Viceprimarul orasului, Daniela Vasioiu, a vorbit elevilor despre identitatea scolii lor, rolul calitatii in educatie si a comparat liceul cu un laborator. Directorul Bibliotecii Judetene, Rodica Draghici, a amintit apoi de intemeietorul scolii normale de la Braila, Ion Penescu, si a daruit cite zece exemplare din cuvintul inaugural al lui Ion Penescu, editat prima data in 1938 la deschiderea scolii Normale de la Braila, Scolii de cintareti bisericesti si Liceului "Perpessicius", iar directorului Constantin Gherghinoiu i-a oferit doua exemplare din cartea "125 de ani de la infiintarea bibliotecii la Braila". Reprezentantul sindicatului de la nivel judetean, Valeriu Partene, si-a manifestat convingerea ca educatia si cultura sint stilpii unei natii, iar criticul si eseistul Dan Anghelescu a reamintit elevilor prin ce este faimos orasul Braila si ca trebuie sa fie mindri de originea lor.
Scoala, locul in care se ajunge de la adevarul pesterii la cel solar
Invitat de onoare al zilei, poetul Nicolae Grigore Marasanu a inaugurat o noua serie de conferinte pe teme educationale sau culturale, sistem de conferinte care a debutat cu mai bine de 60 de ani in urma la Biblioteca "Petre Armencea" si a fost intrerupta in perioada comunista. Pe atunci au conferentiat la Braila personalitati importante ale vietii politice si culturale precum Nicolae Iorga sau Constantin Radulescu Motru. Aceasta initiativa apartine directorului Constantin Gherghinoiu. Poetul Marasanu a demonstrat elevilor in ce consta modernitatea mitului pesterii la Platon, apreciind-o ca fiind una dintre cele mai reusite alegorii imaginate vreodata. A vorbit elevilor, foarte plastic, despre libertate, adevarul absolut si riscurile la care se supun cei care vor sa afle adevarul. In mitul pesterii lui Platon, se spune ca mai multi oameni sint astfel legati incit nu pot privi decit inainte, iar pe un perete, in fata lor, urmaresc jocul umbrelor facute de alti oameni din spatele lor datorita unei raze de lumina care patrunde in pestera. Aceasta ar fi prima etapa, cea in care adevarul este in stare de umbra. Urmeaza etapa a doua, in care oamenii din spatele celor legati vin la acestia si ii dezleaga, iar datorita libertatii pot afla cum si de ce apare jocul de umbre si lumini pe perete. Aceasta este cea de-a doua etapa a adevarului din penumbra. A treia etapa este aceea in care oamenii urmaresc raza de lumina, ies afara din pestera si afla adevarul solar. "Cea de-a patra etapa este si cea mai dificila. Unii dintre oamenii care au aflat adevarul solar se intorc in pestera si ii elibereaza pe altii care vor urmari sau nu raza de lumina. Noi, cind intram in scoala sintem cei legati in lanturi si venim in scoala sa capatam cunoasterea, ca sa parcurgem drumul de la adevarul pesterii la cel solar", a explicat poetul Grigore Marasanu.
Evenimentul s-a incheiat cu premierea elevilor care s-au remarcat pe parcursul saptaminii trecute la competitii sportive si la concursurile: "Opera lui Perpessicius din perspectiva critica", "Prietenia", "Friendship" - desfasurat in limba engleza, concursul de matematica "Probleme cu probleme", eseuri pe tema "Chimia in slujba vietii", "Proiecte, slogane si afise ecologiste", "Braila - trecut si prezent", "Drepturile omului in viziunea mea", "Sfintii - modele de viata pentru tinerii zilelor noastre", concurs de pagini web "Scoala mea" si "Natura, prietena mea".