Mergi la conţinutul principal

Undă verde în CLM pentru sensul giratoriu de pe digul Brăila - Galaţi

• în şedinţa CLM de săptămâna trecută au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici ai obiectivului • astfel, investiţia se va ridica la 503.079 lei, iar durata de realizare va fi de 6 luni • proiectul a fost adoptat cu majoritate de voturi, chiar dacă unii consilieri locali au avut amendamente legate atât de termenul de execuţie, considerat prea lung, cât şi de costuri, considerate prea mari • primarul Dragomir a susţinut, însă, că raportat la complexitatea lucrării, costul per metru pătrat este cel mai mic, faţă de alte sensuri giratorii amenajate recent în Brăila

 

Sensul giratoriu de la intersecţia străzii Mircea Mălăeru cu şoseaua dig Brăila - Galaţi poate intra în execuţie, imediat cum se încălzeşte vremea. Ultima formalitate dinaintea deschiderii şantierului a fost rezolvată în şedinţa Consiliului Local Municipal de săptămâna trecută, când au fost aprobaţi, cu majoritate de voturi, indicatorii tehnico-economici pentru acest obiectiv de investiţii. În linii mari, consilierii locali şi-au dat acceptul ca pentru respectivul sens giratoriu să se plătească suma de 503.079 lei (5 miliarde de lei vechi n.n.), cu TVA, iar durata de realizare a investiţiei să fie de 6 luni, din care o lună pentru proiectare, iar 5 luni pentru execuţie. Proiectul a fost adoptat în această formă, deşi au existat consilieri care au propus anumite amendamente legate de durata de execuţie dar şi de costul investiţiei. Astfel, consilierul PND Bogdan Botea a cerut ca termenul de execuţie să fie redus la doar 2 luni. La rândul său, consilierul PNL Adrian Tabarac a spus că suma de 5 miliarde de lei vechi i se pare prea mare, propunând reducerea la jumătate a investiţiei. “Mi se pare mult prea mare suma de 5 miliarde lei vechi pentru un giratoriu, în condiţiile în care nu sunt reţele subterane de mutat, nu e vreo supraaglomerare, o lucrare foarte complexă... Trebuie ţinut cont că nici sensul în sine nu trebuie făcut foarte mare, pentru a putea trece pe acolo  camioane şi tot ceea ce înseamnă trafic greu. Aşadar, nu văd pentru ce ar trebui atâţia bani, dacă lucrarea nu poate fi mai complexă decât la intersecţia bulevardului Cuza cu Calea Galaţi, de exemplu, unde giratoriul costă 2,5 miliarde lei vechi. Deci aş dori, şi în acest caz, un plafon de 2,5 miliarde de lei vechi”, a spus Tabarac.

În replică, primarul Marian Dragomir a explicat că nu se poate scurta termenul de execuţie şi nici nu se pot reduce costurile, deoarece lucrarea de pe şoseaua dig Brăila - Galaţi este mai complexă decât pare la prima vedere. “Domnule consilier, în Brăila s-au realizat mai multe sensuri giratorii, unele dintre ele în mandatul trecut, votate de toţi consilierii, indiferent de culoarea politică, deci chiar şi de colegii dumneavoastră. Am făcut o analiză a tuturor acestor costuri ale sensurilor giratorii şi a rezultat că acesta este cel mai ieftin dintre toate. Suma aceasta care dumneavoastră vi se pare mare, este pentru că suprafaţa pe care o are sensul giratoriu este chiar triplă faţă de altele. Şi am să vă dau exemple: sensul giratoriu de pe strada Comuna din Paris, intersecţie cu Şoseaua Focşani, a costat 230.000 lei plus TVA,  în condiţiile în care suprafaţa afectată a fost de 1.537 mp. Rezultă un cost de 149,91 lei per metru pătrat. Sens Giratoriu Mircea Mălăeru - cel despre care vorbim noi acum: suprafaţa afectată este de 4.440 mp. Împărţită la costul la care aţi făcut dumneavoastră referire rezultă 95,41 lei pe mp. În condiţiile în care se intervine, repet, pe o suprafaţă de 4.440 mp. Este adevărat că suma este mare, deoarece suprafaţa este aproape triplă faţă de celelalte sensuri giratorii din municipiul Brăila şi, în plus, o să se intervină în profunzime, pe straturile de fundare ale străzii. În concluzie, sensul acesta giratoriu este aproape triplu faţă de celelalte, dar discutând de cost pe metrul pătrat e cel mai ieftin care s-a realizat vreodată în Municipiul Brăila”, a precizat Dragomir.

 

Comparaţie cu lucrarea pe care o va face Antistescu, cu bani proprii

Consilierii din opoziţie au insistat, totuşi, pe faptul că lucrările pe bani publici costă întotdeauna mai mult decât cele făcute de investitori privaţi. Astfel, consilierul liberal Sorin Ioniţă a adus în discuţie investiţia pe care urmează să o facă omul de afaceri Gheorghe Antistescu, pe Str. Anghel Saligny din zona portuară, unde acesta urmează să amenajeze un sens giratoriu şi să amplaseze mai multe limitatoare de viteză contra unei sume de doar 1,6 miliarde de lei vechi. “Domnul acela face amenajări pe 8.000 mp de stradă cu un miliard şase sute lei vechi! Toată investiţia!”, a punctat consilierul Ioniţă.

Prezent la şedinţa CLM, directorul Direcţiei Tehnice a Primăriei Brăila, Marius Termegan, a venit imediat cu o explicaţie: “Acolo (pe Str. Anghel Saligny n.n.) este o lucrare superficială, normal că are un cost foarte mic. La sensul giratoriu de la Mircea Mălăeru intervenim în profunzime, cu balast stabilizat, strat de piatră spartă, strat de legătură şi un strat de uzură”, a precizat Termegan.

Înainte de votul final, a mai fost făcută o intervenţie de consilierul ALDE Dan Păun, care a întrebat dacă investiţia în sensul giratoriu de la ieşirea din Brăila, spre Galaţi, mai merită făcută, în contextul în care urmează să se construiască podul peste Dunăre, iar traficul auto în zonă nu va mai fi atât de aglomerat.  “Nu vreau să fac consideraţii vizavi de costul stabilit de proiectanţi, ci de cu totul şi cu totul altceva. Întrebarea mea este vizavi de gândirea strategică pe care o avem. Podul de la Brăila se mai face? Dacă da, înseamnă că acest trafic greu nu va mai trece pe acolo (pe Str. Mircea Mălăeru, spre trecerea bac Smârdan n.n.). Deci facem o investiţie numai pentru patru ani?”, a întrebat Păun. Primarul Marian Dragomir a dat asigurări că sensul giratoriu respectiv este necesar, chiar dacă se va construi celebrul pod peste Dunăre. “Facem o investiţie pentru că în continuare vom avea Zona Liberă acolo, portul cu tot ce înseamnă silozuri. Se vor face livrări pe vapoare şi în viitor. Nu înseamnă că totul va trece pe pod. Sunt societăţi care au concesiune în Zona Liberă Brăila, care utilizează dana, acolo există macarale, vin vapoare încarcă, descarcă”, a explicat edilul-şef.

La final, indicatorii tehnico-economici au fost aprobaţi de consilierii locali, cu majoritate de voturi, în forma solicitată de Primărie. Astfel, sensul giratoriu de la intersecţia străzii Mircea Mălăeru cu şoseaua-dig Brăila - Galaţi va costa puţin peste 500.000 lei şi va avea 6 luni ca termen de execuţie. Lucrările vor începe la primăvară şi vor fi făcute de firma “Promotas” SRL Brăila, cea care a câştigat licitaţia de atribuire a contractului, organizată în toamna anului trecut.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro