• şi operatorii economici din zona platformei energetice de la Km 10 sunt afectaţi de separatoarele de sens montate pe DN 21 • ei se plâng că afacerile le sunt periclitate din cauză că maşinile de marfă nu mai pot intra direct în curte fiind nevoite să ocolească mai mulţi kilometri • de asemenea, transportul salariaţilor la locurile de muncă este afectat, autobuzele cu muncitori ajungând să întoarcă abia la ieşire din Albina pentru a intra în curtea Set Car • disperaţi, după ce au cerut cu insistenţă, de mai bine de 10 ani, dar fără succes, amenajarea unui sens giratoriu în zona de la Km 10, mai multe firme s-au unit să dea în judecată Ministerul Transporturilor
Nu doar brăilenii care locuiesc în zona Vărsătura au de ce să se plângă de când au fost montate separatoarele de sens pe DN 21. Mai nou, şi operatorii economici, contributori locali importanţi, care îşi desfăşoară afacerile în zonă, sunt revoltaţi întrucât sunt direct afectaţi de zidul de beton montat de Compania Drumuri Naţionale. Unii dintre ei sunt obligaţi să ocolească kilometri întregi pentru a putea să intre cu maşinile în firmă. Evident, asta înseamnă costuri suplimentare pentru companii. Faza este că nici ocolind zona nu au cum să respecte marcajele rutiere pentru a fi în totală legalitate, fiind obligaţi să încalce într-un final linia continuă pentru a putea întoarce maşinile şi să poată intra cu ele în unităţi. „Set Car”, de exemplu, este obligată să ocolească până la ieşirea din Albina ca să-şi poată aduce salariaţii la locul de muncă de pe fosta platformă energetică de la km 10, în vecinătatea locaţiei unde a funcţionat, cu ani în urmă, fosta Fabrică de Căldură - CET SA Brăila. La fel trebuie să procedeze şi alte companii care au puncte de lucru în apropiere, constructorul „Tracon” fiind un alt exemplu elocvent în acest sens. La fel şi „Chimagri”, un important furnizor de inputuri agricole pe piaţa locală. S-au hotărât să-şi unească vocile pentru a obliga factorii decizionali, mai precis Ministerul Transporturilor, să găsească şi să implementeze o soluţie care să-i scutească de greutăţile pe care le întâmpină după montarea parapeţilor din beton. Vor să dea în judecată Ministerul şi cer insistent amenajarea unui sens giratoriu care să le rezolve problema pe care, culmea, acelaşi minister le-a creat-o prin instalarea separatoarelor de sens.
Experiment cu autobuzul
Operatorii care au puncte de lucru sau sedii de firmă de-a lungul DN 21, unde, recent, Compania de Drumuri Naţionale a montat separatoare, se plâng de problemele pe care le întâmpină odată cu apariţia Marelui Zid al Incompetenţei. Patronii spun că sunt nevoiţi să ocolească kilometri întregi ca să găsească o porţiune de drum unde nu încalcă legea schimbând sensul de mers şi, astfel, să poată ajunge fie în oraş, fie să intre în curţile proprii. După cum se ştie, timpul înseamnă bani, dar paguba generată de toate aceste detururi creşte cu fiecare kilometru parcurs în plus ca să ajungi acolo unde ai treabă. Iar la un parc auto format din zeci de maşini, vă daţi seama despre ce costuri suplimentare vorbim în decursul unui an. Primul operator economic care a ales să spargă tăcerea şi să se plângă de greutăţile întâmpinate după apariţia separatoarelor de sens de pe DN 21 este SC „Set Car” SA Brăila, unul dintre contributorii locali importanţi, care deţine un punct de lucru amplasat chiar la ieşirea din zona cunoscută brăilenilor drept Platforma energetică de la Km 10, pe partea stângă pe sensul spre Viziru. Parapeţii de beton au fost montaţi inclusiv în faţa porţii de acces în unitate şi se continuă apoi cu marcaj rutier de linie continuă spre localitatea învecinată, Albina. Operatorul economic le asigură celor circa 100 de salariaţi care muncesc pe platformă transportul cu autobuzul la şi de la punctul de lucru menţionat anterior, iar odată cu apariţia separatoarelor drumul s-a lungit brusc cu vreo câţiva kilometri. Mai precis, şoferul autobuzului care îi aduce dimineaţa şi apoi revine să-i preia la finalul programului este obligat să meargă până la ieşirea din Albina, în parcarea unui hotel, pentru a putea întoarce şi să revină până la poarta întreprinderii unde coboară muncitorii. Dar nici zona aleasă pentru a întoarce nu este tocmai în regulă pentru o astfel de manevră. În primul rând, drumul are marcaj cu linie continuă, ceea ce înseamnă că, teoretic, nu ai voie să schimbi acolo sensul de mers. Aşadar, pentru a fi în legalitate şoferul autobuzului ar trebui să meargă mai departe până găseşte o porţiune fără linie continuă şi suficient de largă pentru a permite unui autobuz de mare capacitate să întoarcă. În al doilea rând, şoseaua este una aglomerată, iar dacă şoferul nu este iute de mână poate încurca circulaţia în zonă, sau mai, grav, Doamne fereşte, să provoace un accident.
În mod evident, problema kilometrajului în plus din cauza parapeţilor de beton este valabilă şi în cazul TIR-urilor din parcul auto al „Set Car”, care intră şi ies zilnic pe poarta unităţii. Dacă vin dinspre Viziru nu sunt probleme dar dacă circulă din sens opus şoferul de TIR este obligat să ocolească mai mulţi kilometri ca să poată întoarce în siguranţă mastodontul ca apoi să revină până la poarta unităţii şi apoi să facă manevra de intrare în curte. La fel de complicat stă treaba şi la ieşire din unitate întrucât şoferul nu are cum să vireze spre stânga, fiind obligat să circule spre intrarea în municipiu unde să găsească o zonă care să-i permită să întoarcă.
Risc de accidente şi chiar de explozie
Despre toate aceste probleme a fost de acord să vorbească Sandu Bălan, directorul comercial al SC „Set Car” şi unul dintre acţionarii importanţi ai companiei. „Noi am cumpărat această proprietate aici, iar la vremea respectivă exista acea poartă de acces. De altfel, după cum se observă, conducta de gaz este montată de aşa natură încât să permită accesul în unitate. Ce vreau să subliniez este că odată cu venirea noastră s-a pus problema accesului unităţii în drumul naţional, că punctul de acces exista dinainte de venirea noastră aici. Până acum câţiva ani, în dreptul porţii de acces linia continuă era întrepruptă astfel încât maşinile să poată face virajul şi să poată intra în curte. Ulterior, au venit şi au trasat linie continuă, aşa că a trebuit să încălcăm marcajul pentru că nu exista altă soluţie practică. Acum ne-am trezit cu aceste limitatoare de sens care ne încurcă extrem de mult circulaţia. Vă daţi seama? În activitatea societăţii noastre efectuăm transporturi speciale zilnice cu maşini autorizate de mare tonaj pentru deşeuri şi substanţe periculoase care nu au voie să staţioneze în trafic şi nu pot întoarce pentru a intra în baza noastră de producţie prin zona Albina întrucât ar genera blocaj în trafic, risc de accidente şi explozie, zona de la ieşirea din satul Albina nefiind amenajată pentru această manevră de întoarcere a maşinilor de mare tonaj. Avem pe platformă unitate proprie de pompieri, dar dacă, Doamne fereşte, se întâmplă vreun accident? Cum o să ajungă la noi unităţile de intervenţie rapidă? Se duc până dincolo de Albina ca să poată întoarce, sau cum? În toate exerciţiile şi simulările pe care le-am făcut până acum cu cei de la ISU accesul dinspre oraş se făcea chiar în faţa porţii. Acum, dintr-o dată, au venit cu separatoarele de sens şi au dat complet lucrurile peste cap. Ca să nu mai spunem că prin amplasarea separatoarelor s-a realizat o îngustare a benzilor de circulaţie şi aşa insuficiente”, ne-a declarat sursa citată.
Întrebat dacă a fost făcută şi o evaluare a pierderilor generate companiei din cauza faptului că maşinile sunt obligate să ocolească până dincolo de Albina, Bălan a explicat că nu există deocamdată un asemenea studiu: „dar ca să vă faceţi o idee, parcul nostru auto, format din 50 de mijloace de transport, are un kilometraj total anual egal cu echivalentul înconjurării pământului pe la Ecuator de 10 ori. Vă daţi seama că există un impact asupra costurilor din cauza faptului că suntem obligaţi să ocolim la kilometri distanţă”.
Solicitări fără răspuns pentru un sens giratoriu
Bălan a punctat că firma a trimis mai multe adrese către autorităţile locale şi centrale solicitând sprijin pentru rezolvarea problemei, deocamdată rămase fără ecou notabil. „Am avut delegaţii din străinătate care au observat imediat ridicolul situaţiei generate de montarea acestor separatoare chiar în faţa locului de acces în unitate şi s-au întrebat şi ne-au întrebat, retoric, ce fac autorităţile locale şi centrale pentru a sprijini agenţii economici? (...) Am făcut adrese prin care am semnalat situaţia în care am fost puşi către mai multe instituţii: Consiliul Judeţean, Prefectura, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, Poliţia Rutieră şi Ministerul Transporturilor. Am cerut insistent de mai bine de 10 ani factorilor decizionali, locali şi la nivel central, amenajarea unui sens giratoriu în zonă pentru a asigura astfel accesul operatorilor economici care deţin acolo spaţii de producţie, sau de depozitare. Toate adresele au rămas fără răspuns. (...) Când au nevoie de sponsorizări pentru diferite evenimente ne găsesc imediat şi ne invită să contribuim. Dar acum, când avem nevoie de ajutor să rezolvăm o problemă importantă pentru noi, toată lumea ridică din umeri. (...) Ba mai mult, deşi plătim lunar rovignetă în valoare chiar şi de 37.000 lei, cei de la Compania Drumuri Naţionale ne-au impus reamenajarea accesului la DN 21 pe banii noştri, soluţia fiind foarte costisitoare şi greu de realizat deoarece între limita proprietăţii noastre şi zona de siguranţă a drumului naţional sunt amplasate bunuri aparţinând altor proprietari - şi mă refer printre altele la conducta de gaz metan suprateran – asupra cărora noi nu avem nici un drept de dispoziţie”, a punctat directorul comercial al „Set Car”.
Uniţi, mai puternici
Sătui să tot aştepte o rezolvare care tot întârzie să fie implementată, operatorii economici din zonă, afectaţi de montarea separatoarelor, s-au alăturat demersului „Set Car”. Este vorba despre „Chimagri” - distribuitor de substanţe chimice specifice agriculturii, precum şi de seminţe certificate şi îngrăşăminte, „Tracon” - important actor pe piaţa construcţiilor şi producătorul de profile termopan „Emirai”.
Vecini cu „Set Car” pe platforma de la ieşirea din oraş, SC „Tracon” Brăila se confruntă cu aceleaşi probleme generate de montarea separatoarelor de sens, probleme pe care le cataloghează practic, drept o îngrădire a accesului la proprietate.
„Nu am înţeles raţionamentul şi oportunitatea sau necesitatea montării acestor separatoare de sens. Am rămas surprinşi de apariţia acestor structuri prin care ni se îngrădeşte practic total accesul la proprietăţile noastre din vecinătatea Set Car. Singura modalitate, dar şi aceasta ilegală, de a veni din oraş să intrăm pe proprietatea noastră este să ocolim tocmai până la ieşire din Albina, dar şi acolo este linie continuă. Altfel unde să mergem să întoarcem, la Lanurile sau, mai departe, la Unirea? CNADNR-ul este un fel de stat în stat de a luat o astfel de decizie de montare a parapeţilor fără să ne întrebe sau să facă un studiu de impact. Într-adevăr, ne-am unit forţele noi, cei câţiva operatori economici din zonă, în încercarea de a ne rezolva problema pe calea instanţei”, ne-a declarat Gheorghe Cioacă, directorul SC „Tracon” Brăila.
La final, atât Cioacă, din partea „Tracon”, cât şi Bălan de la „Set Car” au subliniat ridicolul situaţiei în care firmele pe care le reprezintă, contribuabili serioşi la bugetul local cu contribuţii anuale în cuantum de zeci de mii de lei, şi firme cu vechime pe piaţa locală, sunt practic forţate să meargă în instanţă pentru a rezolva o problemă în loc să-şi vadă liniştite de activitate.
Proteste în Vărsătura şi accidente pe bandă rulantă
Reamintim că, în primă fază, montarea zidului de beton, începând din luna octombrie, a stârnit reacţii dure din partea locuitorilor din zona Vărsătura. Mai precis oamenii au ieşit în stradă pentru a protesta. Drept urmare, la mijlocul lunii octombrie, autorităţile brăilene au avut o întâlnire cu conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri Naţionale Constanţa la sediul Primăriei Chiscani, pentru a găsi soluţii la problemele semnalate de locuitorii nemulţumiţi. Cu această ocazie s-a stabilit că separatoarele rămân pe poziţie, însă că vor fi montate două sensuri giratorii la intersecţia de la Trei Movile, a DN21 cu DC8, precum şi în dreptul ieşirii din staţiunea Lacu Sărat. De asemenea, s-a luat în calcul încă un giratoriu, în satul Vărsătura, la intersecţia DN21 cu strada pe care se află biserica din localitate, dar şi trei treceri pietonale în sat şi una la ieşirea din localitatea Vărsătura.
Ar mai fi de punctat faptul că odată cu montarea parapeţilor din beton pe mijlocul drumului, numărul incidentelor rutiere în zonă a crescut. De exemplu, la începutul lunii noiembrie, şoferul turc al unui TIR plin cu castraveţi a intrat direct în parapeţii de beton, a rulat mai bine de 40 de metri pe acestea, apoi s-a răsturnat pe partea dreaptă. Şoferul a susţinut că nu a observat începutul zonei cu separatoare şi de aceea s-a urcat pe ele. Cele mai multe accidente se petrec însă al Trei Movile unde, din cauza amplasării proaste a separatoarelor, nu se văd foarte bine autoturismele care se deplasează pe DN 21, traversarea drumului naţional fiind cu adevărat riscantă.