S-a terminat un an de guvernare PSD-ALDE în care investiţiile statului au fost la un minim istoric de la aderarea României la Uniunea Europeană, adică din 2007 încoace. Potrivit ultimului raport al Ministerului de Finanţe, pentru primele 11 luni ale anului 2017, „cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 17,5 miliarde lei, respectiv 2,1% din PIB”. Adică DOAR 2,1% din PIB! Asta în condiţiile în care, în urmă cu un an, erau de 2,9% din PIB. Când ai un PIB în creştere cu 5,5%, dar reduci cheltuielile pentru investiţii cu aproape o treime, înseamnă că lucrurile nu sunt deloc aşa de roz precum ni le prezintă Guvernul.
„Traduse”, datele de mai sus înseamnă că, anul trecut, statul român a cheltuit mult mai puţin pentru investiţii în infrastructură şi a atras şi mai puţine fonduri UE nerambursabile alocate acestor proiecte. Iar rezultatele se văd: oficial, în 2017, s-au dat în folosinţă doar 15 kilometri noi de autostradă, prin judeţul Timiş - o părticică din tronsonul de autostradă Lugoj – Deva. Doar că şi aceia erau finalizaţi încă din 2016. Singurii kilometri construiţi în 2017, respectiv un tronson de 21 km din Autostrada Sebeş - Turda, se vor deschide circulaţiei în zilele următoare. Alţi aproape 9 kilometri din Autostrada Transilvania, finalizaţi în noiembrie 2017, nu pot fi folosiţi pentru că podul care ar trebui să facă legătura cu restul bucăţii de autostradă lipseşte – abia ce a fost desemnat câştigătorul. Şi va mai lipsi probabil vreun an.
Ce promitea la începutul anului trecut ministrul Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc? Că se vor finaliza, în 2017, 90 de kilometri de autostradă. N-au fost nici 30. Ce promite pentru acest an actualul ministru al Transporturilor, Felix Stroe? Că vor fi finalizaţi aproape 160 de km de autostradă. În realitate, potrivit unor analize independente şi mult mai profesioniste, ar putea fi finalizaţi doar vreo 83 de km, din care 21 de km sunt cei finalizaţi deja din 2017.
Cu alte cuvinte: multe promisiuni, multe minciuni, puţine realizări. Aşa va fi şi în 2018: sumele alocate investiţiilor în bugetul pe acest an vor reprezenta doar 2,3% din PIB – deci la fel de puţine autostrăzi, la fel de puţine proiecte demarate, la fel de puţine şantiere noi deschise (apropo, pentru măreţul pod de la Brăila se va acorda doar 1% din valoare în acest an, în loc de 15% cât era prevăzut, bani care vor ajunge, probabil, doar pentru alte desene ale podului).
În schimb, se măresc din nou pensiile, salariile bugetarilor şi ajutoarele sociale şi se stimulează din nou consumul. Guvernul PSD-ALDE continuă să aplice aceeaşi politică populistă, în detrimentul unui factor care ar conta cu adevărat la dezvoltarea României din toate punctele de vedere şi în cel mai sănătos mod posibil: infrastructura. Iar apoi se va trezi iar ministrul Muncii, Olguţa Vasilescu, să acuze companiile străine că şi-au deschis fabrici doar în zona în care există autostrăzi – adică în Vestul ţării.
O guvernare care nu înţelege că o infrastructură bine pusă la punct este vitală pentru viitorul ţării pe care o conduce îşi condamnă, de fapt, propriul popor la subdezvoltare. Iar actuala putere fix asta face, cu bună ştiinţă şi rea credinţă.