea. Dar o mare parte din vină o poartă și școlile de șoferi, care nu pun deloc accent pe pregătirea teoretică a cursanților și pe explicarea unor reguli de bun simț în trafic, și polițiștii care dau permise unor persoane care nu le merită, și Justiția, care tratează cu prea mare clemență infracțiunile din trafic, inclusiv agresiunile.

Dar principalii vinovați sunt politicienii, care nu înțeleg că este nevoie de o legislație mai bună în privința regulilor din trafic și care să prevadă pedepse mult mai dure pentru abateri grave, cum ar fi conducere fără permis sau sub influența băuturilor alcoolice ori condusul agresiv și iresponsabil. Da, nu par măsuri populare, dar pedepsele pentu asemenea situații, mai ales când se soldează cu victime nevinovate, trebuie să fie mult mai drastice, mergând până la confiscarea mașinilor și suspendarea dreptului de a conduce pentru ani de zile sau pe viață. De asemenea, legislația din domeniul asigurărilor auto trebuie să fie în așa fel elaborată încât șoferii care provoacă accidente să fie puși în situația de a nu-și mai putea permite să plătească asigurarea și, astfel, să nu-și mai poată cumpăra o mașină. Da, pare drastic, dar așa se întâmplă în țările civilizate: nu toată lumea are dreptul de a deține o mașină.

Până când nu se va înțelege, mai ales la nivel politic, că necivilizatii și iresponsabilii nu au ce căuta la volan, România va continua să ocupe locurile fruntașe în privința numărului de morți de pe șosele, chiar și după ce vom avea suficient de multe autostrăzi. Pentru că pare că mai repede vom avea autostrăzi decât educație.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro