Ieri, pe prima pagină a ziarului “Obiectiv – Vocea Brăilei” a apărut articolul cu titlul “Afacerişti de succes”, referitor la întâlnirea pusă la cale de Primărie la Teatrul Maria Filotti pentru a celebra Ziua Întreprinzătorilor şi titlul obţinut de la Asociaţia municipiilor şi anume “Brăila, Capitala Antreprenoriatului românesc 2019”. Vă aduceţi aminte ce comentarii răutăcioase au apărut când am făcut public acest titlu primit de Brăila! Noi, ca de fiecare dată, când pe undeva, cineva, vorbeşte de bine de oraşul nostru sau îi dă un premiu, poate “umflat”, sau există o iniţiativă, poate exagerată, de a participa la o competiţie prea mare pentru posibilităţile noastre, cum a fost lupta pentru Brăila - capitală europeană 2020, am fost de partea autorităţilor locale. Orice ar spune cârcotaşii, Brăila nu mai este ce era pe vremea lui Gheorghe Bunea Stancu, când numai cine primea permisiune de la cabinetul nr.1 intra în oraşul şi judeţul nostru. Sigur, cei făcuţi “oameni de afaceri” pe vremea lui Stancu sunt în continuare abonaţi la banul public, dar de această dată pentru că - se pare - au investit în utilaje şi îşi doboară concurenţa în acest fel.
Revenind, pe bună dreptate au existat comentarii cu privire la antreprenorii invitaţi să participe şi mai ales să vorbească în acea zi importantă: ZIUA ÎNTREPRINZĂTORILOR. În acest context, cum este posibil să lipsească VARD Brăila, Şantierul Naval adică? Păi, din toate punctele de vedere – număr de salariaţi, nivelul lefurilor, exportul, PRODUCŢIA, disponibilitatea de a angaja în continuare şi câte şi mai câte – managerii Şantierului Naval Brăila trebuia să se afle printre invitaţii de mare cinste. Lângă “Aldahra Agricost”, dar, ATENŢIE, dacă afacerile din IMB au cunoscut perioade de-a dreptul negre, în ultimii 30 de ani, cu implicaţii şi maşinaţiuni politice, cu dosare penale, până la limpezirea din ultimii ani, despre Şantierul Naval nu se poate spune nimic rău. De altfel, mai sunt şi alţi mari absenţi, oameni care au făcut faţă cu greu crizei economice, dar şi crizei pestei porcine, antreprenori care au construit şi au consolidat un brand, cum ar fi PHOENIX, FRONTERA...îmi cer scuze dacă nu amintesc pe cineva notabil. Apropo de brand-uri, prezenţa conducerii Braiconf pe scena întreprinzătorilor din Brăila nu poate fi pusă la îndoială. Îndoielnică este însă implicarea SC Braiconf SA în viaţa comunităţii. De exemplu, ziarul “Obiectiv – Vocea Brăilei” a avut mai multe runde de discuţii cu reprezentanţii acestei societăţi – la cererea lor – care s-au arătat dornici să susţină campaniile noastre umanitare, printre care cea legată de “colorarea” secţiei de Pediatrie a Spitalului Judeţean. Ei bine, Braiconf s-a oferit să doteze cu lenjerii secţia. Pe lângă faptul că s-a întârziat mult cu îndeplinirea acestei sarcini asumate – repet – de Braiconf, în final toată tevatura a fost pentru vreo15 seturi de lenjerii ceea ce la un aşa nivel a fost de-a dreptul jalnic. Cu această ocazie, am atins un punct nevralgic în ceea ce priveşte calitatea de om de afaceri şi nu de simplu afacerist, indiferent de cât de uriaş este profitul. Din punctul meu de vedere, neimplicarea în viaţa comunităţii sau implicarea cu zgârcenie deşi legislaţie care să favorizeze sponsorizarea este, Slavă Domnului, arată “afacerismul” ca să zic aşa, semnalat şi de unul dintre comentatorii articolului: “Nu am văzut pe tricourile sportivilor din Brăila indiferent de sport numele unei singure societăţi enumerate mai sus!” Adevărat! Înţeleg că noul acţionar majoritar de la Insula Mare are de gând să se implice anual cu sute de mii de euro în viaţa comunităţii, însemnând educaţie, sănătate. Rămâne de văzut CONCRET ce se va face. Oricum intenţia este de lăudat, dar la nivelul Insulei Mari, până când s-a schimbat acţionariatul implicarea în viaţa comunităţii tinde spre zero. Cât despre “mândria de a fi brăilean” a lui Iulian Zamfir, patronul Bella Italia, nu pot spune decât că zilele trecute, ABSOLUT ILEGAL şi-a permis să desfiinţeze un panou publicitar aparţinând ziarul “Obiectiv – Vocea Brăilei”, fără să ne anunţe, cu o lipsă de respect uriaşă, pe motiv că ar fi închiriat un teren de la Primărie. Păi, şi amplasamentul panoului nostru a fost obţinut tot de la Primărie, în urma unei licitaţii, în urmă cu mulţi ani. Ce vreau să subliniez este că dacă alde Zamfir îşi permite cu un ziar să se comporte în acest mod arogant, îmi dau seama cam ce “spate” are şi cam pe cine se bazează “mândria lui de a fi brăilean”. La fel ca şi în cazul lui Andreev- afacerea APAN – care şi-a bătut joc de un cartier întreg câtă vreme ani de zile după ce a licitat la Caporal Muşat n-a făcut nimic, dar şi altă investiţie în zonă a fost blocată.
Culmea este că oameni de afaceri care meritau cu vârf şi îndesat să urce pe scenă, antreprenori care chiar fac ceva pentru comunitate cum ar fi managerii Compact Grup sau Pronif Industry, adânc implicaţi în învăţământul dual din Brăila, n-au mai apucat să spună două vorbe, că s-a epuizat timpul întâlnirii.
Apropo, ca să nu creadă cineva că aceste rânduri ascund vreo frustrare a noastră, să ştiţi că atât eu cât şi Silvia Preda, în calitate de administratori ai firmei care editează ziarul de 18 ani, fără sincope, fără pauze, fără datorii la stat, fără salarii întârziate la angajaţi, am primit invitaţie să participăm la eveniment şi să spunem două vorbe. Din motive obiective am lipsit. Profit de ocazie, totuşi, să fac public secretul rezistenţei noastre pe piaţă: cu credinţă în Dumnezeu am servit comunitatea şi nu ne-am lăcomit. Am derulat o mulţime de campanii umanitare şi proiecte frumoase şi o vom face în continuare. Asta-i tot! Sigur, poate unora le place ziarul, poate altora nu. Tuturor celor care ne judecă însă, le spun doar atât: aţi renunţat vreodată la un pachet de ţigări pe lună pentru un abonament la ziarul “Obiectiv – Vocea Brăilei”?