Mergi la conţinutul principal
Studiu InfoCons:

Şunca Praga, un deliciu plin de E-uri, sare şi grăsimi saturate

• produsele analizate de InfoCons, de la mai mulţi producători, au până la 10 E-uri, acoperă peste 50% din doza zilnică de sare, şi au o grămadă de grăsimi saturate • “În condiţiile în care Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă un consum mediu de sare de 5g/zi pentru un adult, 100g din produsul cu cel mai mare conţinut de sare acoperă 54% din cantitatea zilnică recomandată”, se arată în studiul efectuat de InfoCons şi care a vizat 13 produse de tip Şuncă Praga ce se găsesc pe piaţa românească

 

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor InfoCons - a dat publicităţii rezultatele unui nou studiu cu privire la conţinutul de E-uri, sare, grăsimi, compuşi cu potenţial alergen şi calorii ce se regăsesc într-un alt produs “îndrăgit” de români şi aflat pe loc de frunte în meniul copiilor: Şunca Praga. Rezultatele studiului arată că şi acest produs abundă în E-uri şi grăsimi nesănătoase, toate “asezonate” cu multă sare. Potrivit realizatorului cercetării, în cadrul studiului au fost analizate 13 de produse, care au ca producător sau distribuitor firmele “Cristim 2 Prodcom”, “Kaufland România”, “Diana” SRL, “Meda Prod '98”, “Caroli Foods Group”, “ELIT” SRL, “Fox Com Serv”, “Goodies Meat production”, “Aldis”, “Sergiana Prodimpex” şi “Selgros România”.

Iată care sunt principalele concluzii ale studiului:

- 70% dintre produse au menţionat pe etichetă doar ţara în care au fost fabricate, respectiv România;

- în ceea ce priveşte numărul de E-uri, a reieşit faptul că acesta variază între 4 şi 10 E-uri;

- 76.92% dintre produse au specificat pe etichetă tipurile de alergeni ce se pot găsi în produs, acestea fiind: soia, muştar, ţelină, grâu, lapte, ou, fructe cu coajă tare, susan, lupin;

- toate produsele au menţionat pe etichetă valorile nutriţionale, valoarea energetică fiind cuprinsă între  75.9 – 294 kcal/100g;

- produsele conţin între 1 şi 24 g grăsimi per 100g de produs;

- aportul proteic pentru produsele studiate variază între 12,9 şi 20,71 g/100g şi are origine atât animală cât şi vegetală (proteine din lapte, soia, porc şi mazăre);

- în condiţiile în care Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă un consum mediu de sare de 5g/zi pentru un adult, 100g din produsul cu cel mai mare conţinut de sare acoperă 54% din cantitatea zilnică recomandată.

Ca mai toate mezelurile, şunca de Praga este un aliment procesat. Cu alte cuvinte, carnea din care este făcută această şuncă a trecut printr-un proces intens de prelucrare, astfel încât produsul rezultat să reziste mai mult, să aibă un gust cât mai plăcut pentru consumator şi un cost cât mai mic. Pentru a atinge toate aceste deziderate, industria alimentară a recurs la «îmbogăţirea» produsului cu aditivi alimentari: conservanţi, coloranţi, potenţiatori de aromă şi chiar antioxidanţi. Iar când spun antioxidanţi nu mă refer la cei naturali, cunoscuţi de toată lumea, sănătoşi şi benefici organismului, ci la unii sintetici. Rolul lor este să diminueze impactul negativ pe care îl au asupra organismului alţi aditivi (nitriţi sau nitraţi, folosiţi drept conservanţi). Dacă ne uităm pe eticheta oricărui produs ce se vinde sub denumirea şuncă de Praga, vedem că acesta conţine o anumită cantitate de carne, însă nespecificată, după care lista continuă cu foarte mulţi aditivi şi substanţe artificiale”, se precizează în studiul amintit.

Una peste alta, concluzia generală a studiului cu privire la Şunca Praga este că, deşi acest produs este pe placul copiilor dar şi al adulţilor, “recomandarea este să alegeţi carne slabă făcută la cuptor în crustă de condimente, pe care să o mâncaţi rece în sandvişuri sau ca aperitiv. Orice tip de carne aţi alege, nu uitaţi să o asociaţi cu legume care scad absorbţia grăsimilor şi a substanţelor artificiale nocive adăugate prin procesare”.

InfoCons este o asociaţie pentru protecţia consumatorilor - unica organizaţie din România cu drepturi depline în “Consumers International” -, organizaţie de tip ONG, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct şi indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federaţiei Asociaţiilor de Consumatori.

Studiul face parte dintr-un proiect de informare asupra produselor comercializate atât pe piaţa romanească, cât şi pe cea europeană şi este derulat de InfoCons, pentru ca alegerea cetăţeanului consumator să fie facută în cunoştinţă de cauză.

Rezultatele complete şi detaliate ale studiului pot fi regăsite aici.

Mai trebuie precizat că pentru persoanele interesate, pe pagina web a InfoCons poate fi găsită o aplicaţie cu ajutorul căreia, odată descărcată gratuit pe telefoanele mobile, poate fi scanat codul de bare, oferind astfel acces la informaţii detaliate despre produsul respectiv.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro