Mergi la conţinutul principal
Drumurile noastre, poate, se vor asfalta vreodată!

Vânătoarea de gropi

• abia acum, la început de toamnă, mai multe drumuri judeţene au intrat în reparaţii • cele mai “norocoase” beneficiază de un strat nou de covor asfaltic, pe restul doar se plombează gropile existente • vestea proastă e că birocraţia a făcut ca multe din drumurile pe care ar fi trebuit să se facă lucrări să nu mai poată intra în execuţie anul acesta • în plus, felul cum se lucrează pe anumite tronsoane pare să arunce în derizoriu întreaga acţiune derulată de Consiliul Judeţean •  conducerea CJ dă asigurări, însă, că nu e motiv de îngrijorare • “Plombarea gropilor are un caracter de provizorat, dar când vine vorba despre turnarea covoarelor asfaltice ţinem foarte mult la calitatea execuţiei!”, spun şefii CJ

 

Odată cu sosirea toamnei, a început şi campania de reparaţii prin plombări sau covoare asfaltice a câtorva drumuri judeţene brăilene. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat la sfârştitul lunii august sau în primele zile ale lui septembrie. De ce aşa târziu? Bineînţeles, explicaţiile oficiale se referă la birocraţia care precede de fiecare dată organizarea licitaţiilor şi încredinţarea lucrărilor către firmele specializate.

Pentru anul viitor, noua conducere a Consiliului Judeţean promite o nouă abordare: “Vrem ca, de acum încolo, să facem partea de achiziţii pe parcursul lunilor de iarnă, pentru ca din primăvară să putem începe efectiv lucrările”, ne-a declarat preşedintele CJ Brăila, Francisk Chiriac.

La rândul său, vicepreşedintele Ionel Epureanu ne-a precizat că, pentru a fi posibil acest lucru, se va încerca votarea în timp util a bugetului următorului an calendaristic. Cu aceste două premise rezolvate, la anul sunt toate şansele ca lucrurile să se desfăşoare într-o ordine logică, aşa cum nu s-a mai întâmplat de mult timp. Adică, bugetul pentru anul viitor să fie votat de consilierii judeţeni până la finele anului în curs, partea de proiectare şi licitaţiile să se desfăşoare pe parcursul iernii, iar lucrările să pornească din primăvară, odată cu încălzirea vremii.

Revoluţia drumurilor judeţene brăilene moare, dar nu se predă

În ultimii ani, s-a întâmplat exact pe dos: bugetul votat târziu, uneori chiar în primele luni ale anului bugetat, proiectarea şi licitarea lucrărilor a început în primăvară şi s-a întins până spre sfârşitul verii, iar din toamnă au fost demarat lucrările, care, inevitabil, a trebuit stopate odată cu sosirea primelor ninsori. Scenariul s-a repetat şi anul acesta, ceea ce face ca de reparaţii sau modernizări să nu poată beneficia toate drumurile care se aflau pe lista anunţată în primăvară de autorităţile judeţene.

Reamintim că, în primele luni ale anului în curs, se vorbea despre o adevărată revoluţie a drumurilor judeţene brăilene, în contextul în care conducerea CJ declara că suma din bugetul judeţean alocată acestui scop este de zece ori mai mare decât în anii precedenţi, adică 50 milioane de lei, faţă de 5 milioane, cât se dădea înainte. Dar, cum bugetul pe 2016 a fost votat abia pe 30 ianuarie, iar  procedurile birocratice de licitare a lucrărilor s-au întins până spre sfârşitul lunii august - unele fiind încă în derulare şi la ora actuală - planurile din primăvară au puţine şanse de definitivare. Cele 50 de milioane nu vor mai putea fi cheltuite integral, dar vestea bună este că sumele rămase vor fi incluse pe bugetul anului viitor, tot la capitolul “reparaţii şi modernizări drumuri judeţene”. Cel puţin, asta declară preşedintele Francisk Iulian Chiriac!

Ce s-a făcut şi ce urmează să se mai facă

În ceea ce priveşte reparaţiile prin turnare de covor asfaltic, până în prezent au fost finalizaţi circa 4 kilometri. Mai exact, s-a turnat covor bituminos pe un kilometru din DJ 212A, din Insula Mare a Brăilei, între Brăila şi Măraşu. Lucrarea a fost executată de firma brăileană “Euro Building”, deţinută de asociaţii Paul Brebenel şi Nicuşor Râpan.

Tot covor bituminos s-a aşternut şi pe DJ 203, între Jirlău şi Făurei, de la kilometrul 32 plus 770 m până la km 34 şi pe DJ 211 Bordei Verde - intersecţia cu DN 2B, de la km 49 plus 800 m până la km 52 plus 380. La kilometrul de drum din IMB a lucrat firma brăileană “Euro Building” SRL, iar pe celelalte două drumuri din judeţ lucrarea a fost făcută de firma gălăţeană “Cricons” SRL, care a primit ordinul de deschidere a şantierului pe 31 august. “Cricons” aparţine familiei gălăţene Stăncic, cea care are în proprietate şi celebra firmă “Tancrad” SRL. 

În execuţie se află la ora actuală turnarea de covor asfaltic pe DJ 211C Tătaru - Ciocile, de la km 7 plus 250 până la km 14 plus 250 şi pe DJ 211D Florica - Colţea, de la km 6 până la km 6 plus 350. Executant este tot firma “Cricons” Galaţi, care a primit ordinul de începere a lucrărilor pe 2 septembrie şi trebuie să finalizeze până pe 3 octombrie. Până în prezent, a făcut lucrări pregătitoare pe 3 km din tronsoanele respective.

În ceea ce priveşte reparaţiile prin plombări asfaltice, un prim pachet de lucrări a fost adjudecat de firma gălăţeană “Gendav”, deţinută de omul de afaceri David Neagu. “Gendav” a primit ordinul de începere a şantierului pe 22 august, iar până pe 30 septembrie ar trebui să finalizeze contractul. Această firmă are ca obiectiv turnarea de plombe asfaltice pe o suprafaţă totală de 10.000 metri pătraţi din DJ 202B Latinu-Gurguieţi-Sihleanu-Scorţaru Nou-Gemenele-Movila Miresii-Ţepeş Vodă-Urleasca, între km 0 - km 9 şi între km 16 - km 34 plus 150. Tot “Gendav” va turna plombe pe 4.000 mp din DJ 211C Tătaru-Colţea-Chichineţu-Ciocile, între km 0 şi km 7 plus 250 şi km 14 plus 250 şi km 17 plus 460.

De asemenea, vor mai fi făcute plombe pe 5.000 mp de pe DJ 211B Tătaru - Bărăganu, între km 0 şi km 9 plus 500.

Până acum, firma gălăţeană a finalizat plombarea pe DJ 202B, în prezent intrând la lucru în zona Tătaru.

Drumul către Cotu Lung, tot cu ghinion

O altă categorie de lucrări anunţată la începutul anului de conducerea de atunci a CJ se referă la modernizarea unor drumuri judeţene, adică asfaltarea celor care până acum erau acoperite doar cu strat de pietriş. Un exemplu este DJ 255A, care ar fi trebuit asfaltat pe o lungime de 4 km, între intersecţia cu DN 23 şi satul Cotu Lung. Din păcate, aceste lucrări se află printre cele cu ghinion, care nu vor mai începe anul acesta. După cum ne-a informat conducerea CJ, procedurile birocratice pentru atribuirea lucrării încă nu s-au finalizat şi nu au nicio şansă să se finalizeze în următoarele săptămâni, astfel că este prea puţin probabil ca acest şantier să mai fie deschis până la sfârşitul anului. Preşedintele CJ, Francisk Chiriac. dă asigurări însă, că până în primăvară se va finaliza proiectarea şi se va face licitaţia pentru găsirea constructorului, aşa încât lucrările să înceapă odată cu încălzirea vremii.

Alte lucrări, mai puţin complexe, se vor derula, totuşi, pe parcursul acestei toamne, în funcţie, bineînţeles, de felul cum va evolua vremea. Este vorba despre cel de-al doilea pachet de plombări, care în prezent se află într-un stadiu avansat de atribuire a lucrărilor. În acest pachet urmează să fie turnate plombe pe o suprafaţă totală de 21.000 metri pătraţi, pe diferite tronsoane din DJ 221 Cazasu-Şuţeşti-Ianca, DJ 203 limita cu judeţul Buzău-Galbenu-Făurei-Însurăţei, DJ 203A Vişani-Galbenu, DJ 212 Chiscani-Cuza Vodă, DJ 211A Bordei Verde-Viziru, DJ 211B Victoria-Mihai Bravu şi DJ 211 Zăvoia-Bordei Verde şi Roşiori-Dudeşti-Dudescu.

În stadiu avansat de achiziţie a lucrărilor se află proiectul de turnare de covor asfaltic pe DJ 202B, între Scorţaru Nou şi Gemenele, de la km 11 până la km 16, precum şi pe DJ 202D, în localitatea Scorţaru Nou, de la km 0 la km 0 plus 400.

Sătean: “Cam e treabă de mântuială!”

Faptul că se se afaltează sau măcar se astupă gropile prin plombări este primit, evident, cu bucurie de brăilenii din mediul rural care au avut norocul ca investiţiile derulate de CJ să vizeze şoselele din zona satelor lor, pe unde circulă frecvent, cu maşina, bicicleta sau căruţa. Sunt, însă, situaţii când bucuria se cam transformă în dezamăgire. Este cazul localnicilor din comunele Movila Miresii şi Gemenele. Şoseaua care leagă aceste localităţi, un tronson din DJ 202B, era până nu de mult aproape impracticabilă, din cauza gropilor adânci şi dese formate în carosabil. Zilele trecute, o echipă de lucru a firmei gălăţene “Gendav” şi-a adus utilajele din dotare şi a purces la plombarea şoselei respective, în conformitate cu contractul încheiat cu Consiliul Judeţean. Deja, cei circa 4 km de şosea ce asigură legătura directă între Movila Miresii şi Gemenele sunt plombate, însă felul cum arată acum drumul este departe de ceea ce s-ar putea numi treabă isprăvită. În urma utilajelor firmei “Gendav” au rămas multe gropi - de mici dimensiuni, ce-i drept - neastupate, iar pe alocuri şoseaua este plină de crăpături - faianţări, după cum le spun drumarii în termeni tehnici.

“Noi ne bucurăm că au venit şi au astupat gropile, dar parcă prea au făcut treabă de mântuială. Păi, la cum se circulă acum, cu camioane, cu TIR-uri, şoseaua asta o să se fărâme în câteva săptămâni. Până la iarnă, gropile or să fie la fel ca înainte”, ne-a spus dezamăgit Lascu Bunea, un sătean care joi circula cu o căruţă pe şoseaua respectivă.

“Anul viitor, îl vom acoperi cu covor asfaltic”

Întrebat dacă va accepta să recepţioneze o astfel de lucrare, preşedintele CJ, Francisk Chiriac, ne-a declarat că nu are ce să îi reproşeze firmei care a turnat plombe pe DJ 202.

“Trebuie înţeles faptul că aceasta este o lucrare de întreţinere prin care s-a urmărit ca drumul respectiv să fie practicabil pentru că, în urmă cu o săptămână, pe acolo nu prea mai putea să circule nicio maşină. Deocamdată l-am adus la forma asta, prin acoperirea gropilor. Anul viitor, îl vom acoperi cu covor asfaltic, iar atunci nu o să mai fie nici gropi şi nici faianţări, dar până atunci e bine că măcar poţi merge pe el fără să îţi distrugi maşina. Constructorului nu am ce să-i reproşez. A avut de turnat plombe pe o anumită suprafaţă, calculată la metri pătraţi. Suprafaţa a fost stabilită în urmă cu câteva luni, când s-a început procedura de achiziţie a lucrării, la situaţia de atunci. Între timp, probabil că gropile şi-au mărit dimensiunile, iar suprafaţa din teren a fost mult mai mare decât cea pentru care am încheiat contractul. Probabil din această cauză or fi mai lăsat câteva gropi în urmă, dar este voba despre cele de mici dimensiuni, că nu cred că nu le-au acoperit pe cele mari, craterele alea care erau acolo”, ne-a declarat preşedintele CJ.

Atât Francisk Chiriac cât şi vicepreşedintele Ionel Epureanu ne-au dat asigurări că urmăresc cu atenţie felul cum se derulează lucrările şi că ţin foarte mult la calitatea execuţiei. “Suntem în permanenţă cu ochii pe ei. Urmărim în special tronsoanele unde se toarnă covoare asfaltice, pentru că acestea sunt lucrări care trebuie să reziste în timp”, ne-a spus conducerea CJ, dându-ne ca exemplu covorul asfaltic turnat pe DJ 211, în zona localităţii Bordei Verde. “Am trecut aproape zilnic pe acolo şi pot să vă asigur că s-a făcut lucrare de calitate”, ne-a spus vicepreşedintele Ionel Epureanu.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro