Mergi la conţinutul principal

Variantele de subiecte pentru examenele nationale bulverseaza sistemul de invatamint

Publicarea variantelor de subiecte pe internet pentru examenele nationale, Teste si Bacalaureat, a stirnit controverse in rindul cadrelor didactice, care vizeaza beneficiile aduse de publicarea variantelor de subiecte pe Internet. Profesorul Adrian Simion, directorul Liceului de Arta, spune ca ideea in sine este generoasa, insa numarul de subiecte este destul de mare si nu se vor putea lucra toate la clasa, ca poate ar fi trebuit publicate din septembrie, insa considera ca este un pas spre modernizarea invatamintului. "Cind sa le lucram? Nu stiu daca este bine sa li se dea un asa volum mare de munca. Subiectele ar trebui cunoscute cu un an inainte, ca sa avem timp sa lucram. Ar trebui sa stim chiar din clasa a IX-a unde trebuie sa ajungem cu elevii", a spus profesoara Adriana Barau de la Grupul Scolar "Edmond Nicolau". O alta profesoara de la ceeasi scoala, Elena Voinea, a spus in schimb ca nu este de acord cu publicarea subiectelor. "Ideea nu e buna pentru ca elevul se transforma in obiect al invatarii. Sint convinsa ca vor fi elevi care vor invata 20 de subiecte si vor da examenul la noroc. Nivelul de dificultate a crescut, iar elevul nu mai este in centrul invatarii. Din discutiile cu elevii am inteles ca unii sint pro, altii contra, insa tocilarii deja au spus ca vor invata citeva subiecte si vor miza pe noroc. Pe fond psihologic, incarcatura este mai mare acum, iar lectiile se desfasoara mai prost. Se pune accent pe cantitate, nu pe calitate". O alta problema aparuta din cauza publicarii subiectelor a sesizat-o prof. Gheorghe Dragomir de la "Edmond Nicolau": "Acum elevii nici nu mai vor sa le predau. Vor doar sa le rezolv subiectele si ei sa le memoreze. Caracterul formativ in aceasta situatie pur si simplu nu exista".
La specializarea desenator constructor, prof. Elena Faur a spus ca aparitia subiectelor este benefica pentru ca nu aveau manuale, in timp ce profesoara Madalina lazariu, de la industrie textila, a precizat ca e bine pentru ca elevii stiu la ce sa se astepte, dar ca subiectele se adreseaza elevilor care muncesc constant, nu in salturi. De asemenea, unii profesori de matematica au spus ca elevii vor trece acum de la exclamatia "Stai sa ma gindesc", la "Stai sa-mi amintesc". O alta problema aparuta la Testele nationale, la examenul de limba romana este aceea ca s-au schimbat atit structura lucrarii, cit si cerintele. Profesorii de limba romana de la Scoala "Ion Bancila" au sesizat ca elevii sint pusi sa alcatuiasca o compunere dupa un text la prima vedere in locul cererii, iar la partea a III-a in loc de cele zece specii literare pe care trebuie sa le invete au de facut eseu argumentat ca textul prezentat se incadreaza intr-o anumita specie literara, iar elevii nu au invatat asa ceva la inceputul anului scolar. La simularea testelor nationale de la aceasta scoala elevii au primit o varianta de pe internet si nici nu s-au atins de subiectul II. "Ministrul spunea ca prin aceste subiecte obliga profesorii sa-si faca treaba la clasa. Cred ca, dimpotriva, copilul bun va apela singur la meditatii", a spus profesoara de istorie de la "Edmond Nicolau", Mihaela Ciochina.

La limba romana a crescut ponderea subiectului al doilea unde se solicita opinii, argumentari

In ceea ce priveste continutul variantelor de subiecte, la fiecare disciplina, pentru Teste Nationale si Bacalaureat, problemele sint altele. Singura problema comuna sint greselile stiintifice care s-au mai strecurat, dar pe care profesorii se vor stradui sa le corecteze.
La limba romana, atit la Bacalaureat, cit si la Teste s-a schimbat structura subiectelor si sarcinile solicitate elevilor. Este bine ca a crescut ponderea subiectului al doilea unde se solicita opinii, argumentari, elevii nu mai trebuie sa toceasca. La eseu, din cele 2 - 4 pagini au ramas numai 2-3 pagini, este clar ca nu se mai pune accent pe memorare. Si la Testele Nationale se pune accent pe ideea de a comenta, de a avea o opinie", a explicat prof. Adrian Simion de la Liceul de Arta.Profesoara Adriana Barau de la "Edmond Nicolau" a sesizat ca unele subiecte aparent se repeta, dar, de fapt, solicita sarcini diferite. "Odata elevii trebuie sa faca eseu simplu, iar a doua oara eseu argumentativ. Chiar daca au fost subiectele formulate diferit, tot se mai poate invata pe dinafara. In orele de la clasa nu putem sa lucram toate subiectele". Profesorul Gheorghe Nicolae de la Scoala "Ion Bancila" a spus ca ar fi de preferat sa se dea textele mai mult din opere lirice pentru ca elevii nu au rabdare sa citeasca textele mai lungi si gresesc, iar la despartirea cuvintelor in silabe sa se dea cuvinte pentru care DOOM-ul are o singura varianta, ca sa nu existe posibilitatea interpretarii.

Este evident ca elevul trebuie sa lucreze mult singur, de cele mai multe ori cu meditator

La matematica profesorii sint nemultumiti la majoritatea specializarilor pentru ca subiectele sint mai multe si mai dificile. Profesoara de matematica Adriana Isaia de la Scoala "Ion Bancila" spune ca sint prea multe sarcini de lucru pentru elevii de gimnaziu. "La partea a III-a sint trei probleme cu grad mare de dificultate care nu pot fi realizate nici de elevii care au muncit si sint dotati. In clasa abia am reusit sa fac o problema si jumatate in 50 de minute, deci mai ramin 20 de minute pentru grile. Este prea putin timp". Profesorul Gheorghe Dragomir de la "Edmond Nicolau" spune ca materia este foarte multa si dificila. "Ca sa lucram cele 100 de variante in semestrul II la clasa ne-ar mai trebui inca 14 ore pe saptamina. Este evident ca elevul trebuie sa lucreze mult singur, de cele mai multe ori cu meditator. Este foarte greu, pentru ca elevii nostri nu au nici macar manuale. Se vrea transformarea invatamintului pe nimic". In schimb, la varianta M2, pe care o dau elevii de la liceele economice, este apreciata de prof. Octavian Horelu ca fiind destul de accesibila, un elev mediu avind asigurata nota sapte. "Itemii g si h de la subiectele III si IV sint mai dificili, uneori depasesc chiar programa de bacalaureat. Am observat acest lucru la variantele 12, 15, 21, 27 si 81. Si anul acesta toate variantele au majoritatea itemilor bazata pe rezolvarea prin rationamente inductive si de calcul, mai putini itemi a caror rezolvare se bazeaza pe rationamente de combinatorica a matematicii discrete. Se incurajeaza astfel stereotipia realizata de catre unii profesori, unele demersuri didatice care nu pun in centrul activitatii elevul. Mai lipsesc si elementele de calcul financiar, statistica, scheme de probabilitate, vectori, fapt ce incurajeaza pe profesori sa nu abordeze materia respectiva".

La chimie unele subiecte sint de olimpiada

Si la chimie, variantele de subiecte pentru bacalaureat au mici greseli stiintifice, insa necazurile vin din nivelul de dificultate. "Daca vom lucra mult la clasa, la pregatire la scoala, elevii vor reusi doar sa treaca. De nota mare nici nu poate fi vorba. Elevii merg bine pina la jumatate, apoi, fara ajutor nu se descurca. Sint subiecte de subtilitate, cu capcane. Este bine ca nu s-a mai depasit programa, dar in partea a doua unele subiecte sint de olimpiada", a explicat profesoara Dorina Vintila. La biologie elevii au de ales intre doua tipuri de subiecte, I, care se da din materia claselor a IX-a si a X-a si II care se da din materia claselor a XI-a si a XII-a. Majoritatea elevilor au ales prima varianta, considerata mai usoara si pentru care, in anii trecuti, elevii au obtinut note mari. La tipul II de examen nu exista un echilibru intre materia studiata la clasa si ce se cere. Sint doar doua teme din clasa a XII-a si restul din clasa a XI-a. Aici este programa cea mai dificila care este invatata doar de cei care dau la medicina. Restul nici nu se apropie de aceste subiecte pentru ca nu reusesc sa ia nici macar cinci. Notiunile de biologie generala din clasa a XII-a nu sint incluse deloc. Eu mi-am planificat pregatirile cu elevii si sint multumita de cum merg, sper ca si anul acesta sa obtina note mari, ca si in anii trecuti. Si mai este problema claselor de stiinte sociale, care in clasa a IX-a si a X-a au studiat biologia, acum nu mai au dreptul sa-si aleaga aceasta disciplina, ci trebuie sa dea la matematica, or, majoritatea celor care au venit la stiinte sociale au vrut tocmai sa scape de matematica", a explicat profesoara Stefana Oprea. Subiectele de specialitate de la industrie textila au nemultumit si ele elevii prentru ca intra prea in amanunt. Profesoara Madalina Lazariu insa a explicat ca elevii care nu sint obisnuiti cu invatatul spun ca sint foarte grele subiectele. Profesoara Magdalena Duna de la clasele cu profil industrie alimentara de la "Edmond Nicolau" considera ca este normal sa fie speriati elevii. "La noi, cei care au optat pentru ecologie trebuie sa invete dupa manualul de clasa a X-a. In anul urmator, ecologia s-a facut la clasa a IX-a, iar acum elevii care au invatat dupa manualul de clasa a X-a au subiecte si din cel de clasa a IX-a. Se cer multe notiuni de biologie, de chimie, amanunte, iar manualul este foarte subtire. Am facut o planificare si voi putea lucra doar cele mai dificile variante, la celelalte elevii trebuie sa lucreze singuri".

Copiii buni chiar au intrat in panica si nu mai vor sa dea bacalaureatul

La disciplinele socio-umane, profesoara Viorica Urs a apreciat ca volumul de munca este imens pentru elevul standard, care nu are alta sursa de pregatire decit orele de la scoala. "La Economie subiectele pot fi rezolvate de catre elevii care dau examen la ASE. Sint de subtilitate, au multe formule, grile dificile. La clasa nu exista timpul necesar pentru a le transmite toate aceste informatii. Aceste subiecte le asigura doar promovarea examenului. Programa de bacalaureat este vaga, in discrepanta cu subiectele care merg pe amanunt. La Psihologie, in schimb, programa este clara si este bine ca s-a renuntat la capitolul psihologie sociala, dar nu exista un manual dupa care copilul sa poata invata si nu exista la clasa timpul fizic pentru a-i oferi toata informatia. La Filozofie este un cistig faptul ca s-au selectat texte numai din autorii recomandati, insa manualul este aproape inutilizabil pentru elevi. Daca la biblioteca scolii nu exista manualul de acum citiva ani al profesorului Miroiu, copilul nu se poate descurca singur cu textele recomandate. Sansa este ca vorbim de materie predata in clasa a XII-a, deci proaspata, si ca elevii trebuie sa alcatuiasca o lucrare de creativitate", apreciaza profesoara Viorica Urs. La istorie nemultumirea vine din faptul ca elevi care au urmat diferite specializari si au avut mai multe sau mai putine ore de istorie pe saptamina, subiectele sint aceleasi. Profesoara Mihaela Ciochina a spus ca multi dintre cei care vor da istoria anul acesta nu vor lua cinci. "Elevii nu au un limbaj adecvat pentru a putea realiza doua eseuri in trei ore. La un eseu li se cere sa foloseasca anumiti termeni, iar elevul trebuie sa faca slalom pe doua sau trei secole. As fi curioasa sa vad baremul. Sint si foarte multe greseli stiintifice. Cred ca cei care au facut subiectele nu prea predau la clasa. Anul acesta nu stiu daca vor exista note de zece pentru ca cerintele sint foarte dificile si timpul scurt. Copiii buni chiar au intrat in panica si nu mai vor sa dea bacalaureatul pentru ca nu se simt in stare sa se pregateasca in asa fel incit sa promoveze".
La examenul de geografie pentru Testele Nationale singura problema, din punctul de vedere al profesoarei Rodica Ghido de la Scoala "Ion Bancila" este ca se insista mult pe industrie, desi economia este intr-o perpetua schimbare, iar la istorie, profesoara Silvia Manea a spus ca anul acesta la Teste va fi mai bine. "La istorie subiectele sint mai usoare, copiii sint fericiti. A fost o idee buna sa se usureze testul. Oricum ca sa rezolve trebuie sa invete ca si inainte, nu cred ca se poate gindi vreun elev sa invete solutiile pe dinafara".
In toate institutiile de invatamint sint realizate programe speciale pentru pregatirea suplimentara a elevilor. Directorul adjunct de la Grupul Scolar "Edmond Nicolau", prof. Anisoara Moise, a precizat ca si in unitatea lor scolara s-a facut un asemenea program de pregatire, dar ca nu toti cei care ar trebui sa vina fac acest lucru si rezultatele se vad la examene, cind cei mai putin pregatiti nu promoveaza. "Dupa ce se vor finaliza aceste subiecte si vor fi publicate in varianta finala le vom lista si vor fi puse la dispozitia tuturor copiilor", a mai spus directorul adjunct Anisoara Moise.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro