• liberalii au contestat vehement necesitatea înfiinţării unei astfel de structuri, convinşi că numai salariile noilor angajaţi ar putea să coste mai mult decât angajarea unor firme care să facă operaţiunile respective • conducerea CJ a dat asigurări că noul serviciu este foarte important, pentru că va ajuta la rezolvarea rapidă a unor situaţii de urgenţă, care altfel ar trebui să aştepte mult şi bine, până la finalizarea unor licitaţii
Primul pas spre înfiinţarea Serviciului de Întreţinere a drumurilor judeţene, despre care actualul preşedinte al Consiliului Judeţean, Francisk Chiriac, vorbeşte încă de anul trecut, a fost făcut în şedinţa de miercuri, 30 august. Consilierii judeţeni au votat un proiect de hotărâre privind aprobarea modificării organigramei şi statutului de funcţii ale aparatului de specialitate al Consiliului Judeţean, creând astfel premizele înfiinţării noului serviciu, care ar urma să aibă 11 angajaţi. Potrivit preşedintelui Chiriac, într-o viitoare şedinţă a CJ urmează să fie aprobată şi schimbarea statului de funcţii, prin care să se stipuleze că noua structură va avea ca angajaţi un şef şi zece muncitori. Ulterior, va fi lansată licitaţia pentru achiziţia utilajelor necesare, iar după ce acestea vor intra efectiv în posesia Consiliului Judeţean, Serviciul Lucrări Întreţinere va deveni funcţional. În principiu, aşa cum a fost gândită de conducerea CJ, această structură ar urma să se ocupe de lucrările de mică anvergură, cum ar fi tunderea vegetaţiei de pe marginea drumurilor judeţene, trasarea carosabilului, înlocuirea indicatoarelor rutiere rupte sau furate. De asemenea, se vor face şi intervenţii de reparaţie a carosabilului, prin plombarea unor gropi, însă acestea vor avea doar caracter de urgenţă, în locuri punctuale, reparaţiile uzuale, prin turnarea de covoare asfaltice sau plombe pe suprafeţe mari urmând a fi făcute, ca şi până acum, de firme specializate aflate sub contract cu Consiliul Judeţean. În acest context, va fi nevoie doar de câteva utilaje, după cum explică preşedintele Francisk Chiriac. “Vom achiziţiona 4, maxim 5 utilaje, cum ar fi două pentru tăiat iarba, un copactor de capacitate mică, o camionetă pentru transportul muncitorilor şi materialelor. Bineînţeles, vor fi cumpărate şi drujbe, lopeţi şi celelalte ustensile necesare. Lista completă va fi adusă la cunoştinţa consilierilor într-o viitoare şedinţă”, ne-a declarat preşedintele CJ. Întrebat cât va mai dura până când noul serviciu va deveni funcţional, Chirac a evitat să dea un termen concret. “Ce pot să zic? Eu aş vrea să fie gata până în decembrie, însă totul depinde de licitaţiile pentru achiziţia de utilaje. Dacă vor apărea contestaţii, e clar că lucrurile se vor prelungi”, ne-a spus acesta.
Scepticismul liberalilor: “Dacă noi am înfiinţa acest serviciu, cheltuielile ar fi cel puţin de două ori mai mari decât dacă aceste servicii ar fi prestate de firme din exterior!”
Cum era de aşteptat, înfiinţarea noului serviciu a iscat polemici aprinse în cadrul şedinţei CJ de miercuri. Liberalii au ridicat mai multe probleme, acuzându-i pe şefii PSD-işti ai CJ că nu au prezentat suficiente detalii legate de oportunitatea creării acestei structuri.
„Domnule preşedinte, am văzut că mărim organigrama şi vrem să înfiinţăm un serviciu care să facă unele activităţi pe drumurile judeţene. Ideea este că nu am văzut acolo niciun calcul să vedem dacă se justifică realizarea acestui serviciu. Din calculele noastre, am constatat că salariile angajaţilor ne-ar costa într-un an de zile cam 100.000 euro. După care trebuie să facem achiziţii de utilaje, după care consumabile, normal, combustibili şi aşa mai departe. Ideea este că nu am văzut nicăieri un calcul economic. Cu cât s-a adjudecat contractul de cosire a ierbii? Cât ne-a costat pe noi ultima dată când s-au trasat drumurile judeţene? Cât ne costă pe noi anual să înlocuim semnele uzate sau dispărute? Avem un astfel de calcul?”, a întrebat consilierul liberal Marian Sârbu. O intervenţie similară a avut şi liderul grupului liberal din CJ, Alexandru Dănăilă. „Nu suntem împotriva întreţinerii drumurilor judeţene. Consiliul Judeţean este rămas în urmă la acest capitol, cel puţin în ultimii ani au apărut situaţii destul de grave în judeţ. Am văzut că în ultimele săptămâni s-au produs câteva accidente, unele dintre ele cu urmări deosebit de grave, din cauza stării drumurilor judeţene. Consiliul se face vinovat de starea drumurilor judeţene, de întreţinerea lor şi de aducerea lor la nivelul în care să poată fi exploatate pentru traficul rutier. Am văzut că din nefericire, unul dintre accidente s-a soldat cu un deces. Tot vina CJ este şi pentru această chestiune. (...) V-am întrebat care este valoarea cu care a fost adjudecat contractul pentru cosirea ierbii, pentru că în urma unui calcul pe care l-am făcut, din informaţiile avute la mapă, a reieşit faptul că dacă noi am înfiinţa acest serviciu cheltuielile ar fi cel puţin de două ori mai mari decât dacă aceste servicii ar fi prestate de firme din exterior. Mai mult decât atât, odată înfiinţat acest serviciu trebuie să avem specialişti acolo. Aparatura este destul de scumpă. Noi o vom putea folosi pentru o perioadă limitată de timp, iar după ce vom termina toate intervenţiile în regim de urgenţă vom rămâne cu ea pe stoc, la fel cum vom rămâne cu oameni angajaţi acolo. Asta dacă reuşim să îi angajăm, pentru că este o problemă şi la nivel de specialişti astăzi. Mai mult decât atât, costurile pe care le-am avea ar fi foarte mari şi am ajunge la o situaţie similară cu cea de la «Rocreativ», unde au fost plătiţi nişte bani doar pentru salarii şi nu au putut fi în niciun fel valorificaţi de CJ. Iar ultima chestiune este legată de faptul că această structură ar trebui să asigure nu numai intervenţiile în regim de urgenţă. Ar trebui să asigure toate intervenţiile pe drumurile judeţene. Eu vă întreb dacă noi, astăzi, cu 7 sau 8 oameni care or să lucreze acolo vom putea să întreţinem toate drumurile judeţene? Că nu avem tehnologiile necesare pentru întreţinerea tuturor categoriilor de lucrări care ar trebui făcute pe DJ-uri. De asta era mai bine cu firme specializate, unde fiecare face câte o bucăţică şi la sfârşit ne ajunge şi mai ieftin”.
Cel care a încercat să îi convingă pe liberali de necesitatea înfiinţării Serviciului Lucrări Întreţinere a fost vicepreşedintele CJ Ionel Epureanu. „Exact cum aţi specificat, s-au întâmplat o serie de accidente şi anul trecut şi anul acesta. Apar situaţii în care trebuie să intervenim urgent, iar în momentul de faţă CJ nu are nicio pârghie prin care să poată face asta. Licitaţiile se derulează greoi. Trebuie să ne milogim efectiv la primarii din zonă, dacă apare undeva un crater, ca să îl astupăm provizoriu, după care să aşteptăm să încheiem contractul ca să putem interveni. În zonele unde s-au petrecut accidente am instalat indicatoare de limitare a vitezei cu acceptul Poliţiei. Din păcate, cei care trec pe acolo nu le văd, nu le respectă, dar ele sunt şi în acest moment. Am verificat, sunt în locurile respective. Acest serviciu are rolul să ne permită să intervenim în regim de urgenţă acolo unde este nevoie. Dacă lucrurile vor decurge bine, va exista posibilitatea măririi structurii, transformării ei în direcţie, dotării cu utilaje”, a precizat Epureanu.
În ceea ce priveşte informaţiile solicitate de liberali, privind valoarea contractelor încheiate de CJ pentru cosirea vegetaţiei de pe marginea drumului sau pentru trasarea carosabilului, preşedintele Francisk Chiriac a precizat în cadrul şedinţei de miercuri că nu ştie pe dinafară sumele respective. Acesta i-a cerut directorului Direcţiei Tehnice din cadrul CJ, Silviu Nisipeanu, să vină cu precizări. Nici Nisipeanu nu a putut oferi, însă, sume exacte, pentru că nu avea la el documentele necesare. A făcut, totuşi, o aproximare. „Din experienţa pe care o am, lucrările de cosit vegetaţie pe toate drumurile judeţene, cele de marcaje rutiere şi înlocuirea indicatoarelor se ridică la valoarea de 900.000 lei. Aproape 1 milion lei”, a spus Nisipeanu.
Deoarece liberalii au insistat pe această temă, preşedintele le-a transmis că va face publică valoarea contractelor în cauză la o şedinţă ulterioară sau prin intermediul presei. Ieri, l-am contactat pentru a afla, totuşi, ce sumă a achitat CJ pentru contractarea unei firme care să tundă iarba de pe marginea drumurilor judeţene. După ce a studiat documentele, Chiriac ne-a transmis că este vorba despre circa 580.000 lei. “Deci a costat mai mult decât valoarea salariilor pe un an pe care le-am plăti dacă am avea serviciul nostru cu care să facem această operaţiune. Eu sunt convins că acest serviciu nu numai că este necesar dar va fi şi foarte eficient”, a ţinut să sublinieze peşedintele Consiliului Judeţean.
În ciuda opoziţiei liberalilor, care s-au abţinut de la vot, proiectul de modificare a organigramei a fost adoptat în şedinţa de miercuri, astfel că primul pas spre înfiinţarea Serviciului Lucrări Întreţineri a fost făcut cu succes.